بِشِنو از این محاسب ، عدد و شمار دیگر …

عجب بازاری بود امروز . کمی تردید های دیروزما را روشن تر کرد و به قول شاعر نهیبی زد که بشنو ازاین محاسب عدد و شمار دیگر … باید انگار دنبال سقف های جدیدی بود ولی معتقدیم هنوز قواعد بازی چارتیست ها را نیز باید زیر نظر گرفت دیروز تاکید شد که از نظر بنیادی بازار جایی برای ریزش و دلیلی برای افت ندارد و امروز هم این جریان پول زد و هر چه تردید و ترس بود را با خود برد .

سربازان بازار سرمایه امروز با اهرم پولی که در دست دارند تجدید قوا کردند و در ابتدای بازار چندان دروازه های ۳۷۲ هزار و ۳ هزار و ۴ هزار و در نهایت ۳۷۵ هزار را فتح کردند که همه انگشت به دهان مانده بودند .به نظر دیگر خیلی بازار به جریان بنیادی نگاه نمیکند و انچه دارد جولان میدهد جریان پول است نمیخواهیم بگوییم نگران کننده ولی به هر حال کمی هم غیرعادی است ولی اصلا حباب نیست .

دیروز داشتیم گزارش بازار مسکن را میخواندیم که ارزش کل معاملات تهران در روز حوالی ۵۰۰ میلیارد تومان بوده !

کل املاک و دارایی های این ابرشهر را در نظر بگیرید ان وقت روزانه ۵۰۰ میلیارد ! این بازار سوپر حباب است نه بازار سرمایه ما . بازاری که همه چیز در ان قفل و نقد شوندگی در ان ضعیف بوده . ولی تمام حرف ما این است که باید نگران روند قیمتی برخی سهم ها بود که جریان نقدینگی صرفا نمی تواند برای همیشه برای ان سهم نسخه بپیچد ! هر چند تا الان پیچیده و شده ! سعی میکنیم سربسته تر بیان کنیم و بیاد این طور گفت که امیدواریم جور دیگری برای این دست سهم ها و شرکت ها نسخه پیچیده نشود …

بگذریم بحث پول شد بیش از هر چیزی این روزها حضور شرکت های جدید احساس می شود …

یک نکته و یک بحث در مورد همین موضوع حجم و اتفاقات ان به ذهن میرسد نمیدانیم واقعا دوستان در بورس چه سازمان و چه شرکت بورس برای این هجوم پول چه فکری کردند بسیاری این روزها نگران بازار در شرکت های کوچک هستند و حرف از حباب می زنند بازهم عرض میکنیم قرار باشد حباب مطرح شود معاملات مسکن حباب بیشتری دارد ولی اصلا چرا کسی باید این طور نتیجه گیری کند به نظر این ناشی از ضعف نبود سیتسم قوی عرضه است.

حالا اصلا در مورد بازار پایه و قوانین خاص ان یا حتی شرکت های بورسی و بازی سهامداران عمده صحبت نمیکنیم در این کویر بی پولی دولت واقعا عزیزان نمی توانند عرضه های اولیه را تسریع ببخشند تا بخشی از هیجان این پول گرفته شود ؟؟ واقعا سخت است هفته ای یک عرضه اولیه داشته باشیم ؟! باور کنید بازار کشش دارد …

ما با این وسعت حجم و ارزش بازار هفته ای یک عرضه اولیه بزرگ ۲ الی ۳ هزار میلیارد تومانی باید داشته باشیم .

به خاطر دارید مدت ها قبل این بحث را مطرح کرده بودیم و برخی عزیزان میگفتند بازار از بین می رود ! به نظر شما با حجم ۴ هزار میلیارد تومانی روزانه این عرضه ها تاثیری در بازار دارد ؟! ولی انصافا این پول ها می تواند از چندین و چند جهت به بازار سرمایه کمک کند اگر قرار باشد بازار قوی و با قدرت رشد کند لازم است این عرضه ها همچون ستون هایی قوی بازار را احاطه کرده و او ارتفاع بگیرد . واقعا شرکت بورس باید کمی سخت گیری ها را کاهش دهد البته انها هم حق دارند ولی این را هم بگوییم بخش عمده ای از این دست اندازها در دل خود شرکت هاست که متاسفانه مغز های کوچک زنگ زده ای در دل شرکت های دولتی از شفافیت اطلاعات و بورسی شدن هراس دارند !

به نظر بادستور و نامه و هر چه هست باید این عرضه ها در بازار تسریع شود و شک نکنید این به سود بازار است . به سود کشو هم هست مگر سهامداران عمده پول لازم ندارند مگر برای این پول لازم بودن به برخی سهم ها فشار نمی اورند خوب بفرما ! خلیج فارس برای بید بلندش ۳ هزار میلیاردجور میکند ، تاپیکو برای ستاره خلیج فارس ، ساتا برای بوشهر و … به نظر همه باید در این مسیر با سرعت گام بردارند . از این میترسیم ته این بازی برخی این عرضه ها را اماده ورود به بازار کنند که بی شک در ان مقطع نه تنها مفید نیست مضر هم خواهد بود …

و حرف اخردر مورد تجدید ارزیابی دارایی ها …

امروز اتفاق مهمی رخ داد در کمیسیون اقتصادی هیئت دولت که تقریبا اکثر وزرای مرتبط حضور دارن این موضوع به بحث و رای گذاشته و تصویب شد و حالا تقریبا فقط ابلاغ رسمی ان توسط هیئت دولت باقی مانده تا به مرحله اجرا برسد . برداشت ما از این قانون محدود بودن معافیت ها به پایان سال ۹۸ بوده ولی برخی این روزها میگویند ادامه دار و معافیت ان هم می تواند ادامه داشته باشد این یکی از اخبار خاصی است که به بازار می تواند برسد و توصیه ما به عزیزان در بورس و وزارت اقتصاد این است که از همین حالا رایزنی برای تمدید این موضوع را در دستور کار قرار داده و طبق برخی شنیده ها بسیاری از شرکت ها نیز کارهای اولیه و مقدمای را انجام داده ولی گیر زمان هستند .امیدواریم این موضوع کمک حالی برای بازار سرمایه شود و فکری قوی برای اجرایی شدن ان باشد .

بتاسهم

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *