با سوز بخون ننه سرما !

یاد باد آن روزگاران یاد باد… چه روزهایی داشتیم قهقه های مستانه بازار ، ما را انقدر سرمست کرده بود که به فکر زمستان نبودیم و امروز ننه سرما برای ما با سوز میخواند و روایت گر بازار است .. . با سوزز بخون ننه سرما که هوای بازار ناجوانمردانه سرد شده …

گاهی اوقات بزرگان حرف های جالبی میزنند میگویند وقتی بالا می روید به فکر پایین هم باشید .فواره چون بالا رود سرنگون شود … حالا حکایت ما و بازار شده حکایت این شعر که لاجرم آن کس که بالاتر نشست استخوانش سخت تر خواهد شکست . این دقیقا شده روایت این روزهای بازار ما و انان که سریعتر رشد کرده بودند حالا صدای شکسته شدن انها بیشتر است البته فعلا تر و خشک با هم می سوزند و فقط فرق ان این است که کمی بزرگتر ها نقد شونده هستند و باقی فرصت خروج به کسی نمیدهد . قطعا حالا وقت این حرف ها نیست ولی لازم است متذکر شویم عزیزان که اهل پروژه بازی هستند از این پس این عامل نقدشونده بودن را هم به موارد چک لیست خود اضافه کنند … بگذریم .

اما بازار چه شده و چه می شود و کجا می رود ؟

ببنید اصل این اتفاقات و این منفی ها میدانید در چیست در ابهامی است که پیش روی بازار است . یعنی کسی نمیداند چه بر سر بازار می اید و جماعت بورسی هم همیشه بیخش را می بیند . بیخ خوش بینی و بیخ بیخ بد بینی ! در روزهای خوب بازار اگر کسی از کمی غیر منطقی بودن قیمت ها حرف میزد توی دهنش میزدند و نمودار تکنیکالی شاخص ۱ میلیون را در حلقش فرومیکردند و حالا هم دقیقا همان رفتار را در منفی ها دارند و دوباره همه بدبینانه به موضوع نگاه میکنند . تا ته جنگ رفته و همه چیز را با سناریو جنگ میخرند و می فروشند .

اما به نظر بد نیست این فضا را هم با هم مروری داشته باشیم . قبل از هر چیز یک باردیگر تکرار میکنیم دلیل این شدت واکنش بازار بخشی به خاطر تحولات سیاسی و نظامی و بخشی دیگر به دلیل عدم اصلاح بازار طی مدت اخیرو واکنش سنگین به رشد برخی سهم های خاص بازار است که امروز شاهد ان بودیم . امروز یکی از عزیزان میگفت بیش از ۳۰۰ نماد در بازار وجود داشت که صف فروش انها را کسی جمع نمی کرد . به نظر این بازی چند بخش دارد که بخش اول ان این در سود بودن و رشد بی محابای اخیر بوده اما در ادامه باید گفت اتفاقی یا ترسی در دل بازار است که باید کلاه خود را پیش خودمان قاضی کنیم و تصمیم بگیریم .

چند مسیر پیش روی ما وجود دار و قبل از هر چیز باید با تکیه بر تحلیل خود و حس سرمایه گذاری هر فرد تصمیم گرفت .

به نظر ۳ راه پیش روی بازار ماست . راه اول پیروی و تبعیت از سناریو هیچ چیز نمی شود است ! سناریویی که از روز شنبه تا امروز حداقل ۱۵% عقب بوده فعلا عمده بازار خلاف ان حرکت کرده است در این مسیر اگر به واقع اعتقاد شما این است که هیچ اتفاقی رخ نمیدهد به نظر بهترین کار گرفتن حداکثر اعتبار از کارگزاری و خرید کردن است چرا که وضعیت بنیادی از دلار تا فروش تا سود همه می تواند در برگشت یک رشد عجیب را برای شرکت ها رقم بزند . تحولات سیاسی همچون وزنه ای سنگین این فنر را جمع کرده که اگر برداشته شود بازار هم فنرش به سمت بالا ازاد می شود . شیرین است ولی ریسک های خود را دارد …

این را هم بگوییم هر چه جلوتر برویم و قیمت ها کمتر شود فروشنده ها کمتر و تعداد کسانی که حاضرند ریسک را بپذیرند بیشتر می شود از همین رو انتظار داریم روزهای بعد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد دست نامرئی بازار خود بازار را به تعادل برساند .

اما مسیر دیگر مسیری سخت و بدبینانه است .

مسیری که با دومینوی تو بزن و او بزن همراه شده . مسیری که به این اعتقاد دارد قطعا ایران واکنش نشان خواهد داد و تازه از اینجا به بعد بازی وارد مرحله جدیدی می شود که اگر طرف مقابل هم واکنش نشان داد که هیچ ! فعلا باید بازار سرمایه را فراموش کرد چون دمینویی خطرناک اغاز می شود ولی اگر این طرف زد و ان طرف هم پذیرفت به نظر بهترین حالت رخ داده و بازار هم کمی ارام می شود ولی در هر حالتی به نظر فاز مذاکره برای سال ها به تعویق افتاده است .اگر این رویه را پیش رو میبینید بی تعارف باید فعلا از بازار دور باشید فعلا با موج های مصاحبه های امروز برداشت بازار امروز همین بوده و از همین رو فشار فروش ایجاد شده است . اگر فکر میکنید زدنی در کار نیست در گرفتن اعتبار تردید نکنید.

اما یک مسیر سومی هم هست که حقیقت تحمل ان کمتر از دومی نیست …

درست شبیه ادم های افسرده می شویم سخت لبخند میزنند و سخت هم گریه میکنند او بیشتر خیره می شود و منتظر است نه این که زندگی نکند میکند ولی زندگی کردن او خیلی جذاب نیست… بهتر است بگویمم نه خیلی میخرد نه میفروشد .این یکی از بدترین حالت های ممکنه پیش روی بازار است … بلاتکلیفی بدترین چیز است و ذره ذره بازار را اب میکند .

فعلا در سخت ترین و تلخ ترین فضا هستیم نه میتوانیم با قطعیت بگوییم بفروشید و نه این که ریسک ها را به جان خریده و خرید کنید کاری جز دنبال کردن خبرها داریم ؟ کاری جز این که حرص بخوریم و بازار را نگاه کنیم ؟ با ترس بخوابیم و با دلهره صفحه موبایل را باز کنیم که نکند خبری رسیده باشد .

این روزها همه روی امواج خبرها سوار هستند و بازار سرمایه هم همچون یک تکه چوب روی امواج خبرها شناور و با یک خبر خوشحال و امیدوار و با خبر دیگر غمگین و ناامید می شود ولی این میان فاجعه ای که در حال وقوع است این بوده که بازار اعتمادی را که با زحمت به دست اورده به راحتی دارد از دست میدهد.

کنار این از دست رفتن اعتماد از بین رفتن سرمایه ها را هم داریم ارزش بازار سرمایه از ابتدای هفته تا این لحظه بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان افت داشته است یا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم تقریبا یک میلیون و دویست هزار تومان به ازای هر ایرانی یا به عبارتی بیش از ۲ برابر یارانه دریافتی هر ایرانی در یک سال از سرمایه این کشور در عرض ۳ روز کاری کم شده است شوخی نیست اعداد بزرگی است و از سوی دیگر خروج پول از بازار و هجوم به سمت بازار سکه و صندوق های دیگر را داریم .

میدانیم درخواست بجا و درستی در این شرایط نیست ولی نمی شود شرایط اقتصادی کشور را در نظر نگرفت . بیش از هر چیزی ابهام است که بازار را ازار میدهد امیدواریم هر تصمیمی که گرفته می شود کمی هم گوشه ان اقتصاد و سرمایه و اصول سرمایه گذاری در ان دیده شود …

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *