روز گذشته برخی نشریات به نقل از مقامات نظامی آمریکا مدعی شدند که تحرکاتی از ایران مشاهده شده که محتمل است ایران ظرف یک تا دو روز آینده دست به اقدامی بزند.

ساعت ۱:۲۰ چهارشنبه شاهد حملات موشکی ایران به پایگاهی در اربیل و همچنین پایگاه عین الاسد بودیم. آمریکا هم ساعت ۱:۲۰ با حمله موشکی منجر به شهادت سردار سلیمانی شده بود.

ترامپ پس از حمله به سردار، پرچم آمریکا را تویئت کرد. سعید جلیلی هم که این روزها بیشتر از قبل در مقابل دوربین دیده می شود، پرچم ایران را ۲ ساعت پس از حمله توئیت کرد.

آمریکا اعلام کرد چون هشدار حمله دریافت کرده بود بنابراین تمامی افراد در این پایگاه به مناطق امن رفته بودند لذا هیچ سربازی چه آلمانی، چه عراقی و چه آمریکایی آسیب ندیده است.

آمریکا اعلام کرد که ترامپ سخنرانی خواهد کرد اما بعد از جلسه امنیت ملی آمریکا که ۵ بامداد به وقت ایران به پایان رسید، اعلام شد که ترامپ عصر امروز به وقت ایران بیانیه ای صادر می کند. اما ترامپ نتوانست ساکت بماند و توئیتی منتشر کرد.

ترامپ نوشت:

همه چیز خوب است! از ایران موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده است. ارزیابی تلفات و خسارات الان در جریان است. تا الان همه چیز خوب بوده! ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش کل جهان را داریم! فردا صبح بیانیه‌ای صادر می‌کنم!

برخی به این توئیت در آمریکا واکنش دادند! “همه چیز خوب است؟”

ظریف هم توئیت کرد، او نوشت: انجام شد و تمام شد! “ایران اقدام متناسب را در دفاع از خود بر اساس ماده ۵۱ سازمان ملل انجام داد و تمام کرد و در آن پایگاهی را که از آن حمله مسلحانه بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد انجام شده بود، هدف گرفت. ما به دنبال افزایش تنش یا جنگ نیستیم اما از خود در برابر هر گونه خصومت دفاع می‌کنیم.”

نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا هم در توییتی نوشت که وضعیت را از نزدیک دنبال می‌کند. او خواهان پایان دادن به اقدامات تحریک‌آمیز بی‌دلیل از سوی دولت آمریکا شد و از ایران خواست خشونت را متوقف کند. او معتقد است آمریکا و جهان تاب تحمل جنگ را ندارند.

سپاه پاسداران هم به روش سنتی، بیانیه داد، در بخشی از این بیانیه آمده: به شیطان بزرگ، رژیم صفاک و مستکبر آمریکا هشدار می دهیم هر شرارت مجدد و یا تحرک و تجاوز دیگر با پاسخ‌های دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا در توییتر نوشت: آمریکا آماده پایان هر گونه جنگی با ایران است.

ایران در نامه ای به شورای امنیت نیز اعلام کرد که به دنبال جنگ نیست و درباره هرگونه ماجراجویی نظامی علیه خود هشدار داد.

حالا، آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، تا ساعاتی دیگر در قم به سخرانی می پردازد. این بسیار مهم است که چه نکاتی مطرح شود.

یک تحلیلگر سیاسی پس از این جریان نوشت، بهترین اتفاق افتاد. ایران پاسخ داد اما کسی آسیبی ندید تا آمریکا مجبور به پاسخ دهی مجدد نباشد!

توئیت ترامپ با وعده او در خصوص هدف قرار دادن ۵۲نقطه در ایران تناقض داشت. اگر رهبر ایران مواضعی اتخاذ کند مبنی بر اینکه اگر بزنید، می زنیم! این تحلیل فوق را می توان پذیرفت. در واقع ایران پاسخ داده و توپ در زمین آمریکا است اگر آن ها پاسخ ندهند، جریان تمام است!

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *