پایان هفته دراماتیک !

عجب بازاری بود شاید بهتر باشید بگوییم عجب هفته ای بود ! وقتی روز چهارشنبه هفته قبل همه شادان و خوشحال شاخص و بازار را دو دستی تحویل تعطیلات دادند عدد شاخص نزدیک ۳۹۰ هزار بود و اتفاقات عجیب و سختی در این هفته دراماتیک رخ داد و شاخص نزدیک به ۴۰ هزار واحد افت کرد . شوخی نیست ! فشار روانی که این هفته بر بازار سرمایه و بورس سهامداران آن وارد شد یکی از سخت ترین روزها و هفته های تاریخ بازار بود . روز منفی کم نداشتیم ولی این چند روز واقعا نفس گیر بود به خصوص چند شب اخیر .

اما چه گذشت …

شب با ترس و لرز خوابیدیم وقتی مصاحبه ظریف را میخواندیم تقریبا فضا مشخص شده بود که میزنند محکم هم میزنند ولی طرف مقابل نباید واکنشی نشان بدهد و ظریف تهدید کرده بود واکنش طرف مقابل یعنی اغاز یک بازی خطرناک هنوز هم که این مطالب را می نویسیم این بازی و تهدید از سر کشور باز نشده و واکنش طرف مقابل روشن نیست ولی به هر حال دقایق ابتدایی این اتفاق بسیار سخت بود . باور کنید تجربه جدیدی بود . صبح که خبر را شنیدم و تصاویر را میدیدم دست هایم یخ زده بود . اتفاق کوچکی نیست خیلی دل و جرات داریم که در این بازار کار میکنیم … خیلی !

اما وقتی خبر تمام شد موج آن بود که فضای مجازی را در برگرفت .

خبرها ابتدا بسیار سخت و فضا سنگین بود بعد رفته رفته اوضاع ارام تر شد و با خبر این که ترامپ فعلا قصد سخنرانی ندارد و توییت هم نکرد فضا کمی ارام تر شد ولی هنوز نگرانی ها وجود دارد. بعد به بازار رسید . قبل از هر چیز ابتدای صبح به عزیزان پیشنهاد دادیم بازار امروز متوقف شود که البته به دامنه نوسان ۲% محدود شد.

ببنید چرا این پیشنهاد توقف داده شد بازار در چنین روزهایی دچار تلاطم های شدید خبری می شود با یک موج خبر سهم ها از منفی به مثبت می روند و این اتفاق را به وضوح دیدید دلیل پیشنهاد ما این بود که کمی فضا استیبل تر و ارام تر شود ولی به هر حال فکر نمیکردیم این حجم فشار فروش هم باشد . البته نوسان ۲% مزیت ها و ایرادات زیادی دارد ولی شاید در فضای فعلی برای کنترل نوسان بد نباشد به نظر برای امروز تجربه خوبی بود ولی شاید به درد بازار شنبه ما نخورد . پیشنهاد توقف را هنوز در نظر داشته باشید به نظر هیچ ایرادی ندارد بازار به دلیل ابهامات و ریسک های متعدد در برخی روزها موقتا متوقف بمانداما این که عدد ۲% هم ادامه پیدا کند شاید خیلی به سود بازار نباشد .

در ادامه همین مطلب

این را هم اشاره کنیم که انصافا کمیته غیر رسمی ۳ضلعی بحران که برای کمک به بازار تشکیل شده بود یعنی شرکت بورس ، سازمان و صندوق توسعه به خوبی توانستند زهر فروشنده های بازار را بگیرند البته این که هر عملکردی ممکن است با کمی و کاستی هایی مواجه باشد بحث دیگری است ولی در این روزهای حساس مسئولیت و عملیات این افراد چندین برابر خواهد بود که می توان گفت کار بزرگی شده بود . حقوقی ها نیز سنگ تمام گذاشتند و انصافا برخی از انها از جان و دل حمایت کردند واقعا بازار جالبی را در این چند روز دیدیم و کمتر پیش امده بود همبستگی در این سطح و وسعت داشته باشیم البته این را هم بگوییم بحران در این وسعت هم کم داشتیم !

امروز حرف زیاد است

از نمودار های شاخص بگیریم که ریزش های اخر را نشان میدهد تا فضای خوب بنیادی سهم ها در گزارش ها و خبرها و رویداد های مختلف . ولی همه این موارد یک طرف سخنرانی این کله زرد کله خراب طرف دیگر . سخنرانی که می تواند سرنوشت بازار را و حتی کشور را تغییر دهد …

نمیدانیم حالا که این مطلب را میخوانید ترامپ حرف زده یا نزده چیزی گفته یا نگفته و واکنش او چیست ولی اگر سر عقل بود و واکنش خاصی نداشت به نظر از هفته بعد موعد گزارش دهی و ایجاد بار خبرهای مثبت روی کدال اغاز می شود که این کار با ایجاد یک ۳ موجی میتواند پیگیری شود موج اول گزارش های ۹ ماهه شرکت هاست که از هفته بعد شدت خواهد گرفت موج دوم گزارش ماهانه و موج نهایی که می تواند از هفته بعد تا اخر سال باشد به خصوص در ۱ ماه پیش رو بحث تجدید ارزیابی دارایی هاست.

به نظر این رویداد ها و اتفاقات می تواند کمک شایانی برای کل بازار باشد و فضا را با خود تغییر دهد امروز دو خبر تجدید ارزیابی و بحث افزایش اعتبار ها شوک خوبی برای بازار بود بازار باید از هفته بعد با ارام تر شدن فضاتوسط اخبار خوب و گزارش ها بمبارن شود که قطعا در موج افرینی بازار موثر خواهد بود .

یک نکته

دیگر بسیار مهم بازار امروز و هفته بعد این است که انشالله اخباربد که تمام شد باید دور جدیدی از اعتماد سازی در بازار شکل بگیرد ببنید اگر برنامه و پارادیم حرکتی بازار همان باشد به نظر برای رسیدن به حجم معاملات قبلی و فضای قبلی کمی زمان نیاز داریم کار سختی داریم که بتوان دوباره اعتماد ها را به بازار بازگرداند و به نظر این رویه باید به سرعت بعد از فروکش کردن تحولات سیاسی اغاز شود اما این را هم فراموش نمی کنیم بر کسی پوشیده نیست ریسک بازار به خصوص از نظر سیاسی با روزها هفته قبل متفاوت است چند بار نوشتیم ایران با سردار سلیمانی و ایران بدون سردار تفاوت هایی دارند و قطعا این ریسک و تنش ان به بازار هم منتقل می شود فرایند اعتماد سازی باید هر چه سریعتر به وقوع بپیوندد و اخبار خوب و ارائه این اخباریکی از این راهکارهاست .

مثلا همین بحث تجدید ارزیابی بسیار خوب بود امروز مطلع شدیم این موضوع اصلا در دستور کار هیئت دولت نبوده و با تلاش سازمان بورس و وزارت اقتصاد به نتیجه رسیده و نکته بسیار مثبتی برای بازار است که الارم خوبی را نشان میدهد . بورس باید هر چه بیشتر شرکت ها را به شفاف تر شدن در این زمینه سوق دهد اهرم خوبی برای بازار است .

اما یکی از اتفاقات مهم این چند روز اخیر

این بود که بازار کمی هم متوجه شد بین سهم ها در مواقع بحرانی تفاوت هایی هست بسیاری از مقام ناظر بازارو یا صندوق توسعه میپرسند چرا سراغ سهم های بزرگ می روید و یا مثلا چرا سراغ کوچکترها نمی اید صف فروش صف فروش است !!

ببنید این دقیقا از دید ما پیغامی است که نهاد ناظر میخواهد به عزیزان در بازار ارسال کند که بازی بازار را همه جانبه ببینید روزهای بد خوب را با هم ببینید نقد شوندگی اتفاق بسیار مهی است این حرکت صندوق توسعه و سایر حقوقی ها و سهامداران در برخی سهم ها میخواهد این نکته را یاداور شود که شما با پذیرش ریسک های بالاتر در این شرکت ها عامل نقدشوندگی را بعضا از دست میدهید و البته در مقابل سود بیشتری هم به دست می اورید . بهتر است این موارد را سبک و سنگین کرده و بعد تصمیم بگیرید به خصوص از این به بعد که معتقدیم حتی بعد از جمع اوری اولیه بازار هم کمی کمیت این دست سهم ها لنگ میزند .

به هر حال

این هفته با هزار ریسک و بالا پایینش تمام شد فشار عصبی که این هفته به سهامداران وارد شد بی سابقه بود چه سیگارها که دود نشد و چه موهای سیاهی که سفید شد ! پیش بینی برای هفته اینده از حالا واقعا بسیار سخت است بخواهیم چیزی بگوییم ولی دشیب در چشم انداز نوشته بودیم به نظر ایران میزند و طرف مقابل هم احتمالا واکنش خاصی نخواهد داشت و بعد اوضاع بهتر می شود این بهترین سناریویی است که رخ میدهد البته در این هفته بازار چیزهای زیادی را به دست اورد و چیزهای زیادی را هم از دست داد که سعی میکنیم در هفته بعد در مورد این اتفاق بیشتر و مفصل تر صحبت کنیم .

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *