یک مسائلی گاهی پیش می آید، که بروز آن یا جلوگیری از بروز آن برای ما مقدور نیست. گاهی یک رویدادی از آسمان نازل می شود، دقیقا زمانی که فکر آن را هم نکرده ای!

این روزها از زمین و زمان حوادث بر ما نازل می شود، به هر حال ما همیشه در “مقطع حساس کنونی” زیسته ایم، سوخته ایم و ساخته ایم.

یک آزمون سخت در مقابل نهاد ناظر و نهادهای مالی طی روزهای اخیر قرار گرفت. از سازمان بورس تا شرکت های بورس، به همراه نهادهای مالی که مدیریت سرمایه می کنند در مقابل یک رویدادی قرار گرفتند که به هیچ عنوان تحلیل بردار نبود اما تصور می کنم این آزمون سخت را مدیران بازار سرمایه به خوبی پشت سر گذاشتند و ازان بحران عبور کردیم.

اما یک مساله را به هیچ عنوان نباید فراموش کرد. رویه این بوده که وقتی بازار به دلایل مختلف به صورت اپیدمی منفی می شود، صندوق توسعه، صندوق تثبیت و حقوقی های نهادی به کمک این بازار می آیند و صفوف فروش را تار و مار می کنند.

اینبار هم به کمک بازار و خصوصا سهامداران خرد آمدند و صفوف فروش را، چشم به هم زدنی، در هم کوبیدند. آفرین! ولی همیشه اینطور بوده که چند روز پس از حمایت که بازار رشد کرده، همان سهام را مجددا به بازار عرضه کرده اند که اتفاقا منجر به شناسایی سود هم شده است اما توجه کنیم که امروز، فضا با همیشه متفاوت است.

حالا که بازار صف خرید شده بخش مهمی از اثر بخش بودن حمایت قبلی به رفتار حقوقی های حامی بازار بر میگردد. اینبار اگر همچون رویه قبلی، هر آنچه طی روزهای اخیر جهت حمایت خرید شده را عرضه کنند و صفوف خرید را به اصطلاح “بدهند” این بازار که دوره نقاهت را می گذارند، مجددا رفتار هیجانی نشان می دهد.

بر این اساس توجه کنیم که این صف خرید ها، آتش زیر خاکستر است و یک باروت زیر رفتار هیجانی است! این جماعت اگر ببینند صفوف خرید را حقوقی میدهد، تا صف فروش برایتان رنج می زنند!

لذا حقوقی های حامی روزهای اخیر، برای رساندن بازار به تعادل و تحقق آن هدفی که هفته گذشته تعیین شد، نه تنها در طرف عرضه نباید باشند که می بایست همچنان به خرید در برخی سهم های ارزنده بازار که پربازدید هستند ادامه دهند.

امروز سهامدار تحت فشار روانی است و طبیعی است احساسی عمل کند. در این مملکت یک روز برای گرانی بنزین به خیابان می آیند، فردا برای شهادت، سردار سلیمانی و پس فردا مجددا به خاطر شهادت مسافرین هواپیما…اهالی بازار بورس هم جدای از این مردم نیستند و نهادهای مالی با آرامش در معاملات خود باید سعی کنند این آرامش را به سهامداران خرد هم منتقل کنند، این بازار، خانه ما است و اولویت ما حفظ آن و بعد ازان سود کردن است! حفظ خانه واجب است و همه باید برای آن بکوشیم.

ولید هلالات

 

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *