ضیافت ۴۰۰ کُشی !

چه روزی بود امروز خوب عالی رویایی ! تعداد منفی های بازار از انگشتان دو دست کمتر بود و این به خوبی نشان دهنده جو عالی بازار است … جریان پول با قدرت از روی هر فروشنده ای رد می شود .چه حقیقی باشد و چه حقوقی ! امروز هم باید گفت با قدرت و صلابت از روی ۴۰۰ هزار چنان ردشدیم که کسی حتی فکرش را هم نمیکرد. همین چند هفته پیش اگر در اوج داستان های بزنی و میزنم سیاسی به کسی میگفتی قرار است هفته بعد ضیافت فتح ۴۰۰ تایی را داشته باشیم میگفت حداقل از موتوری جنس نگیر !

ولی این روزها به لطف نقدینگی خاصی که راهی بازار شده با سرعتی عجیب و کمی ترس آور اهداف پیش روی بازار را یکی پس از دیگری فتح میکنیم ! بازار کمی با سرعت پیش می رود و این باعث نگرانی برخی شده ولی باور کنید هنوز خیلی جای نگرانی نیست هر چند برخی گزارش های ۹ ماهه که میرسد و خبرهایی که در دل شرکت ها وجود دارد میبینیم قیمت بسیار فراتر از انهاست و این ریسک بازار وشاید نقطه استراحت بازار است .به این شکل که بازار گزارش های ۹ ماهه نه چندان خوب را میگیرد و بعد درست از نظر چارتی هم در مقطع ۴۲۶ و ۴۲۷ هزار قرار میگیرد و موج فروش کمی افزایش خواهد یافت .

این یک سناریو نه قطعی ولی محتمل است و به نظر کم کم باید احتمالات مختلف را لحاظ کنید . البته خیلی دلخوش به اصلاح زیاد نباشید بازار با گزارش های دی دوباره روند خوبی را اغاز میکند گزارش ماهانه های دی اکثرا گزارش های خوبی است که هم دلار خوب بوده و هم مقدار فروش در بورس کالا …

سرعت رشد بازار و شرایط بازار کمی در برخی نماد ها غیرعادی شده و این را قبول داریم ولی واقعا نمی شود جلوی جریان پول را گرفت جریانی که فکر میکنیم حتی خوش بین ترین فعال بازار هم فکرش را نمیکرد حتی مدیران هم انتظار این را نداشتند به هر حال جریان پولی باید بسیار مراقب باشد برخی سهم ها را که می بینیم قیمت و تجدید و هرچه را که کنار هم میگذاریم با شرایط سود نمیخواند و انصافا باید کمی ترسید ولی فعلا جریان نقدینگی با لوله های پرفشار پول را به این بازار تزریق میکند و این لیوان های کوچک سیراب شده اند ! نمیدانیم چرا حرف زیاد داریم ولی نمی توانیم خوب بیان کنیم امروز یکی از مهم ترین بحث ها سناریو سازی برای بازار است .

قبول کنید که امروز و وقت خوشی ها باید این حرف ها را زد روزهای پر عرضه و منفی که کسی حال و حوصله خواندن ندارد … امروز بازار خاصی را داشتیم همه این دقایق و این روزها سرخوش از فتح الفتوح جدید هستن ولی انصافا باید به فکر روزهای خاص بازارهم بود باید مراقب باشیم بازار ناگهان با اتفاقات خاص مواجه نشود . این روزها اهالی بازار انگار سیاست مدار شده اند همه در حال تحلیل سیاسی این روزها کشور و نتیجه گیری های خاص هستند .

قبل از هر چیز نظر خود را بگوییم معتقدیم که تحلیل سیاسی که در راستای منافع اقتصادی ما نباشد به نظر بیشتر وقت تلف کردن است . باید هر تحلیلی نتیجه گیری در راستای تحولات اقتصادی و سرمایه گذاری شما باشد چرا که کار ما اصلا سیاست نیست . سیاست را تحلیل میکنیم که به اقتصاد و پیش بینی های اقتصادی برسیم . جوان دانشجوی رشته سیاسی هم نیستیم که بگوییم کار ما این باشد . برای تفریح هم اگر بحث میکنید به نظر تفریخات بهتری هست !

یک نکته :

در مورد اثرگذاری سیاست در بازار شک نکنید به نظر برخی که امروز این اثر را دست کم گرفتند میتوانندبرگردند و نقطه اغاز برخی تحولات مختلف را مرور کنند از جهش ارزی تا خروج امریکا از برجام و تحریم ها و… شرایط فعلی نیز همین است و بی شک بازار از این تحولات تغییر میپذیرد . قبل از هر چیز بیاید کمی با خود تحولات فعلی را مرور کنیم . بیشتر بحث ما روی تحولات هسته ای و تحریم هاست . به نظر فاز فعلی شرایط طوری است که تحریم ها کمی سفت و سخت تر می شود البته اگر برخی معتقدند که مذاکره و این بحث ها را داریم و دلار هم خیلی کم نمی شود به نظر بازار را هر جوری هست دو دستی سفت بچسبند و بدون هیچ نگرانی بخرند . در صورت بهبود فضای سیاسی هیچ جایی بهتر از بازار سرمایه نیست ! تاکید میکنیم هیچ جایی !

این بحث امروز در مورد برخی سناریوهاست که ممکن است کمی فضا خاص تر شود با این شرایط سیاسی شاید این یک احتمال نسبتا محتمل باشد . یعنی شرایطی که دولت کسری بودجه دلار ، دلار احتمالا رشد میکند نفت و فروش آن کاهش یافته و حتی این کاهش به سایر ارکان فروش صادراتی ما نیز سرایت میکند بی پولی کمی رکود ایجاد میکند و البته تورم ! و خلاصه فشار های سیاسی حداکثری از منشور و غیر منشور به کشور وارد می شود … اما هدف ما بررسی بازار و سناریو ان است .

انچه در این قاعده برای ما مهم است این بوده که بله پول خوبی راهی بازار شده ولی جریان بنیادی حرف اول را می زند این پول یک بال حرکت بازار است بال دیگر جریان سود سازی و اطمینان خاطر از سود سازی شرکت هاست تجدید ارزیابی بازی همیشگی نیست و تازه در قیمت بسیاری هم لحاظ شده و باید ریسمان قوی تری برای چنگ زدن پیدا کرد …

به نظر از این به بعد این قاعده را در ذهن خود داشته باشید فرض را براین بگذارید که

با اتفاقات پیش رو قرار است تورم ایجاد شود و دلار هم رشد داشته باشد . اگر برایند فروش شرکت ها یعنی افزایش نرخ تسعیر و تورم در مقابل کاهش مقداری فروش و صادرات مثبت باشد . یعنی مبلغ فروش شرکت ها در هر صورت رشد کند می توان گفت بازار همچنان صعودی و ان شاخص ۱ میلیون و اعداد دیگر به راحتی به دست می اید ولی سناریو دومی را هم گوشه ذهن خود داشته باشید اگر به هر دلیلی این برایند کمتر بود یعنی تحریم ها افت مقداری فروش شرکت ها را رقم زد طوری که رشد دلار هم نتوانست ان را جبران کند اینجا ان واگرایی معروف کار دست بازار میدهد .

به این معنی که ان وقت جریان سود منفی و فروش کاهشی باشد بدبین های بازار محافظه کار شده و کم کم نقدینگی هم میترسد و ان نقطه ، لحظه مستولی شدن ترس و تردید در برای بازار است و چه بسا قیمت ها هم سر به فلک کشیده باشند . فعلا لازم نیست بترسیم و بلرزیم و تحریم را در همه چیز خود پیش خور نماییم ولی برای خود دماسنج بگذاریم مثلا افت ۳ ماه متوالی در فروش شرکت ها و یا افت مقداری فروش شرکت ها می تواند یک الارم و نشانه بزرگ برای اتفاقاتی بعدی باشد … این را در ذهن داشته باشید تا روزهای بعد مفصل تر بحث کنیم .

اما یک نکته را اخر بگوییم و برویم …

بازار تشنه سهم است تشنه سهم جدید ! چرا وقتی باید این تشنه را سیراب کنید به فکر عرضه اندکی اب نیستید ! درست در زمانی که سیل می اید شما هم شیلنگ را گرفته و باغچه را ابیاری میکنید !!

روزهای قبل روی این موضوع عرضه اولیه بارها مانور دادیم فردا هم پیشنهاد هایی داریم ولی انصافا این روزهای بازار جای خالی عرضه های اولیه به شدت احساس می شود زمانی شاید چند ماه پیش بود نوشتیم هر هفته باید یک عرضه اولیه بزرگ داشته باشیم دولت به راحتی می تواند تا پایان سال بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه پول جذب کند ولی واقعا نمیدانیم چرا در این موضوع کم کاری می شود البته عزیزان توضیحاتی را داده اند و به ززودی حتی ۲ عرضه اولیه در مسیر بازار قرار میگیردولی باید ضربتی کار شود . یک نکته را هم بگوییم این اقایان دولت که ژست خصوصی سازی هم میگیرند در لایه های میانی حاضر به حضور در بازار سرمایه و شفاف شدن نیستند واقعا با موجودات عجیبی طرف هستیم چرا نباید حالا که فضا فراهم است به این موضوع فکر کرد .

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *