اصلاحات ساعتی !

امروز بازار سرمایه یک روز خوب و یا شاید بهتر بگوییم خوب و پرنوسان را تجربه کرد ابتدا کمی پر عرضه و مردد بود جریان پول اجازه اصلاحات روزانه را نداده و در کمتر از ۱ ساعت دوباره بازار را خوب خریدند و همه چیز صعودی شد . ارزش معاملات به ۵ هزار میلیارد تومان رسید و همه انگشت به دهان کف کرده اند!! البته اخر وقت عرضه ها کمی بیشتر بود که طبیعی است که در این نقاط کمی هم سهم ها دست به دست شوند .جریان پولی عجیبی در بازار حکم فرما شده که همه چیز را به هم ریخته است ولی چاره چیست می شود از تحلیل دور شد ؟

این روزها که گزارش های ۹ ماهه و اطلاعات حتی تجدید ارزیابی برخی شرکت ها میرسد کمی نگران هستیم ولی جریان پول حتی نمیگذارد کسی به این چیزها هم فکر کند .جریات پول را توی حلقت میکنند اگر تحلیلی خلاف جریان بازار بزنی !! بازار عجیبی شده است و این جریان پول فعلا انقدر قوی شده که همه مفروضات تحلیلی تحلیل گران را با خود می بلعد ولی بگذارید حداقل بگوییم و بیان شود تا ثبت شود و شاید به درد کسی بخورد …

نمیدانیم ولی کمی ازاین سرعت رشد نه بازار بلکه برخی سهم ها میترسیم

هر چه پازل های مختلف سود اوری و حتی تجدید ارزیابی را کنار هم میچینیم به این جمع بندی نمیرسیم که بازار در این سهم ها یک گزینه آس دارد و ارزان است ! البته این را هم باید اعتراف کنیم که بازار این روزهای این چنینی را کمتر تجربه کرده و شاید همین کم تجربگی در مواجه با جریان پول باشد که این ترس را رقم زده ولی اگر بخواهیم بر پایه اتفاقات و تحلیل ها و شرایط قبلی پیش برویم به نظر خیلی از سهم های بازار با این گزارش ها و مفروضات در قیمت های عجیبی هستند !

در واقع شاید بهتر باشد این طور بگوییم هر چه جلوتر میرویم و هر چه گزارش ها و اخبار تجدید شفاف تر و دقیق تر می شویم بیشتر به این نتیجه میرسیم که برخی سهم های بازار بیش از انچه حتی فکرش را بکنید و قیمت توجیه داشته باشد رشد کرده و کسی هم فعلا به این موضوع فکر نمی کند به نظر تعداد این دسته سهم ها در بازار روز به روز در حال افزایش است و با مشخص شدن درصد تجدید برخی شرکت ها ابعاد این رشد و عدم توجیه پذیری قیمت بیشتر می شود .

نمی شود خیلی به بازار ایراد گرفت جریان نقدینگی ، عدم شفافیت درست شرکت ها ، نبود بستر درست برای عرضه سهامدار عمده ، برخی اتفاقات خاص پشت پرده سهم ها و نبود عرضه اولیه بزرگ و … باعث شده تا این اتفاق رخ دهد و نسبت به این موضوع کمی نگران هستیم برای بار چندم تاکید میکنیم به هیچ وجه به هیچ وجه به هیچ وجه ! کل بازار اسیر این عدم توجیه پذیری قیمت نیست و بخشی از بازار به این درد مبتلاست و چیزی و کاری هم نمی شود کرد بالاخره ذائقه و سلیقه بازار است…

جالب است همه این وضعیت را به گردن جریان پول می اندازند !

درواقع باید گفت نه همه ولی بخشی ازاین اتفاق به این دلیل است که جریان نقدینگی همچون لوله به قطر ۱ متر وارد بازار شده بازاری که تا دیروز باغچه اش با شلنگ اب یاری می شد ! حالا با این قطر و کلفتی به سمت بازار امده و همه نگران شدند . نمیدانیم واقعا نقش عزیزان در بورس و دولت چیست ابتدا سراغ عزیزان در بورس میرویم چند وقت پیش بود پیشنهاد دادیم در کنار این همه معاونت های مختلف که البته لازم است یک معاونت بازاریابی شرکت ها برای ورود به بورس ایجاد کنید معاونتی که شرکت ها را شفاف کرده و روانه بازار سرمایه میکند .

در این چند روز و چند هفته انصافا جای خالی عرضه های اولیه به شدت احساس می شد و این کم کاری پذیرفتنی نیست البته این را هم بگوییم بخشی از این موضوع متاسفانه به ساختار شرکت ها بازمیگردد و البته ساختار دولتی . همه میدانیم که شرکت های بزرگی که قابلیت ورود به بازار را داشته باشند دولتی هستند این را با قطعیت خدمت شما عرض میکنیم بیش از ۱۰۰ شرکت دولتی و شبه دولتی و خصولتی وجود دارد که می تواند وارد بازار سرمایه شود یعنی برای ۲ سال بازار هر هفته عرضه اولیه می تواند فراهم شود و شما تصور کنید چه نقدینگی را دولت می تواند از این مسیر به دست اورد . این سستی و کرختی و لختی خاصیت سیستم دولتی است و چوبش را اخر ما بورسی ها میخوریم.

برای همین میگوییم از سازمان تا شرکت تا وزارت اقتصاد باید بسیج شوند و این لختی و یخ زدگی را از بین ببرند .

باور کنید به سود دولت هم هست . البته اگر دنبال شفافیت هستند و از این موضوع هراس ندارند !! ولی واقعا چرا این موارد فعال نمی شود . شما ببنید همین بانک ها ( اصلا کاری با این نداریم بنگاه داری بانک ها خوب است یا بد )ولی تکلیف این است دارایی ها را بفروشید و بنگاه داری نکنید نمونه موفق ونوین بود شیمی بافت را با قیمت و شرایط خوب گذاشت و فروخت ولی به بقیه نگاه کنید به خصوص بخش دولتی !!! چطور به این شرکت ها چسبندگی دارند به نظر اگر در دولت عزم جدی برای این کار وجود داشته باشد می تواند از این بازار استفاده کند امروز میخواستیم چند پیشنهاد بدهیم ولی به روزهای بعد موکول میکنیم.

و نکته آخر …

امروز همتی گفت بانک مرکزی از این پس تمرکز خود را بر روی کنترل تورم خواهد گذاشت استفاده از عملیات بازار باز و تغیر سیاست های پولی سرلوحه برنامه های بانک مرکزی خواهد بودهمانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند راه برون رفت از شرایط موجود، کمک به رشد غیر نفتی اقتصاد و کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت استبانک ها باید خود را آماده تطابق با شرایط جدید سیاست گذاری پولی کنند ادامه افزایش رشد اقتصادی کشور مهمترین اقدام برای شکست توطئه ها و تحریم های ظالمانه است .

ببنید در این چند جمله چند پیش بینی و اتفاق نهفته است باور کنید هر جای دنیا بود بازارهای متوقف می شد و از ایشان توضیحات کامل میخواستند ولی به نظر اینجا باید حدس زد و اگر صلاح دانستند توضیحات کاملتری بدهد اگر قرار بر کنترل تورم است با چه ابزاری ؟! نرخ سود در این بازار چه قرار است بشود ؟ رشد اقتصادی چگونه و چندین سوال دیگر . به نظر بهتر است بازهم در مورد این سیاست ها شفاف سازی شود .

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *