دست به دست !

امروز دوشنبه بازار در میان روز هفته خود و اخرین روز از اولین ماه زمستان کار را در حالی پیش برد که برخی میگفتند بازار عالی حرکت کرده و دست به دست شده و برخی آن را زورآخر برای مثبت ماندن می دانستند ولی به نظر نوع خرید بازار به خصوص این که اخر وقت دوباره جو بهتر شد امیدواری ها را بیشتر کرده و فاز ادامه خوش بینی به وضعیت خوب بازار را نوید میدهد .

البته باید یک چیز را در نظر گرفت

بازار در یک وزن کشی زیبا و جذاب قرار دارد که دریک سو جریان پول امده و همه را ضربه فنی کرده است و این جریان با قدرت هچنان پیش می رود و یک کفه ترازو قرار دارد در سوی دیگر عدم توجیه پذیری در قیمت برخی از شرکت ها ، آغاز موج عرضه سهامداران عمده حقیقی و حقوقی در برخی نماد ها و سنگین تر شدن وزن عرضه ها و همچنین امروز و دیروز نیز گزارش ها در کفه دیگر ترازو که فشار فروش را در بازار افزایش میدهد وزن کشی این دو کفه ترازو را جالب کرده که نتیجه ان می تواند سرنوشت بازار را برای روزهای اتی روشن کند از دید ما فعلا جریان پول همه را ضربه فنی کرده و احتمالا فردا نیز حریف این گزارش های نه خیلی خوب می شود ولی باید دید ایا عرضه سهامداران عمده نیز می تواند مغلوب او باشد .

بدبین نباشیم و یک نکته خوب دیگر را هم بگوییم

فردا گزارش ماهانه دی اغاز می شود و به نظر این گزارش ها اکثرا مثبت و خوب بوده و به کمک جریان پول می اید . ولی به هر حال اگر بنیاد گرا و صورت های مالی محور باشید فردا باید در بسیاری از سهم ها شرایط طور دیگری باشد ولی بازار مدت هاست اصلا گزارشی نمیخواند و کار خود را میکند !

دیروز هم البته در مورد همین موضوع و موارد مفصل صحبت کردیم در مورد مطالب دیروز ابهامات و سوالات بسیاری در مورد سهم ها مطرح شد و لازم دانستیم یک باردیگر موارد را توضیح بدهیم

ببینید نمی توانید بگویید هیچ مدل قیمت گذاری در مورد بازار ما صدق نمیکند به نظر این عذر بدتر از گناه است که وقتی هیچ مدلی را برای توجیه برخی قیمت ها پیدا نمیکنیم بگوییم بازار فعلی اصلا مدل ندارد این جریان پول آمده و همه چیز را تغییر داده . اتفاقا باید این روزها و این شرایط بیشتر تحلیل کرد !

شاید مدل تحلیل سهم کمی متفاوت شده باشد که می پذیریم بله ممکن است مدل های قدیمی قیمت گذاری به کار بازار نیاید اما تجربه های متعدد گذشته نشان داده هروقت از این جریان یعنی جریان سود اوری دور شدیم خیلی زودتر از انچه فکرش را میکنید دوباره به ان برگشته و بازار خود را با ان هماهنگ کرده است از همین رو توصیه ما بازهم این است که به بازار منطقی نگاه کنید و برای هر خرید و فروش خود توجیه داشته باشید.

جریان پول اتفاق بسیار خوب و مبارکی است که اگر فرض کنید با سرکوب سهامدار عمده در یک سهم باد شده مواجه شود در همین بازار اب شده و دیگر سراغ بازار سرمایه نمی اید هر چند اتفاقات گذشته و امروز نشان میدهد این جریان پول با پذیرش ریسک های این بازی دل به دریا میزند او میداند سود ندارد میداند ممکن است سقوط در پیش باشد ولی دلش لک زده یک نوسان ۵% دیگر از این سهم بگیرد .

البته بازهم تاکید میکنیم و چند باره تاکید داریم

بخش هایی از بازار ما به این درد دچار هستند که قیمت ها با شرایط انها همخوانی ندارد و هستند در دل همین بازار سهم هایی که زیر ارزش ذاتی بوده و راه های زیادی برای رشد دارند هیچ وقت نگفتیم کل بازار گران است و یا مثل برخی عزیزان بگوییم حباب است به هیچ وجه بازار شرایط حساسی دارد که باید با دقت و تحلیل بیشتری سهم خرید و فروش کرد.

نکته دیگر در تکمیل این بحث این است که ببنید قیمت وقتی به جایی برسد که این توجیه پذیری برای سهامدار عمده هم از بین برود شروع به عرضه میکند و ان وقت ان وجه تمایز این دسته سهم ها که خشک بودن و سهام شناور کم است کم رنگ تر می شود و از بد حادثه در چنین رویداد هایی حرکت سهم بعد ازاین عرضه ها معمولا دشوار تر خواهد شد .

اما در مورد جریانات پولی چند توصیه به عزیزان داریم …

به یاد دارید یک بار مثال عمه دوستمان را زدیم که دلار اسرالیا کار میکرد و حاضر نبود به هیچ وجه وارد بازار شود … به یاد دارید ؟ او و امثال او اگر امروز در بازار حضور داشته باشند باید چه کنند ؟!باید برای تشویق و حضور این عمه خانوم های قصه ما راهکار داشت باید انقدر ابزارهای مختلف و صندوق های متعدد تبلیغ و تاسیس شود که جریان پول بتواند در مسیردرست و منطقی به سمت این بازار گرایش و هدایت داشته باشد .

به نظر یکی از بهترین راهکارها می تواند…

تشکیل هلدینگ های قوی باشد مثلا عزیزان در وزارت اقتصاد قطعا کلیه دارایی بانک ها را شناسای کرده اند با یک مصوبه از شورای عالی بورس هر یک از بانک ها همه را در دل یک هلدینگ ریخته و سهم هلدینگ را در بازار عرضه کنند به شکل نقد و اقساط نه این شرایط فعلی که نقد میگذارید مثلا با نرخ تابلو با اقساط ۵ ساله و یا برای ان وام از خود بانک درخواست کنند و … می شود راه های مختلف را پیشنهاد داد فقط باید عزم ان وجود داشته باشد که از دید ما نیست وگرنه زمین بازی بسیار اماده و فراهم است. یا برای پالایشی ها و سایر موارد که در همین گزارش پیشنهادات را مطرح کردیم و شرایط را در همان مقطع مفصل پیشنهاد دادیم .

ببنید کافی است عزم دولت جزم باشد دولت و خصولتی ها همین شرکت های دم دستی را حاضر بهحضور در بازار نیستند چه برسد به شرکت های بزگر تر گفتیم … به هر حال اگر پول طیب و طاهر میخواهید اینجا امکان رسیدن به ان هست منتهی باید کمی عاقل و کمی راستگو صادق باشید باور کنید کمی هم هوش به این چندمورد اضافه کنید امسال و سال بعد کسری بودجه شما حداقل خواهد بود . هنوز یکی از بزرگترین مشکلات بازار این است که دولت پتانسیل های ان را نمی شناسد

بتا سهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *