بازار سهام طی روزهای اخیر بازدهی نسبتا خوبی داشته و در مقاطعی هم طبیعی است که استراحت کند، چون ذهن ما عادت کرده که هر روز بازار مثبت باشد، هرجا متعادل شود حس میکنیم این آغاز اصلاح، ریزش یا رکود است.

پیشتر هم عرض کرده ام، به دلیل کثرت بازیگران در بازار و تعدد آرا، بازار همچون گذشته فرد محور نیست. برآیند نقدینگی در گردش بازار، فضا را بسیار متعادل نگه می دارد.

روز گذشته در خصوص ۳ بازار، پیشنهاداتی صورت گرفت که روی آن ها اثر داشت:

۱) در بازار خودرو ۱درصد مالیات پیشنهاد شد.

۲) در بازار مسکن یک،هزارم ارزش ملک به عنوان مالیات پیشنهاد شد.

۳) برای بازار سهام ابزار جدیدی از ۴ اسفند مورد استفاده قرار می گیرد که سرآغاز دوطرفه شدن بازار است.

به نکات زیر توجه کنید:

الف) قانون گذار برای بازارهای رقیب بورس، دافعه ورود نقدینگی ایجاد کرده در حالی که در بورس ابزارهایی تعریف می کند که به بلوغ آن منجر می شود.

ب) مصاحبه روز گذشته وزیر اقتصاد در جهت تقویت بازار و سطح اهمیت آن در نگاه وزیر بود.

اما در خصوص دو طرفه شدن بازار هم مسائلی را توجه کنید:

۱) این طرح ابتدا به صورت آزمایشی روی ۳-۵ نماد خواهد بود ضمن اینکه نهاد ناظر قصد ندارد از طریق این ابزار به بازار شوک منفی بدهد و در واقع حامی بازار است بنابراین پروسه راه اندازی این ابزار در کلیت بازار فرآیندی زمان بر و در حال حاضر فقط برای چند نماد خاص است.

۲) برخی تصور می کنند که با دو طرفه شدن بازار، بسیاری موقعیت فروش باز می کنند که بسیار بعید است. در فضای فعلی هرچند عموم فعالان قدیمی بازار بر اساس مبانی سودآوری اعتقادی به ارزنده بودن بازار ندارند، اما این جماعت به دلیل ریسک گریزی به همان اندازه هم جسارت باز کردن موقعیت فروش ندارند خصوصا که روند دلار صعودی است و قیمت جهانی هم با ثبات است و سهامدار عمده شرکت های بزرگ از قیمت سهام حمایت می کند، لذا تصور نمی کنم موقعیت های فروش روی همان نمادهای محدود هم با اهمیت باشند چون در وضعیت اقتصادی فعلی، موقعیت فروش از خرید کردن پر ریسک تر است.

نهایتا اینکه هر بازار یک جایی اصلاح می کند، یک جایی استراحت می کند، برای این کار یک بهانه می خواهد. آن بهانه می تواند صبر کردن تا ۴ اسفند برای شفاف شدن بحث دو طرفه شدن بازار باشد اما دو طرفه شدن نمی تواند روند بازار را تخریب کند چون نهاد ناظر هم چنین قصدی به هیچ عنوان ندارد.

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *