افتاب پس از سرما !

چه روزی بود امروز بعد از دهه فجرو انفجار نور، امروز روز واقعی نورافشانی برای بازار بود و بعد از برف و سرمای چند روز اخیر خورشید خانوم امروز ارایش کرده و رژ لب زده برای همه دلری میکرد ! و البته این را هم بگوییم چند اتفاق مهم رخ داد . یکی از مهم ترین این اتفاقات این بود که بازار درست در نقطه ای برگشت زد و روند را عوض کرد که برخی داشتند نگران روند بازار می شدند و البته انصافا با حرکت امروز خود چند نکته را دوباره در ذهن بازار پدید اورد که قرار نیست به این زودی ها این بازی تمام شود چون زمین بازی دولت هم فعلا بازار سرمایه است .

نکته خوب دیگر حجم بود به خصوص روی برخی سهم های بزرگ اصلا یکی از دلایلی که مثبت امروز شاخص بیشتر به چشم می امد این بود که شرکت های بزرگ مورد توجه قرار گرفته است . این نکته خوبی است و البته باید مقابل تفکرات عجیب برخی از عزیزان هم قرار گرفت .

قبل از هر چیز باردیگر تاکید میکنیم روی ان تقسیم بندی و ۳ دسته بازار فکر کنید

نوع رفتار و خرید و فروش های بازار به وضوح این را نشان میدهد که تمایل از دسته سوم و بعضا دوم به سمت دسته اول و سهم هایی که کمتر رشد کردند و سود دهی بهتر دارند بیشتر شده است . البته در این میان تردید برخی دوباره بالا گرفته و چالش هایی در بازار ایجاد کردند مثلا برخی انتخابات مجلس را به بازار گره میزنند . بگذارید یک بار کمی شفاف تر صحبت کنیم به خصوص برای روشن شدن افکار برخی عزیزان . برخی که به نظر کمی دیدگاه بدبینانه دارند معتقدند این پولی که در بازار در جریان است پول انتخابات بوده و می اید و می رود .

ببنید احتمال هر چیزی هست ولی فکر میکنیم برای انتخابات به خصوص امسال بعید است مسیر این پول ها از بازار سرمایه بگذرد البته بوده در سال های قبل که این اتفاقات رخ داده ولی امسال بعید است این اتفاق را شاهد باشیم . نکته دیگر فشار برخی کارگزاری ها به تسویه اعتبارهاست با احترام به نظر برخی عزیزان معتقدیم فشار فروش برخی از افراد برای شب عید و خرید های دارایی و تسویه اعتباری ها از بحث انتخابات و تفکرات دایی جان ناپلوئنی این چنینی که پول انتخابات امده و می رود اهمیت بیشتری دارد .

ما روزهای کاری کمی در بازار داریم شاید حدود ۲۰ تا۲۲ روز کاری و از همین رو طبیعی است که اخر سال این فشار فروش برای نقد کردن و یا تسویه اعتباری ها به وجود بیاید و بازهم میگویم دوباره برخی داد نزنند که حباب در حال ترکیدن است خیر فرایند دست به دست شدن و اصلاح به خوبی در حال طی شدن است ببنید چقدر زیبا این چند روز بازاردرجا زد و دوباره مسیر مثبت شد .

این رویه بازار است و در ۱ ماه باقی مانده به واسطه اتفاقات متعدد از این دست رویداد های کاهشی و افزایشی زیاد می بینیم و به نظر تا وقتی پلن بازی دولت بازار سرمایه است خیلی نگرانی خاصی نیست روی این موضوع سرفصل ها را بیان میکنیم و بررسی دقیق ان را به روزهای بعد موکول میکنیم ولی فعالان بازار دقت کنند دولت به نظر روی ۳عامل در درامد زایی خود حساب باز کرده:

۱- اخذ مالیات و تغییر روش در دریافت و محاسبه مالیات ها ۲- حذف بخشی از یارانه حامل های انرژی ۳- واگذاری دارایی ها و سهام که این ۳ محور به نظر محوریت اصلی درامد زایی دولت در سال ۹۹ خواهد بود . بعد تر ها در مورد این ۳ عامل مفصل صحبت میکنیم و فقط همین را بدانید این ۳ عاملی نیست که ما از خودمان در بیاوریم نکاتی است که به تصویب رسیده و اجرایی می شود و فقط باید تشخیص داد ما بورسی ها باید چه رفتاری داشته باشیم …

و اما سری به پیش بینی بازار بزنیم …

ببنید بازار امروز روز خاصی را داشت کمی با تردید مواجه بود و کمی در رشد و ادامه حرکت تردید داشت در یک روز بین تعطیلی حجم هم ضعیف بود ولی فضای خوبی را تجربه کرد و باردیگر در استانه ۴۶۰ هزار واحد جایی که چارتیست ها از ان میترسند قرار گرفت تا شنبه دوباره روز از نو روزی از نورا داشته باشیم .

به نظر اتفاق و رویداد بعدی که بازار با ان درگیر است دو جریان است یکی جریان دلار که ارام ارام مسیر خوبی را در پیش میگیرد و نرم رشد میکند و دیگری حریان گزارش های ماهانه است که به نظر میرسد کمک خوبی به بازار به خصوص سهم های بزرگ میکند البته این روزها گزارش توجیهی افزایش سرمایه کمی کم رنگ می شود و احتمالا جریان های سود اوری جای این جریان را میگیرند یا بهتر بگوییم افزایش سرمایه از محل تجدید از مُد افتاده و کم کم جای خود را به عوامل دیگر میدهد البته هنوز برخی شرکت ها با این خبرها می توانند حرکت کنند ولی عمده حرکت ها به نظر روی جریان سود و عقب افتادگی از بازار حرکت میکند .

و حرف اخر

با توجه به سوال و درخواست برخی عزیزان کوتاه در مورد فروش تعهدی صحبت کنیم که نکات خاصی را باید یادوری کرد .قبل از هر چیز باید یاداوری کرد فروش تعهدی بیشتر به عنوان به راه افتادن و سر شوخی بازکردن یک ابزار برای بازار است که حداقل طی این مدت تمرین کنیم و یاد بگیریم این ابزار را بتوانیم ارام ارام گسترش دهیم و به نظر قرار نیست این ابزار با گستردگی که برخی تصور میکنند گسترش یابد . این جریان به شکلی بسیار محدود و با نظارت بسیار بالا از سوی سازمان و شرکت بورس مواجه می شود و حتی برای موارد فورس ماژور ان نیز به درستی و دقت برنامه ریزی شده است .

خیلی این عامل نمی تواند جای نگرانی خاصی برای بازار باشد حتی برخی نگرانی ها که ظن دستکاری قیمت را بعد از این عملیات تایید میکرد به نظر برطرف شده و گویا نظارت کافی روی این موضوع وجود دارد به هر حال خیلی جای نگرانی در مورد فروش تعهدی وجود ندارد و نمی تواند عاملی برای عرضه روی بازار شود و از این بابت بهتر است ذهن فعالان بازار خیلی مشغول نشود ولی به هر حال در حال حاضر به عنوان یک ابزار محدود و معدود می تواند جالب باشد .

بتا سهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *