پتروشیمی پارس با خرید اتیلن از جم، بنزن از بوعلی و نوری و گاز غنی شده از پارس جنوبی اقدام به تولید LPG و استایرن منومر می کند. بر طبق داده های موجود، متوسط نرخ فروش این شرکت تحت تاثیر بازار جهانی به همراه نرخ ارز نیمایی روند صعودی داشته به شکلی که ۱۲درصد بالاتر از ۹ ماهه است و اما وضعیت مقدار فروش نیز ۱۷درصد بهتر از میانگین ماه های قبلی است. با افزایش قیمت بنزن و ثبات سایر خوراک مصرفی، متوسط نرخ مواد اولیه ۶ درصد رشد کرده است. تحت تاثیر این موارد انتظار می رود که حاشیه سود ۲۹ درصدی به ۳۳ درصد رسیده باشد. ازین جهت سود ناخالص زمستان ۱۵هزار میلیارد ریال برآورد می شود که در پیش بینی شرکت ۱۱۰هزار میلیارد ریال فرض شده است.

سهامداری بر آریاساسول هم که یک شرکت پلیمری است، سود سرمایه گذاری می سازد. با فرض دلار ۱۲۴۰۰تومانی جهت تسعیر این شرکت ۳۷هزار میلیارد ریال تراز مثبت ارزی قابل تسعیر دارد. بر این اساس انتظار داریم ۱۳۱۰۰ ریال eps بسازد که در همچون گذشته تقسیم سود آریاساسول كامل فرض شده و نرخ تسعیر نیز ۱۲۴۰۰تومان لحاظ شده است. در صورتی که نرخ دلار برای سال آینده ۲۰ درصد رشد کند، عدد eps در هیچ سناریویی کمتر از ۱۶۰۰۰ریال نخواهد بود.

متوسط نرخ فروش در دی ماه ۱۲درصد رشد کرده در حالی که تنها یکی از مواد اولیه شرکت رشد نرخ داشته است.

در ۹ ماهه دلار با نرخ ۱۱هزار تومان تسعیر شده اما همکنون ۱۲۴۰۰تومان نرخ تسعیر است. شرکت ۳۷هزار میلیارد ريال دارایی ارزی قابل تسعیر دارد!

آریا ساسول عموما تمام سود را تقسیم می کند و در سال ۱۳۹۹ نیز عرضه اولیه می شود. در یک سناریو منطقی بدون لحاظ کردن اثر عرضه اولیه آریاساسول، پارس در سال جاری ۱۳۱۰۰ ريال و در سال آینده حداقل ۱۶۰۰۰ ريال eps دارد. بخشی مهم از سود تقسیم می شود.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *