از سرماخوردگی نترس!

امروز سه شنبه بازار یک واکنش نسبتا خاص منفی داشت و البته با وجود تمام این عوامل بازهم خوب خود را جمع و جور کرد . ببنید بازار جالبی داریم. قبل از بیان یک سری موارد این را عرض کنیم که:

چرا برخی فکر میکنند قرار است هر روز بازار مثبت باشد ؟ به نظر این یک طرز فکر اشتباه و خطرناک است بازار سرمایه بالا و پایین داشته و اگر قرار بر صعود سریع و بدون اصلاح و بی منطق باشد سقوط های دردناکی هم در انتظار او خواهد بود و می توان این موضوع را در دفعات قبل درک کرد .یک نکته دیگر این قدر به گوش بازار نخوانید این بار فرق میکند و اینها چیزی نمیدانند و جریان پول ما را با خود خواهد برد و … به نظر این حرفها بیش از انکه تحلیل باشد ! برای توجیه قیمت هاست که گفته میشود…

دقت کنید هیچ چیز بهتر از تحلیل شرایط و وضعیت بنیادی شرکت ها نمی تواند جالب باشد . ما همچنان به مواردی که از قبل گفته شد امیدواریم و پایبند. ببنید با این نرخ دلار نیما و این شرایط بسیاری از شرکت ها هنوز اقبال و اینده خوبی دارند و سود اوری مناسب ولی به هر شکل سلیقه بازار نوسان گیر پسند شده است هیچ ایرادی ندارد ولی وقتی دست به این نوع خرید میزنید ریسک ان را هم باید به جان بخرید … به خصوص در روزهای پیش رو که بازار دیگر ان جفت جفت پریدن های سابق را ندارد و در اسفند نیز فاز فروش کمی بیش از ماه های دیگر است .

و صد البته همچنان معتقدیم بازار سرمایه بهترین محل برای سرمایه هاست و بیرون برویم چه کنیم نقدینگی را نگه داریم ؟امروز بار دیگر وزیر صراحتا گفت نمیخواهیم پول به سمت سکه و ارز برود بر روی مسکن مالیات وضع می شود و …

به نظر تشویق پول ها برای حضور در بازار سرمایه ادامه خواهد داشت و این بازار همچنان در کانون توجه خواهد بود فقط ممکن است بالا و پایین داشته باشد و شما باید ریسک خود را در ان به حداقل برساند این که بازار یک روز منفی می شود برخی رخت عزا میپوشند درست نیست از این به بعد افراد به خصوص تازه وارد ها باید قبول کنند که روند بازار شاید برخی اوقات هفته ها و ماه ها درجا زدن باشد قرار نیست اینجا کسی سریع پولدار شود میخواهید قمار کنید به نظر جای خوبی را انتخاب نکردید بازار منفی دارد و مثبت ممکن است سرعت او گاهی کند شود و گاهی تند به نظر انچه مهم است کم کردن ریسک و در مقابل کسب سود است.

اما سراغ نکات بازار امروز برویم …

یک نکته در مورد اف ای تی اف و اثرات آن در بازار داشته باشیم . امروز همتی حرف جالبی میزد که ۳۵ میلیارد دلار را با کمک بانک ها جابجا کردیم و بازهم میکنیم ولی نمی شود گفت که این موضوع بی تاثیر است البتهنکته جالب این است که قوانین این موضوع با شدت در حال اجرایی شدن است رئیس‌کل بانک مرکزی امروز تاکید کرد علی‌رغم اینکه طی روزهای اخیر دستور پیگیری مبدا پول‌های انتقالی بالای یک میلیارد تومان صادر شده، اما برخی روسای شعب در این زمینه تخلف می‌کنند که امروز خواسته‌ام فهرست اسامی آنان در اختیارم قرار بگیرد و از مدیران عامل بانک‌ها می‌خواهم که آنان را عزل کنند . چند روز قبل هم با این موضوع برخورد داشتیم و عزیزان بانکی میگویند سفت و سخت شده .

شک نکنید هر چه فضا شفاف تر و دقیق تر باشد گرایش به سمت حضور پول ها در بازار سرمایه بیشتر می شود . در مورد اف ای تی افت هم به نظر اگر ریسکی به بازار تحمیل شود این ریسک در نرخ دلار اثار دیگری را در بازار بجا خواهد گذاشت و در سوی دیگر مهلت مجدد به ایران خیلی اتفاق منفی برای دلار نیست و شاید اندکی کاهش نرخ دلار را رقم بزند ولی جو روانی خوبی برای بازار است . ولی در مجموع عاملی نیست که از او بترسیم .

و حرف آخر بازار امروز …

چند روز قبل در مورد دسته بندی برخی سهم ها در بازار صحبت کردیم روزهای قبل از فراز و فرود ها در بازار گفتیم و حالا از یک ترس در دل برخی صحبت میکنیم !ترسی که بازار چرا اینطور رشد کرده و خطرناک شده و شرایط سخت می شودو… شک نکنید تاکید میکنیم شک نکنید افرادی که این صحبت ها را میکنند خیرخواه بازارند و تجربیات تلخ قبلی را در سر دارند گاز لوله ها خصدرا ها و سیمان صوفیان ها دیده ایم ! واوا که پیش انها پادشاه است ! انها خیر بازار را میخواهند به نظر شاید کمی از روند برخی سهم ها نگران هستند ولی تاکید میکنیم بازار شاید در برخی سهم ها دچار حباب است ولی با این نرخ نیما و دلار هنور حرف های زیادی برای گفتن دارد …

یکی از دوستان ما پزشک سنتی بود وقتی سرما میخوردیم حرف جالبی میزد میگفت تا سرما میخوری سریع دکتر نرو و آمپول کوفتی را بر بدن نزن ! بگذاربدن با ویروس بجنگد یکی بزند یکی بخورد .

این کار باعث می شود توان دفاعی بدن افزایش پیدا کرده و عین یک مانور برای بدن شماست که همیشه آماده باشد. بدنت را با چیزهای دیگر تقویت کن آمپول به نوعی دوپینگ او برای سریع رد شدن از این موضوع است . به نظر منفی های بازار هم همین خاصیت را دارند منفی های فعلی شبیه ویروس هایی هستند که میتوانند سیستم دفاعی بازار را قوی تر کنند از همین رو از یک سرماخوردگی کوچک نباید یک بحران بزرگ ساخت از این بیماری ها باید استقبال کرد و با آغوشی باز این اصلاحات را پذیرفت که می تواند کمک شایانی برای دوام و قوام بازار باشد .

بتا سهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *