بهمن ، خوشحال رفت !

امروز ۳۰ بهمن اخرین روز از ماهی بود که بازار در این ماه پیروزی خون بر شمشیر با فراز و فرود های خاصی مواجه شده بود بازار ما در بهمن بازار خوبی بود و حجم ها در یک رویداد خاص رشد خاصی را تجربه میکرد . نکته بسیار مهم این بود که جدال افراد مختلف در این که بازار می ارزدیا نمی ارزد ، می شود یا نمی شود میریزد یا نمی ریزد زیاد شده بود و حتی ما را بر ان داشت تا یک تقسیم بندی بین سهم های مختلف بازار داشته باشیم و صد البته هنوز هم به ان معتقدیم .

هنوز هم معتقدیم که بخش عمده ای از بازار، شاید ۷۰% ، گران نیست ولی ارزان هم نیست و در سوی دیگر ۳۰% بازار هم می توان گفت جای نگرانی دارد و حباب است و یا بهتر بگوییم گران است ولی این که بازار را بزنیم و زمین بازی خودمان را بسوزانیم خیر این طور نیست . بخش عمده ای از بازار با این دلار می تواند سود های قوی را داشته باشد بورس کالا این را زودتر از ما متوجه شده و افزایش حجم در این حوزه نیز روشن است .

نکته دیگر این جریان ورود پول به بازار است انصافا این موضوع برای همه قابل درک است .

دقت کنید در عرض یک هفته ۱۰۰ هزار نفر راهی بازار شدند حالا برخی بگویند برای عرضه اولیه است ولی بالاخره بخشی از انها سهام می خرند و بازی ادامه دارد . شما نگاهی به روند تصویب قوانینی که شاهد ان هستیم داشته باشید . دولت مسکن ارز سکه طلا ماشین را د سرکوب کرده است و به زور هم شده میخواهد این جریان پول را به سمت بازار هدایت کند البته در این بازی دولت هم سود میکند مگر غیر ازاین است که همین حالا روزی چند ده میلیارد تومان مالیات از این بازار میگیرد از کجای بازار دلار و سکه میخواست مالیات بگیرد ان هم این طور نقد و روزانه !

فقط یک نکته ای هست ولله زبان ما مو دراورد برای این پول باید سهم جدید و بزرگ اورد باید مردم را ترغیب کرد حالا اموزش را اغاز کردند باید حضور در صندوق ها را ترغیب کرد چرا واقعا باید پول این افراد به دل بازار بزند ما به عزیزان در کارگزاری ها حق میدهیم انها وقت این کار را ندارند که پرزنت کنند باید فکری اندیشیده شود این پول اگر در این مقطع طلایی بازار بماند برای همیشه روی ریل افتاده ولی برود و سر خود را بکوبد به دیوار سرگیجه گرفته و دیگر سراغ این بازار نمی اید …

این بازی میتواند بهترین بازی برد برد برای همه باشد دولت ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ کسری دارد به راحتی می تواند ۷۰% این پول را از بازار سرمایه تامین کند … بخدا دلمان میسوزد این فرصت از دست برود شاید دغدغه دکتر عبده نیز همین بود که اظهار خطر میکرد.

در هر صورت

بازار فعلی جنگ بین دیدگاه ها و استدلال هاست برخی معتقدیند اقاجان شما قدرت پول را نمی بینید ! شما جریان تورم را نمی بینید و شما توجه ندارید این تازه اول راه است و البته بسیاری هم این موارد را قبول دارند ولی معتقدند این جریان پول دارد سراغ سهم هایی می رود که دستش می سوزد شک نکنید این بازی همیشه ادامه ندارد بسیاری از فعالان بازار هم بین شخصیت های کت شلواری و شلوارک پوش گیر افتادند که حالا چه کنند دل به بازار بزنند و همین گران ها را بخرند !

به قولی نان در پروژه و سهم پروژه است نه سهم بزرگ و از سوی دیگر عقلانیت و هزار تحلیل انها را منع میکند بسیاری امروز در این تردید گرفتار شدند و صد البته فعلا جماعت شلوارک پوش بیشترین سود را در بازار کردند . فقط این را هم باید اضافه کرد اگر انها سهم خاص و پروژه محور میخرند باید پای تمام ریسک های آن بایستند اینجا بازار بی رحم سرمایه است که ممکن ناگهان سیلی در گوش شما بزند که ندانید کی پول شما کم شد …

توصیه اکید ما این است که تحلیل محوری و بررسی و پرهیز از جو زدگی را در دستور کار بگذارید ان افرادی که میگویند بازار حباب است به نظر بهتر است به جای این ادبیات به فکر گسترش عمق تحلیلی بازار باشند و بهترین راه این است که رو به تحلیل بیاورند و با تحلیل این را بیان کنند وگرنه ما هم میتوانیم هر روز از همین تریبون بگوییم بازار حباب است

و اما در مورد بازار امروز

به نظر رگه هایی از همین جریان ها در بازار ایجاد شده و نقدینگی خوبی سراغ سهم های قوی و بنیادی امده و بازار کمی عاقل تر شده است حقیقت امر امروز بسیاری دست به ماشه اماده بودند که اگر بازار در نیمه دوم منفی شد انها هم رنج وار سهم بفروشند ولی انصافا بازار را عالی میخرند و بازار رخ خوبی را به همه نشان داد که به ما میگوید اینجا همه چیز انگار تحت کنترل است و پول هست خوب هم هست ! حرکت امروز یک تجدید روحیه قوی برای بازار بود و البته هفته بعد با اتفاقات بسیار خاصی مواجه ایم که مهم ترین انها گزارش های ماهانه است و به نظر این موضوع می تواند نقشه راه بسیاری از سرمایه گذاری ها را تغییر دهد که مفصل در مورد ان صحبت خواهیم کرد.

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *