۱) براساس تصمیم گروه ویژه اقدام مالی در نشست فوریه به ریاست دوره‌ای چین، اقدامات مقابله‌ای علیه ایران پس از حدود سه سال و نیم فعال شد. در این دوره برگشت به لیست سیاه با اجماع صورت گرفت یعنی چین و روسیه نیز مخالفتی نداشتند. البته در بازگشت ایران به لیست سیاه یک روزنه امید کماکان وجود دارد. ایران به وضعیت پیش از تیر ۹۵ بازنمی‌گردد. در آن حالت باید کل فرآیند الحاق به طور کامل طی می‌شد که یک بازه طولانی است، اما در بیانیه اخیر روزنه تعلیق اقدامات تقابلی در صورت پیوستن به دو کنوانسیون CFT و پالرمو، باز گذاشته شده است.

۲) سفیر چین در تهران در یادداشتی اختصاصی درگذشت هموطنانمان در پی ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» را تسلیت و گفته که دو کشور در مبارزه با ویروس کرونا در کنار یکدیگر ایستاده‌اند.

۳) سنای آمریکا طرحی برای مشخص کردن نقشه‌راه مذاکرات جدید با ایران معرفی کرد. نمایندگان مجلس سنای آمریکا با معرفی طرحی جدید به مشخص کردن نقشه‌راه مذاکرات جدید این کشور با ایران پرداخته‌اند. سنا گفته باید یکی از این دو راه انتخاب شود. ۱) بازگرداندن همه طرف‌ها به پایبندی کامل به تعهداتشان ذیل برجام و جلوگیری از اعمال حریمه‌های اقتصادی علیه فرانسه، آلمان یا انگلیس. ۲) مذاکره بر سر توافقی موقت برای ارائه تخفیف اقتصادی موقت و متناسب به ایران در ازای گام‌های قابل‌راستی‌ازمایی از سوی این کشور برای به عقب برگرداندن گام‌های برجامی.»

۴) وزیر خارجه عمان در دیدار با وزیر خارجه آمریکا مدعی شده امکان گفت‌وگو بین ایران و آمریکا وجود دارد.

۵) ژاپن، کره جنوبی، امارات، لبنان و چند کشور دیگر با افزایش با اهمیت در میزان مبتلایان به کرونا مواجه شدند و این باعث شده تا اونس طلا تقویت شود.

۶) علی رغم افزایش مبتلایان به کرونا در جهان و رسیدن قیمت اونس طلا به ۱۶۵۰ دلار اما مس، فولاد، متانول و اوره جهانی در سطح قیمت های قبلی ماندند و در برخی موارد اندکی رشد هم کردند.

۷) امیر صباغ می گوید بانکهای چین در ماه گذشته ۴۷۷ میلیارد دلار عملکرد پرداخت وام داشته اند که فراتر از انتظار ۴۲۸B$ اقتصاددانان بوده و یک رکورد تاریخی برای این موضوع است. عمده این وام صرف هزینه های توسعه ای شامل پروژه های زیرساختی و ساخت و ساز میشود که محرک تقاضای کامودیتیها در روزهای آتی خواهد بود.

۸) نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله در بیانیه‌ای اعلام کردند که سومین عملیات “توازن بازدارندگی”، شرکت آرامکو و مواضع حساس دیگری در “ینبع” عربستان را هدف قرار داده و موشک‌ها یه مواضع اصابت کردند.

۹) چین در تازه‌ترین اقدام خود ایالات متحده آمریکا را از پرداخت تعرفه واردات نفت خام، ال‌ان‌جی و فرآورده‌های پالایشی مستثنا کرد.

۱۰) شاخص بخش تولیدیMarkit PMI ایالات متحده در ارزیابی مقدماتی ماه فوریه که انتظار می رفت عدد ۵۱.۵ را نشان دهد به عدد ۵۰.۸ رسید. دوره گذشته عدد ۵۱.۹ بوده است. بخش خدماتی این شاخص نیز که پیش بینی برای آن عدد ۵۳ بود به عدد ۴۹.۴ رسید. دوره گذشته عدد ۵۳.۴ بوده است.

۱۱) عربستان سعودی در توافقات خود با روسیه به دلیل اختلاف نظر در واکنش به تاثیرات کروناویروس به مشکل بر خورد کرده است.گفته می شود عربستان سعودی در نظر دارد تا اتحاد ۴ ساله بر سر تولیدات نفتی با روسیه را به دلیل موضوع اشاره شده لغو کند.

۱۲) بخش تولیدیMarkit PMI آلمان در ارزیابی مقدماتی ماهیانه فوریه که انتظار می رفت عدد ۴۴.۸ را نشان دهد به عدد ۴۷.۸ رسید. دوره گذشته عدد ۴۵.۳ بوده است.

۱۳) پیش بینی می شود میزان تولید نفت شیل آمریکا با افزایش ۱۸ هزار بشکه در روز در ماه مارس به رکورد ۹.۱۸ میلیون بشکه در روز برسد.

۱۴) مدیرعامل ایران خودرو می گوید با اجرای نهضت ساخت داخل توانستیم با کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های تولید خودرو به افزایش ظرفیت‌های اشتغال و بازگشت به کار نیروهای تعلیق شده در صنعت قطعه‌سازی کمک کنیم.

۱۵) نتایج اقدامات اکتشافاتی توسط شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، خبر از شناسایی ۵۴ محدوده امید بخش می دهد. بر اساس نتایج اولیه حفاری های انجام شده، ذخایر تخمینی کشف شده در محدوده بین معادن گل گهر به ۱۴۳ میلیون تن می رسد.

۱۶) در سال ۲۰۱۹ کل تقاضای آلومینیوم اولیه جهان در حدود ۶۲ میلیون تن بود که نسبت به سال قبل ۱٫۶ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که میزان عرضه اولیه آلومینیوم نیز در مقایسه با سال گذشته حدود ۰٫۷ درصد کاهش داشته و به حدود ۶۶ میلیون تن رسیده بود.

۱۷) براساس آمار بانک مرکزی، بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی به بانک مرکزی در پایان آذر ماه سال جاری به ۱۱۱ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان رسیده که ۲۵٫۶درصد کمتر از آذر سال ۹۷ است.

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *