موضوع انشا : کرونا بهتر است یا چی؟

واقع گرایی، تلخ است اما لذت بخش! ما باید حقایق را در نظر بگیریم و بر آن اساس استراتژی های منطقی داشته باشیم. اینکه ما حقیقت را دیده و بر آن اساس تصمیم درست بگیریم، بسیار لذت بخش است، حتی اگر منتج به بهترین ها نشود.

در آبان ماه جمعی از هموطنان معترض به خیابان ها آمدند، با توپی پر، با نگاهی که چیزی برای از دست دادن ندارند. کف خیابان ها پر شد از التهاب، اما بازار بورس تنها یک روز منفی شد.

ایران در مقطعی پهپاد آمریکایی را هدف قرار داد و به سمت یک درگیری حرکت کرد اما طرف مقابل تنش زدایی کرد که البته بورس ایران واکنش بسیار محدودی نشان داد.

بعدها آمریکا، سردار سلیمانی را ترور کرد و ایران هم به فاصله اندکی پاسخ داد. در آن مقطع بازار ایران واکنش بسیار شدیدی اما در ۵ روز معاملات به نمایش گذاشت با این حال بحران بسیار سریع جمع شد و فضا آرام و صعودی شد.

در واقع نیمه دوم سال ۱۳۹۸ پر بوده از وقایع نگران کننده و تاسف بار که جملگی می بایستی منجر به فرار سرمایه می شدند که دقیقا خلاف آن اتفاق افتاد! هربار تشنج سیاسی داشتیم، بازار سهام یک پله دیگر بالا رفت!

چند ماه قبل درکی از علت این واکنش نداشتیم اما امروز شاید بهتر می توانیم مساله را درک کنیم. از ابتدای سال ۱۳۹۸ شاهد توقف تولید و فعالیت در بنگاه های کوچک و متوسط اقتصادی بودیم.

دلار در سطح ۱۱۰۰۰ تومان بود، تورم در سطح ۴۰درصد! سرمایه گذار نمی توانست در حجم بالا دلار خریداری کند لذا به سمت بازار سهام می آمد. در واقع هرچه ریسک ها افزایش یافت، سرمایه گذار بالقوه، منابع بیشتری به بورس تزریق کرد! چون نمی توانست در حجم بالا دلار بخرد!

در واقع اینطور به نظر می رسد که مالکین سرمایه های بزرگ، دریافته اند که بازار سهام می تواند به اندازه دلار رشد کند، هرجا ریسک بالا می رود، برخلاف ذات بازار سهام که باید منفی شود، آن سرمایه های پارک شده در بانک، به جای خرید دلار، سریعا سهام می خرند!

حالا کرونا آمده و ما سعی داریم مدل سازی ذهنی کنیم که اگر مثلا ۱ ماه دیگر بسیار شایع شده باشد، بازار ما در چه نقطه ای قرار گرفته لذا با چند تن از سرمایه داران و چند تن از مشاوران سرمایه گذاری صحبت کردم.

جالب است که سرمایه داران می گویند نکته مثبت بورس اینجاست که می توانی آنلاین خرید و فروش کنی بنابراین در هر نقطه ای می توانی دور از اجتماعات به کار خودت ادامه دهی! افزایش نرخ ارز نیز سبب شده تا آن ها نگران تبدیل کردن سهام به ريال باشند ازین دو جنبه بخش مهمی از سرمایه دارانی که به تازگی به بورس پیوسته اند، حاضر به خروج از بازار نیستند.

اما مشاوران سرمایه گذاری هم دید جالبی دارند.

آن ها می گویند بازار سهام از فضای جنگ که سال ها گریبان شرکت ها را می گیرد و زیرساخت آن ها را به کلی از بین می برد نترسیده، اگر فرض کنیم کرونا میزان تولید و فروش را در یک فصل کاهش دهد، اولا که در فصول بعدی جبران می شود، ثانیا نرخ ارز به دلیل التهاب بیشتر از انتظار رشد کرده و نهایتا روی سود اثر مثبت می گذارد بنابراین در کوتاه مدت نگرانند، در میان مدت نگران نیستند چون آن ها معتقدند بازاری که از سایه جنگ نترسیده، از کرونا هم نخواهد ترسید ازین جهت که برای کرونا یک انتهای زمانی می توان متصور بود.

ترامپیست ها معتقدند هوا که گرم شود، کرونا بساط خودش را جمع کرده و دار فانی را وداع می گوید. یک روزی یکی از دوستان می گفت این شعار “دست خدا بر سر ما” عین حقیقت است. فرض کنید کرونا در ابتدای زمستان می رسید، مسئولان ما که غافل گیر می شدند که این چه وقت رسیدن است؟ پس ما همینطور تلفات می دادیم تا هوا گرم شود.

نکته مثبت دیگر این است که

مسئولان ما مثل یک مرد، حرفشان یکی است. مثلا وقتی می گویند ۱۸ نفر کرونا گرفته اند، مثل یک مرد روی همین عدد تا ماه ها می مانند، لذا چون عدد ۱۸ به سختی افزایش می یابد، جو روانی جامعه هم چندان مخدوش نمی شود!

ازین جهت و فقط از زاویه سرمایه داری و سرمایه گذاری، معتقدم کرونا بهتر است از هر چی! ما که در خیابان آمدیم و لاستیک آتش زدیم، پهپاد زدیم، پایگاه عین الاسد را زدیم و خم به ابرو نیاوردیم، حالا هم کرونا می گیریم اما در قرنطینه سهم ها را رنج مثبت می زنیم تا از دلار عقب نمانیم! سرمایه دار جماعت هم دیده دلار بالا می رود، دلار گویا ارزان است اما می ترسد خرید کند و گرفتار شود، پس سهام می خرد! خیر دنیا و آخرت نصیب توء سرمایه دار باد، کرونا از تو دور باد.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *