پول پارتی

امروز بازار کار خود را در حالی آغاز کرد که میرفت یک روز خاص و مثبت دیگر را با دلی خوش به پایان ببرد اما کمی فشار عرضه ها جلوی این موج اخر را گرفت هر چند معتقدیم امروز بازار عالی را داشتیم واین طبیعی است که بازار سرمایه کمی زیر فشار باشد بعد از چند روز مثبت و اتفاقات خاص پیش امده بازار حق دارد امروز کمی شناسایی سود کرده و به فکر فروش روی برخی سهم ها باشد که البته همینطور هم شد و بازار نیمه دوم فشار فروش بیشتری را داشت . هنوز اتفاق اساسی منفی که بخواهد ذهن بازار را بر هم بریزد وجود ندارد ولی هست خرده فکر هایی که امروز به ان اشاره میکنیم و می تواند موثر باشد .

امروز شاهد یک اتفاق خاص بودیم

حجم و ارزش معاملات به رقم بی سابقه ای رسید که نشان میدهد این جریان پول همچنان به سمت بازار سرازیر است و صد البته ما هم همچنان نگران این پول هستیم ! به نظر عزیزان دست اندر کار راهکاری به نام صندوق ها را فراموش کرده قبل تر در مورد آموزش گفتیم حالا باید روی صندوق ها تاکید کنیم چرا این را عرض میکنیم چون بالاخره این جریان نقدینگی جایی یا خشک و یا معکوس می شود و باید از همین حالا به فکر ماندگاری این جریان در بازار باشیم این جمله را که بارها عرض کردیم یک باردیگر تکرار میکنیم به تعداد سلیقه ادم ها باید صندوق های بزرگ داشته باشیم صندوق هایی که مثلا در بر گیرنده هر سطح و سلیقه شود .

صندوق هایی که فعلا ۱۰ کارگزاری برتر می تواند متولی انها شده و یا بانکی ها هم در این حوزه وارد شوند باور کنید فقط کافی است کمی قید و بند مقررات از پای انها باز شود می شود اتفاقات خوبی را در بازار دید و پول ها جذب این صندوق ها شده و ماندگاری قوی تری در بازار داشته باشد …

نکته دوم این حجم و الزامات آن است .

بیایید فرض کنیم این پول قرار است اینجا خانه داشته باشد و بازار سرمایه محل کسب و کار دایمی او باشد .تا به این جای کار قبول ولی میزبانی از این پول ها با این سیستم ؟! با این شرایط ؟ قطعی سایت و خرابی سیستم ها و کندی های مفرط ؟! بارها عرض کردیم و البته بارها هم عزیزان پاسخ دادند بخشی باید به انها حق داد و بخشی دیگر باید همچنان مطالبه گر ماند باور کنید به پیشنهاد ما فکر کنید در ۱۳ روز عید بازار تعطیل باشد جای دوری نمی رود اما حداقل در ۱۱ ماه ۱۵ روز باقی مانده سیستم معقول و منطقی داشته باشیم .

بنشینید از همین حالا تیم بحران تشکیل دهید طراحی فوری و راهکارها و حتی لازم شد توقف بازار از ۲۹ اسفند تا ۱۵ فروردین را داشته باشیم ولی کار درست شود . باور کنید با این سیستم ها نمی شود پول های بزرگ را مدیریت کرد … بهتر است فکری کنید . (اگر برای بار چندم این مطالب ذکر می شود به دلیل درخواست های زیاد از مطرح کرد و انتقال این موضوع به مدیران است … )

اما در مورد بازار …

دیروز که آن متن را در مورد شرکت های دسته اول بازار و سهم های بنیادی نوشتیم برخی عزیزان گفتند چالش این دسته شرکت ها چیست و چه اتفاقاتی ممکن است باعث بروز چالش در این شرکت ها شود به نظر در حال حاضر بازار خیالش از دلار راحت شده و انچه کمی ذهن ما و بازار را به خود درگیر کرده یک ویروس لعنتی به نام کرونا ست که تازه نه در ایران بلکه در بازارهای جهانی می تواند کمی چالش افرین باشد البته در ایران هم نمیدانیم چه در انتظار ماست .

فعلا همه داغ دلار هستیم و بازار را از این پول های رسیده سرمست میبینیم ولی شاید کمی دنبال کردن بازارهای جهانی و چالش های ان ها نیز مهم باشد بازار نمی تواند این ریزش ادامه دار در بازارهای جهانی را ببیند و شاهد باشد و بی تفاوت رفتار کند ولی در هر صورت امیدواریم اثر گذار نباشد و تا به امروز که اینگونه بوده است این را فقط نوشتیم که بازارهای جهانی را کمی جدی تر بگیریم به خصوص حالا که این ریسک در بازار ما جدی تر شده.

و نکته اخر

بازی های دلار است به نظر صرافی ملی با حرکت امروز خود در دلار ۱۵۶۰۰ تقریبا شرایط بازار را پذیرفت و بازی دلار به شکل رسمی تری افزایش نرخ را دنبال کرد . کم کم فضا جالب تر می شود . تا وقتی موج های دلاری و تورم انتظار بین مردم در جریان است اگر هم کاهشی سراغ بازار بیاید موقتی است و این حجم قوی جریان پول نیز این را به خوبی لمس کرده است. این حجمی که امروز بازار میخورد و دلیل اصلی رشد بازر دقیقا ناشی از همین بازی هاست جایی که دلار صعودی و فضای کشور تورمی جلوه میکند بازار سرمایه هم دست در دست این دور تلو تلو خوران کوچه های اقتصادرا طی کرده و فریاد های سرخوشی سرمی دهد !

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *