با استفاده از تجارب موفق کشورهای درگیر کرونا

برای جلوگیری از شیوع کرونا در ایران باید اقداماتی انجام و تمهیداتی اندیشیده می‌شد که متاسفانه نشد (از جمله قطع فوری پروازها از چین و تست همه‌ی مسافران غیرمستقیم از چین و قرنطینه‌‌ی مبتلایان در همه‌ی مبادی ورودی کشور، اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق‌تر از همان روزهای اول ورود کرونا به ایران، قرنطینه‌ی فوری قم در روزهای اول گزارش ورود کرونا و تعطیلی فوری تمام اماکن مذهبی و عمومی و مدارس و ادارات و مراکز تجمع قم، تجهیز کامل مراکز درمانی و ساختن بیمارستان‌های تخصصی برای کرونا و آموزش موثرتر و فراگیرتر همگانی در روزهای اول). پنجره‌ی فرصت اولیه برای مهار موثر کرونا در ایران متاسفانه از دست رفته است، ولی برای کاهش سرعت و نرخ انتقال این ویروس، کاهش شیب افزایش مبتلایان و مرگ ناشی از کرونا نیازمند عزمی جدی و فوری و ملی توسط عموم شهروندان و نهادهای حکمرانی‌‌ و افزایش همکاری و همبستگی برای شکستن دادن کرونا هستیم.

بر اساس برآورد تعدادی از دوستان متخصص اپیدمیولوژی

داده‌شناسی و سیتستم‌دینامیک و مبتنی بر شواهد موجود از مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران، این ویروس در ایران عمری حداقل ۳ تا ۶ هفته‌ای و تاکنون حداقل ۱۵ هزار مبتلا دارد و بدون مهار فوری آن می‌تواند هزاران قربانی در ایران بگیرد و ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه‌ی پیشگیری‌پذیر به شهروندان و دولت ایران تحمیل کند. به نظر عموم متخصصان، موثرترین عامل کنترل رشد شیوع در این مرحله کاهش انواع تماس و ارتباط حضوری شهروندان با یکدیگر است.

برای کنترل رشد کرونا علاوه بر پزشکان متخصص

به همکاری عموم شهروندان و متخصصان رسانه، مدیریت بحران، سیاست‌گذاری عمومی، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان هم نیازمندیم. علاوه بر رعایت بهداشت فردی و اقتضائات خدمات‌رسانی بهداشتی و درمانی موثر برای مبتلا نشدن و انتقال ندادن و درمان شدن، آن‌چه در ادامه می‌آید ۱۰ اقدامی است که با بهره‌گیری از تجارب موفق سایر کشورها و نظر کارشناسان در این مرحله ضروری و موثر به نظر می‌رسد و تعلل عموم شهروندان و نهادهای حکمرانی در اجرای آن‌ها می‌تواند هزینه‌های سهمگینی داشته باشد. بخشی از این اقدامات را باید نهادهای حکمرانی انجام دهند و از آن‌ها مطالبه کرد ولی در همه‌ی آن‌ها عاملیت و همکاری عموم شهروندان و نهادهای مدنی ضروری و کارساز است:

۱️⃣ تشکیل کمپین مردمی «کرونا را شکست می‌دهیم» برای ارتقای آگاهی و همبستگی و همکاری عمومی شهروندان برای کنترل رشد کرونا. ‌

مشاهیر هنری و ورزشی، مبتلایان شناخته‌شده (مثلا تا امروز خود ایرج حریرچی و محمود صادقی)، روشنفکران، اینفلوئنسرهای رسانه‌ّهای اجتماعی و عموم شهروندان در این کمپین که الگوهای موفقی هم در کشورهای قربانی کرونا داشته است می‌توانند با همکاری خلاقانه به خدمات‌رسانی کارآی جامعه‌محور به هم‌وطنان‌شان برای پیشگیری از ابتلا یا درمان آسان‌تر کمک‌های موثری کنند.

۲️⃣ در تهران و البرز از پنجشنبه به مدت حدود دو هفته هوا آفتابی و گرم‌تر (با میانگین ۱۵ درجه) می‌شود

که در صورت هم‌زمان شدن با خانه‌نشینی شهروندان تهران می‌تواند عاملی تاثیرگذار در مهار رشد کرونا در این شهر بزرگ شود (بعضی از دانشمندان متخصص، احتمال می‌دهند ابتلا به کرونا در هوای گرم کاهش یابد). کمپین #در_خانه_بنشینیم اگر با حمایت گسترده‌ی همه‌ی رسانه‌ها و پایبندی مسئولانه و داوطلبانه‌ی شهروندان در این دو هفته ترویج و جدی گرفته شود ضربه‌ای کاری در جهت شکست دادن کرونا است. انتشار دستورالعمل‌های ساده برای خانه‌نشینی در این مدت، تعطیلی عمومی بدون جواز سفر، و اعمال طرح ترافیک از درب منزل می‌تواند به اجرای موثرتر این طرح کمک کند.

۳️⃣ در خانه ماندن شهروندان

که بر اساس تجربه‌ی چین، کره‌شمالی و ایتالیا موثرترین راه کنترل شیوع است با بسیج و همکاری رسانه‌های تصویری و آنلاین و سرگرمی‌محور موفق‌تر آسان‌تر و موفق‌تر خواهد بود. تعطیلی مدارس و کار، ضرورت سرگرم کردن کودکان و بزرگ‌سالان در منزل را افزایش می‌دهد. پخش برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ و جذاب آرشیوی و جدید از چند شبکه‌ی صداوسیما، رایگان شدن تماشای فیلم و سریال آنلاین روی فیلیمو و نماوا و سایر پلتفرم‌های فیلم و سریال آنلاین با تامین پهنای باند رایگان توسط وزارت ارتباطات، تشویق همه‌ی شرکت‌ها برای ارائه‌ی تخفیف خرید آنلاین، افزایش دیدارهای دونفره و گروهیِ آنلاین میان اعضای شبکه‌های دوستی و فامیلی و کاری، برداشتن (ولو موقت) پارازیت‌های ماهواره و فیلترینگ اینترنت.

اکونومیست فارسی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *