تب سرد…

امروز شنبه ۱۰ اسفند ۹۸ در تاریخ بازار سرمایه یک روز خاص ثبت شد بیشترین کاهش شاخص در یک روز که البته وقتی افزایش های ما ۱۵ و ۱۶ هزاری می شود ریزش هایی به این وسعت و قدرت نیز طبیعی است…امروز از نظر دیگر هم یک روز تاریخی و بزرگ بود که تمامی عوامل منفی که ممکن بود ، مقابل جریان نقدینگی و پول قرار گرفتند و جنگ تمام عیاری بین انها در گرفت و شاید برای اولین بار بود که جریان پول زخم های اساسی تری برداشت و کمی بیشتر اسیب دید … هر چند او امروز حسابی برای عوامل منفی رجز خواند …

نقدینگی امروز وسط میدان فریاد می زد که منو از چی میترسونی از کرونا از بازارهای جهانی از تصمیمات جدید برای پول هاو کد های جدید ؟! از چی ؟ ما مرد این میدانیم به قول شاعر ما یک به هزار جنگیدیم ! …. این وسط برو بچه های قدیمی بازار که این رزم ها کمتر دیده اند گوشه ای نشسته و سیگار میکشیدند و تماشاگر جنگ انها بودند . خیلی از انها دوباره امروز از ترس ریسمان سیاه و سفیدی که قبل تر دیده بودند یا فروختند و یا با ترس و لرز تماشاگر این رجز خوانی بودند تا این نبرد بازار امروز اغاز شد … کل جریان های منفی این چند روز مقابل جریان پول و نقدینگی بازار قرار گرفت

در همان ۱۰ دقیقه اول ضربات سهمگین بود .

بستر در اوج بودن و اماده بودن برخی نمودارها و چارت ها برای یک اصلاح ، در کنار عواملی که در این چند روز رخ داد باعث فشار فروش در بازار شد و ۱۰ دقیقه اول سختی را رقم زد .از چهارشنبه تا امروز ۴ اتفاق و رویداد وجود داشت که بازار را زیر فشار این چنینی برد و بازهم بگوییم که در سود بودن برخی سهامداران نیز در این فشار فروش موثر بود . از دید ما مهم ترین دلیل این افت ، ریزش بازارهای جهانی و افت سنگین انها و ترس از ویروس کرونا بود که ترس به دل بازار ما هم انداخت و این شرایط را رقم زد . البته این را بگوییم نوع چینش بازار امریکا و اخر وقت ان بازار نشان میدهد دوشنبه گارد اکثر بازارهای کالایی و شاخص مثبت است .

دومی خبرهایی از نرخ دلار بود که کمی در این اخر هفته و به خوص امروز افت دلار را شاهدبودیم که این نیز در روحیه بازار بی تاثیر نبوده .

عامل سوم ماهیت اسفند ماه است

که همیشه و همواره با عرضه هایی همراه بوده و چون اکثر افراد در تاریخ های پیش رو خرج هایی داشته و مجبور به جمع و جور کردن پول هستند کمی فشار افزایش پیدا میکند که این موضوع هم به نظر موقتی است و تا ۲۰ و ۲۱ اسفند کم کم برطرف می شود

و اما عامل چهارم …

نمیدانیم چه بگوییم روزهای قبل و امروز ۳ گانه ای از اطلاعیه ها از سوی سازمان بورس منتشر شد که کمی فضا را تحت تاثیر خود قرار داد معتقدیم این موارد از نظر اجرایی خیلی تاثیری روی بازار ندارد ولی ارائه هر ۳ پیغام طی یک روز کمی این را به ذهن میرساند که پیغامی قرار است به گوش بازار برسد که شنیدن این پیغام در این شرایط کمی غیر منتظره است ولی باهم هر ۳ موضوع را مرور می کنیم .اول از همه سراغ حجم مبنا برویم شب جمعه ای ذهن فعالان بازار را مشغول کردند که حجم مبنا تغییر میکند و این می شود و ان می شود که با مطالعه بیشتر این قانون دقیقا همان است که باید باشد «جلوگیری از دستکاری قیمتی » …

در بازار ما برخی نمادهای کوچک با حجم کوچکی از پول بالا رفته و یا پروژه میشوند قانون جدید این را میگوید که اگر قرار بر افزایش این نوع سهم ها در بازار است باید حجم قوی تری را شاهد باشد .

در واقع فقط بحث همین است که با عددی کوچک نتوان دست به دستکاری قیمت هازد و هزینه این کار برای برخی سهم ها افزایش پیدا خواهد کرد . شاید در دل خود یک پیغام داشته باشد که هزینه بالا رفتن بی حساب و کتاب برخی سهم ها باید افزایش پیدا کند و ریسک حضور در انها بالا برود که اتفاقا به نظر با ادبیات مسالمت آمیزی این موضوع بیان شده است این از حجم مبنا بود .

دومی موضوع افزایش مجدد سطح تضمین اعتباری بود که باعث میشد کمی فقط کمی عرضه در بازار به واسطه رساندن به این سطح بیشتر شود که این را هم خیلی موضوع عجیب و خاصی نمی بینیم و هر چند به نظر در این چند هفته اگر کارگزاری ها فشار بیاورند برخی مشتری ها مجبور به رعایت ان هستند .ولی به هر حال این هم یک پیغام برای نوسان گیرها و اعتبار بگیر ها بود که باید کمی دست به جیب شوند و یا سهم در بازار بفروشند .

و اما اخری که کمی عجیب بود . د

ر بخش نامه جدید انگار دست اندازی برای ورود پول های جدید به وجود امده و آنها یک ماه باید پشت خط صبر کنند و اموزش ببینند و امتحان بدهند تا بتوانند ان لاین دریافت نمایند .

قبل از هر چیز یک نکته را عرض کنیم .

در این اصل که سهامدار نباید همینطور دل به دریا بزند و باید اموزش ببیند و اصلا باید ابتدا غیر مستقیم واد بازار شود شک نکنید و از این نظر کار بسیار درستی است ولی این طور دفعتی در این مقطع شاید کمی خاص باشد .به نظر اتفاق بدی نیست ولی بیایید یک سری استثنا برای این موضوع قایل شوید . این اموزش ها و یک ماه تاخیر فقط برای گرفتن ان لاین ها باشد اگر کسی قصدی برای خرید سهمی دارد و اصلا در فاز ان لاین و این حرف ها نیست به نظر کشاندن او پای این چنینی بازی ها باعث دفع پول می شود و بهتر است این را اصلاح کنید که برای گرفتن ان لاین این اموزش ها اجباری است .

اما توصیه این است

حتما برای افراد تازه وارد اموزش گذاشته شود و در این اموزش بر لزوم و اهمیت صندوق ها تاکید شود امار خرید نیم درصدی تازه وارد ها در صندوق ها از همین بابت است اما یک نکته … این که اموزش گذاشته می شود این که امتحان زیر نظر کانون باشد و … به نظر خوب است ولی این موضوع که وقفه ای در مسیر گرفتن کد و شرایط این دسته ایجاد شود به نظر اتفاق خوبی نیست به نظر موضوع باید حسابی چکش کاری شود به این راحتی جلوی ورود افراد برای خرید سهم را گرفتن تبعات منفی بدی برای بازارمی تواند داشته باشد ای کاش این موضوع کمی با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گرفت.

به هر حال

ما نباید با دست خودمان به بازار اسیب بزنیم و این مورد اخر به نظر کمی از این لحاظ دقت های لازم در ان نشده و حداقل باید سمت خرید باز باشد و سمت فروش محدود شود این موضوع شاید کمی نیازمند بازنگری باشد و باید ابعاد ان قبل از اجرا یک باردیگر بررسی شود خلاصه این موارد ابهامات در بازار را رقم زد .

و اما با این مختصاتی که عرض شد … امروز بازار و درواقع تمام قدرت نقدینگی و جریان پول جدید به میدان امد و در مقابل این خبرهای منفی قرار گرفت که تا ساعت ۱۱ مغلوب بود و از ۱۱ به بعد کمی بهتر شد ولی دوباره دقایق اخر فشار فروش زیاد شده بود به نظر بازار فردا نیز این فشار فروش را تا حدودی تحمل میکند ولی در روز دوشنبه با ثبات نرخ دلار ، وضعیت شفاف تر بورس کالا و به خصوص اغاز احتمالی مثبت بازارهای جهانی کار بهتر پیش رفته و تا حدودی جو بهتر می شود از همین رو این اصلاح برای بازار اتفاق خوبی خواهد بود و در نهایت کمک خوبی به دوام بازار میکند و از روز دوشنبه کمی فضا بهتر دنبال خواهد شد

ولی یک نکته را دقت کنید و بهتر است دوباره به ان اشاره کنیم

مراقب باشید در این فضا سراغ هر سهمی نروید و شرایط نشان میدهد ممکن است موج ریزش ناگهان سهم های کوچک را قربانی خود کرده و بدون حجم مشخصی افت قیمت های جدی را شامل شود در مجموع باید این فضا را به شدت زیر نظر گرفت و در پی کاهش ریسک برامد.

نکته اخر

این که بازار به نظر ویروس کرونا را کمی دست کم گرفت در بازار های جهانی نقش قوی سیاه را بازی کرد و در کشور هم می تواند اثراتی را به همراه داشته باشد به نظر این قوی سیاه یک خبر منفی و ریسک بزرگ برای بازار است و امیدواریم هر چه سریعتر سایه ان از سر بازار برداشته شود وگرنه ممکن است کمی کار سخت پیش برود و اثرات منفی بر اقتصاد و بازار و گردش پول و سرعت آن داشته باشد

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *