میانه های بازار چهارشنبه که بود، نبض چند فعال بورسی را گرفتم. دیدم هیچ کدامشان خیلی به جریان بازار جهانی، نوسان دلار، کرونا و چنین مسائلی توجه ندارند. وقتی از کرونا می پرسیدم، آن را به گونه ای تشبیه می کردند که احساس می کردی برای بدن فایده هم دارد، اصلا خودش ویتامین C است و ما نمی دانستیم.

روز جمعه دیدم فشارشان افتاده، دنیا برایشان سیاه شده و حالا حتی از قانون حجم مبنا هم ترسیده اند! برایم بسیار سوال برانگیز بود که چه اتفاقی باعث شده تا آن ها نگران شوند!

پاسخ را وقتی متوجه شدم که کانال های مختلف را گشتی زدم. وقتی شبکه های تلویزیونی داخلی را ببینی، تعریف کرونا می شود سرماخوردگی که تازه علائم هم ندارد. می گفتند فقط ۲درصد افرادی که کرونا بگیرند، می فهمند که کرونا گرفته اند و ۹۸درصد دیگر بدون اینکه متوجه شوند، خود به خود خوب می شوند! حتی علائم سرماخوردگی هم بروز نمی دهد. اما از آن ۲درصد که میفهمند کرونا گرفته اند فقط ۲درصد به نقطه بحرانی می رسند و ازان ۲درصد فقط ۵درصد فوت می شوند!

بعد گشتی در کانال منو تو ، یا ایران اینترنشنال زدم، دیدم می گوید ۲۰درصد افرادی که کرونا بگیرند در ایران می میرند اما در دنیا این نرخ ۲درصد است. گفت این ویروس با ایرانی ها کلا رفتار خیلی بدی دارد چون حاکمیت دست ما نیست. اگر ایران دست ما بود اصلا کرونا نمی آمد، ولی چون جمهوری اسلامی سر کار است ۲۰درصد نرخ مرگ و میر دارید. بعد گفت خوب حالا برویم سر خبر بعدی، ۸شهر به دلیل سیل زیر آب رفته اند و کلا خبری از مردم آن نیست!

بعد سری زدم به کانال های تلگرامی خودمان، دیدم چه خبر است!

باز خدا خیر بدهد به کانال منوتو، حداقل بین خبرهای منفی، ۴ تا برنامه مثل شعر یادت نره هم پخش می کند، کانال های تلگرامی خودمان زده بودند، کرونا، کرونا، کرونا، ریزش بازار جهانی، از بین رفتن اقتصاد دنیا، سیل، نبود تجهیزات، حجم مبنا! یا خدا …

گفتم پس بی دلیل نیست انقدر فعالان بورس ترسیده اند. در این ۲ روز تعطیلی خودشان را قرنطینه و بعد در معرض بمباران خبرهای منفی قرار داده اند.

دوستان من، از ترس مرگ، خودکشی نکنید! خبرهای امروز همان خبرهای روز چهارشنبه است. هر بازاری رشد می کند، اصلاح می کند، میریزد! کرونا می آید، اوج می گیرد یک روزی هم می رود. از استرس اگر سکته نکنید، با کرونا هم اتفاقی برایتان نمی افتد.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *