شلیک به کرونا !

امروز بازار با دلی ارام و محکم دهن کجی به کرونا و بازارهای جهانی و خلاصه هر چه هست داشت و شرایط مثبتی را رقم زد البته فردا شرایط بازارهای جهانی هم مهم است ولی در کل به نظر کار خود را میکند و شوک ۱۸ هزار واحدی برای اصلاح او کافی بود البته انچه باعث سفت و محکم تر شدن بازار شده دلار است که عدم ریزش خاص او چشم انداز فروش شرکت ها را با وجود ریزش های جهانی خیلی تحت تاثیر قرار نداده است البته فردا بازار نیم نگاهی به بازار های جهانی و واکنش های ان دارد و نمی شود گفت که با مثبت امروز همه چیز ختم به خیر شده و ما کرونا روی هم را بوسیدیم ! .

به نظر هنوز ممکن است چالش های بازار ادامه داشته باشد ولی زهر ان منفی که فکر میکردیم در بازار ۲ الی ۳ روزه باشد ۱ روزه جمع و جور شد ولی این طور نیست که موج های خاص کرونایی و جهانی هنوز در بازار خاموش شده باشد .

مثبت امروز بازار یک نکته خاص در دل خود داشت که این جریان نقدینگی انقدرها هم که فکر میکنید ضعیف نیست و هماورد های قوی تر را به میدان می طلبد ولی باید صبور بود در همین ماه اسفند این فراز و فرود ها را زیاد داریم و باید کمی صبر کرد ولی مثبت امروز حداقل کمی بار روانی شوک منفی اخیر را کاهش داد و فضای ارامش بخشی را رقم زد .

اما کمی حرف خانوادگی بزنیم …

هدف این است همه این اختلاف نظرها داخل خانواده بورس حل شود … حرف ها و بخش نامه دیروز سازمان نه در مورد حجم مبنا که تقریبا کسی با این موضوع مشکلی ندارد حتی با کاهش اعتبارها هم به نظر یک تصمیم مشخص است و خیلی خاص نیست ولی بحث روی کد ها و شرایط خاص است که امروز نکاتی را عرض میکنیم … نکات مهمی در مورد بخشنامه های دیروز و ابلاغ هایی که صورت گرفته است وجود دارد قبل از هر چیز یک نکته را به عزیزان تصمیم گیر در سازمان عرض کنیم عجله نکنید!

اینجا زمین بازی ما و شماست قرار نیست این زمین به دست خودمان شخم بخورد و بسوزد و جریان نقدینگی که راهی بازار شده سرخورده و پشیمان بازگردد. پس این یک اولویت مهم است از همین رو یک پیشنهاد و درخواست را داریم .

ببنید هیچ کس تقریبا هیچ کسی بحث اهمیت اموزش و اهمیت حضور افراد در صندوق ها را رد نمیکند .

خود ما حتی چند روز پیش بیان کردیم اصلا آن لاین را دست ادم تازه کار دادن یعنی تفنگ وینچستر را که شلیک کردن با ان لذت بخش است دست یک نوجوان بدهیم ! پس همه این را قبول داریم که اموزش رکن اصلی افراد قبل از ورود به بازار باید باشد در سوی دیگر باید به هر نحوی شده و هر طور شده مسیری را پیدا کرد که افراد ابتدای حضور در بازار به نوعی برای صندوق ها پرزنت شوند بدانند صندوق چیست می توانند پول ها را در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند و … پس این دو را به عنوان یک پیش شرط بپذریم و قبول کنیم نگرانی سازمان قابل قبول است ولی سازمان هم این را بپذیرد در حال حاضر گذاشتن هر گونه محدودیت این چنینی که کمی هم بدون قاعده و قانون است به سود هیچ کس نیست.

اصلا چرا ۱ ماه ؟

شاید شخصی متخصص حوزه مالی باشد چرا باید ۱ ماه معطل بماند ؟ کانون کارگزاران که خود باید ترغیب کننده باشد دیروز میگوید ما فقط مجری هستیم ! به نظر دستوری کار پیش نمی رود دیروز هم ما پیشنهاداتی را داشتیم مثلا سمت خرید باز و سمت فروش در این محدودیت باشد تا مجوز های لازم اخذ شود محدودیت زمانی را به هیچ وجه منطقی نمی بینیم .

اما راهکار :

توصیه ما به عزیزان در سازمان بورس این است که موضوع فعلا برای ۲ هفته به تعویق بیافتد و در این دو هفته یک نفر از سازمان بورس (مثلا اقای فلاح در سازمان و یا اقای گودرزی در شرکت بورس ) پیشنهاد های فعالان بازار و کارگزاری ها را در این حوزه جمع اوری کنند و انصافا بچه های بازار هم به جای غر زدن و تحلیل های عجیب که قصد کشیدن ترمز بازار را دارند و … پیشنهاد دهند که مفید واقع شده و به نفع همه و در نهایت بازار باشد .

بعد از ۱ هفته دریافت پیشنهادات ۱ هفته هم سازمان روی ان فکر و تجزیه و تحلیل کرده و بهترین راهکار ارائه شود بازهم میگوییم این که این طور چکشی در پی اعمال قانون بر بیاییم و تبعات ان دیده نشود اتفاق خوبی نیست اما بازهم تاکید میکنیم اموزش و سوق دادن افراد تازه وارد به سمت صندوق ها الزامی است که باید رخ دهد به خصوص بحث اموزش که می شود راهکارهای متفاوتی را برای او قرار داد البته این را دقت کنید با زور و زدن در سر افراد تازه وارد و اجبار انها سراغ صندوق ها نمی روند پرزنت قوی و تبلیغ مناسب و یک راهروی نسبتا خاص برای هدایت انها به این سمت نیاز است این طور سیاست گذاری های دستوری به نظر جواب نمیدهد

و نکته آخر

این است که این موضوع را به گوش عزیزان میرسانیم چون درخواست های متعددی برای بازنشر ان بوده است اعتراضات زیادی به سیستم ، قطع و وصلی ان و اشتباهات و موارد دیگر وارد است که دیگر عیان شده و کسی نمی تواند ان را نفی کند به نظر عزیزان در شرکت بورس و سازمان و دست اندرکاران همینقدر که برای آموزش و موارد این چنینی انرژی میگذارند برای سیستم ها هم به فکر باشند جای دوری نمی رود .سیستم معاملات ما ابزار کار ماست …

مثل این میماند به نجار بگویی با کارد میوه خوری چوب ببر ! البته قبل تر هم توصیه و پیشنهاد داشتیم و همین را یک بار بیان کردیم ابتدا شفاف و روشن موضوع و مشکل را با سهامداران مطرح کنید و بعد فرصت ۱۵ روزه عید فرصت خوبی است به نظر ۱۵ روز بازار حتی تعطیل هم باشد جای دوری نمی رود ولی حداقل ۱۱ ماه و ۱۵ روز سیستم ها و سایت ها مشکل خاصی ندارد ! امیدواریم حداقل توضیحات را در مورد این موضوع بشنویم انصافا حق سهامدار این نیست این طور چکش وار قوانین روی سر او کوبیده شود …

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *