۱) ترامپ گفته بود بسته مالی سهمگینی آماده کرده بنابراین بورس ها روز گذشته کار خود را بسیار مثبت آغاز کردند. با گذشت زمان و جلسه با سنا، برخی از اعضای دولت گفتند هیچ بسته خاصی آماده نیست لذا کل رشد روزانه مجددا خنثی شد و به نقطه شروع برگشت. شب گذشته به وقت ایران مجددا از بسته ای رونمایی شد که عمدتا در خصوص تزریق منابع و کاهش مالیات ها بود، این مساله به تقویت بورس ها کمک کرد و داوجونز به بالای ۲۵۰۰۰ برگشت.

۲) دیروز رئیس جمهور چین به ووهان رفت. پس از انتشار کرونا این اولین بار بود! او چهاردهمین بیمارستان کرونا را تعطیل کرد و عملا چین بر کرونا پیروز شد. در جریان بازدید، رئیس جمهور چین قول تزریق منابع مالی هنگفتی جهت تقویت اقتصاد این کشور در آینده نزدیک را داد. این باعث شد تا سنگ آهن ۴دلار بالا برود، شمش فولاد ثابت بماند و بورس ها مثبت شوند.

۳) رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اورزولا فن در لین می گوید اتحادیه اروپا در پی سازمان دهی بسته ۲۵ بیلیون یورویی جهت واکنش به کروناویروس است.

۴) لرى كودلاو بخشی از بسته حمایتی را تشریح کرد. عدم اخذ موقتى ماليات تا بعد از پايان سال جارى از حقوق بگيران
بسته مساعدت مالى به قشر ضعيف يا بيمار و مشاغل كوچك و متوسط و صنعتگران بدون پشتوانه.

۵) دولت روسیه روز سه‌شنبه تعداد ۵۰ هزار تست تشخیص ویروس کرونا به نماینده سفارت ایران در مسکو تحویل داد .

۶) برخی منابع خبری گفته اند برخلاف ادعای روسیه که کاهش قیمت اهمیتی ندارد، آن ها با بن سلمان وارد مذاکره شده اند. ازانجا که بن سلمان این روزها به حمایت سیاسی نیاز دارد، احتمال توافق سیاسی نفت وجود دارد!

۷) عربستان خود را آماده می کند تا تولید را به ۱۲٫۳میلیون بشکه برساند یعنی حدود ۳میلیون بشکه افزایش در حالی که روسیه تنها آماده افزایش ۵۰۰هزار بشکه ای نفت است! عربستان ۱۲ کشتی را برای این منظور اجاره کرده است. به نظر عربستان دست بالا را دارد!

۸) شمش فولاد در CIS در سطح ۳۹۲ دلار معامله می شود که تقریبا ثابت است. در اوره هم شرایط بی تغییر بوده و در خلیج فارس ۲۵۸-۲۶۰ دلار معامله می شود.

۹) ترامپ در روزهای قبل با افرادی دیدار داشته که همکنون در قرنطینه کرونایی هستند! خودش می گوید نیاز نیست تست بدهد و کاملا سلامت است!

۱۰) در حالی که موارد ابتلا به کرونا در کره جنوبی بالای ۵۰۰نفر در روز بود، همکنون به ۱۳۱نفر در روز گذشته کاهش یافته و تقریبا بر آن چیره شدند.

۱۱) مرکل دیروز صحبت های بسیار مهمی داشت. او گفت ۷۰درصد آلمانی ها به کرونا مبتلا خواهند شد اما ۸۰درصد آن ها بدون هیچ علامتی ازان عبور می کنند! این اولین بار است که یک مقام بلندپایه سیاسی اطلاعاتی ازین دست ارائه می کند.

۱۲) نخست وزیر ژاپن خبری مربوط به بسته دوم تحریک اقتصادی به ارزش ۴۳۰ بیلیون ین را تائید کرد.

۱۳) آنگلا مرکل به قانونگذاران گفته است که جهت مقابله با کروناویروس به نقدینگی نیاز است نه اینکه از محرک های کلاسیک استفاده شود.

۱۴) دولت سعودى در پاسخ به احتمال وقوع تفاهم در اجلاس اوپك پلاس طى ماه مى يا ژوئن گفته از نظر ما اصلا نيازى به برگزارى اجلاس اوپك پلاس در ماه مى يا ژوئن نيست و قرار نيست اتفاق خاصى در اين ماه بيفتد!

۱۵) ازانجا که کمپانی های نفت شیل شدیدا تحت فشار هستند و احتمالا ورشکستگی و افزایش آمار استفاده از بیمه بیکاری به نفع ترامپ نیست، وی پشت پرده وارد مذاکره شده تا فضا را آرام کند.

۱۶) برنامه سال‌جاری مجتمع سرب و روی انگوران، استخراج ۷۵۰ هزار تن بوده که با پیشی گرفتن از برنامه، تا ۱۵ اسفندماه، ۸۱۸ هزار تن در بخش روباز تولید شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری میزان تولید از ۸۳۰ هزار تن فعلی فراتر رود.

۱۷) تحلیلگران می گویند شانس رشد مس به ۵۹۰۰دلار با توجه به اینکه چین سعی می کند انبارهای خود را پر کند بالا است.

۱۸) در ۲ ماهه اول سال میلادی صادرات فولاد چین ۲۷درصد کاهش داشته و انبارها پر شده است. اگر قیمت فولاد جهانی افت کند، کارخانه های چینی شدیدا تحت فشار قرار می گیرند، دولت چین به دنبال حفظ قیمت جاری فولاد است.

۱۹) با توجه به کاهش قیمت نفت، حالا کشورهای مصرف کننده هم صدایشان درآمده است چون کاهش شدید قیمت نفت باعث کاهش نرخ تورم می شود و اقتصادهای اروپایی را در معرض رکود قرار می دهد.

۲۰) خودرویی ها برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه از تجدید آماده شدند.

۲۱) امروز ۶۰ سهم ساوه برای هر کد با قیمت ۲۳۵۰۰ ريال عرضه اولیه می شود.

۲۲) بانک پارسیان ۷۰درصد شرکت سرمایه گذاری پارسیان را می فروشد.

۲۳) روز گذشته ورق سرد مبارکه ۸۴میلیون ريال معامله شد اما معاملات ورق گرم باطل شد.

موفق باشید. ۲۱ اسفند ۱۳۹۸

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *