آخر هفته های ترسناک !

امروز چهارشنبه بازار سرمایه یک هفته بسیار پر چالش و پر خبر را پشت سرگذاشت تا شنبه بعد وارد آخرین هفته سال ۹۸ شود و ۵ روز کاری دیگر سال را به پایان ببرد ببنید چهارشنبه ها در این چند وقت بسیار ترسناک بوده و همیشه اتفاقات عجیبی در ان رخ داده و از همین رو بازار این بار ریسک نکرد و حاضر نشد دل به دریا بزند و پر حجم و قوی وارد شود از همین رو در عین خوب بودن و منطقی بودن بازار امروز بازار با ترس و لرز کار را تمام کرد تا شنبه بشود و بتواند بهتر تصمیم بگیرد .

البته ذهن بازار تقریبا در مورد تصمیمات عجیب داخلی مطمئن شده و بیشتر از بازارهای جهانی می ترسد ولی به هر حال خیلی ریسک نکرد و این چهارشنبه را به با صلح به پایان بردیم.
صلحی که دیروز در جلسه شواری عالی بورس هم خود را نشان میداد … البته راهکارهای این موضوع محدود شد به عرضه های اولیه … ب

سیار واضح است مشکل ان طرف بی پولی است و مشکل این طرف پول زیاد

به نظر این میان به راحتی دولت می تواند نقش افرین باشد ولی قبل از هر چیز باید از هر نظر از بازار سرمایه حمایت کند که از حق نگذریم تا به امروز همه جوره حمایت شده است و بالاخره شاید بتوانیم بگوییم این عزیزان سوراخ دعا را پیدا کردند! اتفاقا یکی از صحبت های ما در روزهای اخیر این بود که چه شد که بزرگانی چون همتی و وزیر اقتصاد این طور در روز تعطیل به موضوع ورود کردند .

قطعا مهم ترین دلیل انها نگرانی از ورود پول ها به بازارهای موازی است ولی این یک موضوع را نشان میدهد که بازار سرمایه جایگاه با اهمیت خود را پیدا کرده است و آنها بیش از خود ما به رونق این بازار اهمیت میدهند بازار سرمایه فعلا و تا وقتی همه بزرگان کشور میخواهند بازار مرجع و هدف نقدینگی است . این یک فرصت تاریخی است از همین عزیزان بزرگان اقتصاد هم باید بخواهیم کمک کنند تا بازار بزرگ شود و عمیق .

در تاریخی ترین و خاص ترین دوران بازار سرمایه هستیم همه کمک کنیم پول ها اینجا بماند و ماندگار شود

به هر حال دیروز اهمیت به بازار و پافشاری روی برخی تصمیمات در جلسه دیروز شواری بورس خود را نشان میداد و این نکته خوب و اتفاق خوب بازار است البته روی یک موضوع در روز گذشته بیش از همه تاکید شد و ان عرضه های اولیه بود ببنید هنوز روی حرف خود هستیم فقط دولت می تواند تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از این بازار تامین نقدینگی داشته باشد منتهی باید برخی اصول را رعایت کند مثلا دولت باید به جای ۱۰% ۲۰% سهم در روز اول و برخی صندوق ها و ۵% در طول روزهای اول عرضه کند هر طور شده باید به بازار کمک کنیم که این پول حداقل بخشی از ان توسط این عرضه ها جذب شود و البته هدف اصلی همان است که عرض شد باید پول اینجا بماند .

اما یک نکته خاص …

دیشب مهمان یکی از عزیزان تحلیل گر بازار بود که انتقاد جدی داشت که چرا اصلا محدودیت ها را مطرح میکنید حتی برای مدتی محدود از اجرایی شدن ان دفاع میکنید و حتی اگر بازار حباب اندر حباب باشد محدودیت ها آن را بدتر میکند و مثال جالبی می زد که در بازار فعلی وقتی حجم مبنا با هدف کنترل سهم های کوچک گذاشته می شود و نتیجه ان قفل شدن برخی بزرگان بازار می شود یعنی ان پولی که شما میخواهی هزار زنجیر به پای او ببندی می رود و کار خود را میکند . به نظر باید از درهای دیگری وارد شد .

شفافیت و عرضه سهامداران عمده در این سهم های کوچک می تواند جز مهم ترین راهکارها باشد ولی نمی توان سهامدار را مجبور به فروش کرد و بهتر است شفافیت سختگیرانه را در مورد این شرکت ها به کار گیرید . البته روزهای قبل هم عرض شد شما که نتیجه این حذف پیش بینی سود را دیدی حداقل کمی هم اینطرفی امتحان کنید و این موضوع برای ۶ ماه پابرجا باشد .

نکته بعد کار اصولی است

ببنید می توانید در گزارش های بازار مهر و ابان هم بحث لزوم عرضه های اولیه را ببینید ولی تا کارد به استخوان رسید و بیخ پیدا کرد همه در صف عرضه ها هستند به نظر کار اصولی باید در دستور کار عزیزان باشد . شما عزیزان از حالا میدانید مشکلات چیست و بهتر است به فکر باشیم مثلا میدانیم ممکن است صف طولانی عرضه ها را داشته باشیم از همین حالا ساختار و فکرش را بکنیم که ان لحظه به فکر چاره اندیشی نباشیم . بحث اموزش و فرهنگ سازی پخش کلیپ های کوتاه و حتی رسانه اینترنتی را در ذهن داشته باشید . عزیزان وقاع بین باشیم این میزان کارمزد به هر حال باید خدماتی هم ارائه شود …

تیم هایی در فرابورس و شرکت بورسی باید تشکیل شود برای کمک به شرکت های دولتی جهت اصلاح ساختار و مراحل اماده سازی به بازار و هزار فکر دیگر بنشینیم و دست روی دست بگذاریم و منتظر اخر سال باشیم دوباره نتیجه می شود فکرهای این چنینی که چون زورمان نرسید محدود کنیم .

به هر حال هدف این است که …

برنامه ریزی دقیقی برای بعد تعطیلات وجود داشته باشد یک نکته را هم باردیگر بگوییم ببینید از حالا میدانیم سال ۹۹ سال سختی است از هر نظر دوباره جمعیت زیادی از مردم به سمت بازار می ایند عرضه های اولیه و … از حالا بهتر است به فکر سیستم ها باشیم . شاید کرونا بهانه خوبی باشد ببینید این طرف سال که تقریبا ۵ روز کاری داریم و می شود کمی آن را کوتاه کرد ولی برای ان طرف سال چند روز کاری هست و می شود با چند روز ۱۵ روز زمان خرید در این ۱۵ تا نهایت ۱۸ روز یک برنامه بسیار فشرده برای بهبود هسته معاملات آماده کنیم و شرایط را تغییر دهیم به نظر تعطیلی ۵ روزه بازار به کسی اسیب نمی زند و انصافا فکر بدی نیست روی موضوع فکر کنید … اذهان بازار و همه فعالین هم راضی هستند .

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

1 پاسخ به “گزارش بازار چهارشنبه ۲۱اسفند ۹۸”

  1. سلام
    لطفا منعکس کنید قانون حجم مبنا برای عرضه اولیه ها حذف شود بطور مثال عرضه اولیه نماد شصدف به هر نفر ،۲۱دونه سهام رسیده و حقوقی حاضر نیست حجم مبنا رو پر کنه و از طرفی حقیقی هم که همش ۲۱دونه سهم داره ،حالا حقیقی ها چطور باید بالای میلیون حجم رو خرید و فروش کنن ؟ با تشکر از شما که این پیام رو به مسولین میرسونید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *