در مقطعی دلار سامانه نیما ۸۷۰۰تومان بود و دلار بازار آزاد به مرز ۱۰٫۰۰۰ تومان نزدیک شده بود. بسیاری از فعالان صنایع غذا، دارو و خوراکی مطرح کردند که تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی منجر به قاچاق معکوس شده و فسادآور است لذا خواستار حذف دلار مرجع شدند.

دولت برای کنترل تورم مانع ازین امر شد اما لجاجت بر روی یک تصمیم اشتباه آثار مخرب خاصی در آینده دارد!

امروز دلار بازار آزاد ۱۶۰۰۰ تومان را هم دیده است! یعنی ۴برابر نرخ ارز مرجع معامله می شود! با ملاس حاصل از چغندر می شود الکل ساخت، تفاله هم خوراک دام است!

حالا ببینید تفاله از ۷۰۰هزار تومان به ۳میلیون تومان رسیده چون نرخ دستوری ندارد اما آن طرف خوراک دام، مواد غذایی و دارویی با دلار ۴۲۰۰ وارد می شوند.

دولت بعدی که قطعا از جناج مخالف است، حاضر نخواهد شد سیاست دلار ۴۲۰۰ را ادامه دهد و حاضر هم نیست در دولت خود که به تازگی سر کار آمده دلار ۴۲۰۰ را حذف و تورم بالا ایجاد کند.

ازین جهت سال ۹۹ سالی پرفشار برای حذف دلار ۴۲۰۰ از سوی جناح مخالف روحانی است! اما توجه کنیم دلار نیما ۱۳۵۰۰تومان و دلار آزاد ۱۶۰۰۰ تومان است!

۴۰درصد سبد تورم به غذا، دارو و امثالهم وابسته است. اجاره بها نیز در نیمه اول سال رشد می کند و از مسائل مختلفی همچون نرخ غذا و دارو اثر می گیرد!

حالا دولت روحانی با دلار ۴۲۰۰ تومانی چه خواهد کرد؟ چه تورمی در انتظار ما برای سال ۱۳۹۹ خواهد بود!؟

اگر روز اول بر دلار ۴۲۰۰ برخی صنایع اصرار نمی شد، امروز اقتصاد بسیار کاراتر بود! حالا وقتی ۴۰درصد تورم محاسبه شده از دلار ۴۲۰۰ اثر مستقیم دارد، حذف آن و نیمایی شدن آن، چه عددی در تورم سال ۹۹ پدید می آورد؟

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *