حمله گازانبری به فروشنده ها !

فکر میکنیم قبل تر هم یک بار برای مقاطع مختلف بازار این مثال را اوردیم … یکی میگفت یک شناگر نسبتا حرفه ای کنار استخر ایستاده بود و داشت از متصدی استخر می پرسید دمای اب چقدراست ؟ چگالی و سنگینی اب چه میزان است ؟ عمق در این نقطه چقدر است؟ که ناگهان یکی که اصلا شنا هم بلد نبود از بغل استخر میدود و از کنار او رد می شود شاااررررپ میپرد در اب !! و از داخل آب فریاد می زند نکُشی مارو بچه تحلیل گر !!

حکایت این روزهای بازار ما هم همین است به رسم همیشه و حرفه ای گری فعالان بازار از شرایط بازارهای جهانی ،کرونا و اثرات ان بر صورت های مالی و … پرسشگری و کند و کاو میکنند ولی جریان پول تازه وارد همان ابتدا لخت میشود و دل به اب میزند . همین دل به اب زدن و شجاعت است که باعث شده این روزها فروشندگان انگشت به دهان مانده و حس حمله گاز انبری به انها دست بدهد . در حالی که فروشنده ها فکر میکردند در بازار غلبه فشار فروش بر خرید است و کرونا و بحران جهانی مچ خریداران را می خواباند جریان پول لخت شد با قدرت از روی همه چیز عبور کرد و امروز انقدر بازار را عجیب میخریدند که همه تعجب کرده بودند .

دیروز در مورد عوامل اثرگذار مثبت صحبت شد و عرض شد عاملی که به بازار کمک میکند جریان پول است . اولین سوالی که این عامل میپرسد این است:

می فروشید که چه کنید ؟! سراغ سپرده بانکی میروید ؟دلار یا طلا ؟ به نظر در حال حاضر مهم ترین رقیب بازار سپرده و نرخ سود بدون ریسک است چرا که دلار و طلا اگر رشد کند بازار با اهرم می تواند قوی تر رشد نماید . اما با خود این سوال را داشته باشید برای کشوری که تورم ان حداقل ۲۵% پیش بینی می شود نرخ سود ۲۰% یعنی بازدهی منفی ۵% به نظر توصیه به عزیزان فروشنده این است به جای فروش به هر قیمتی بگردند در بازار سهم هایی پیدا کنند که ۱ ساله با ریسک بسیار کم بازدهی حداقل ۳۰% را به شما بدهد که حداقل بازدهی شما منفی نباشد .

به نظر تا وقتی جایگزین قوی و مناسبی برای جریان پول پیدا نشود جریان پول بازی را در بازار به نفع خود دارد و همین موضوع و جریان بوده که چند روز گذشته بسیاری را اچمز کرده بود . یا به زیان ساده تر بگوییم دست برو بچه های قدیمی بازار بود امروز و روزهای قبل همه چیز صف فروش میشد همین جریان پول است که روند ها را تغییر داده است .

اما در بازار فعلی یک استراتژی دیگر هم دیده می شد

بسیاری این طور تحلیل میکردند که با ریزش های جهانی و بحران کرونا بازار پنیک شده و همه چیز با هم می ریزد ولی اتفاقی که رخ داد این بود که بازار شیفت را به خروج ترجیح داد و شروع به فروش برخی سهم های مرتبط کرده و خرید سهم هایی غیر مرتبط یا کم ارتباط با بازار بازازرهای جهانی را در دستور کار قرار داد. حرکت بازار به سمت دارویی ها ، رایانه ،غذایی قندی ، گروه برق ، خودرو بانک لیزینگ بیمه ها تا حدودی سیمان و ساختمان از همین جنس بود که این نکته را نشان میدهد جریان پول علاقه مند به خروج از بازار نیست و با علم به تمام ریسک ها شروع به حرکت در این نماد ها و بازی های خود کرده است .

البته معتقدیم در میان مدت افت نفت و درامد کشور مشکلاتی را برای کل اقتصاد رقم می زند ولی به هر حال فضا فعلا بر این مدار میچرخد که این صنایع در کوتاه مدت اثرات کمتری را گرفته و می توانند از این بحران جان سالم به در ببرند.

نکته ای که این میان مهم است

این بوده که واقع بین باشیم و قرار نیست هیچ چیز را در این بازار غیرعاقلانه و متهورانه بخریم . قرار نیست فاز خوش بینی مفرط و یا حتی بد بینی عجیب برداریم . نتیجه هر دو روشن است بدبین های افراطی در روزهای گذشته در صفوف فروش همه چیز را می فروختند و خوش بین های افراطی نیز بی توجه به اتفاقات فقط میخرند به نظر احتیاط هنوز لازم است و هنوز ابعاد کرونا و بحران جهانی روشن نیست هنوز اثرات این بحران روی کسب و کارها نامشخص است و فعلا بهتر است کمی دست به عصا حرکت کنیم .

و موضوع اخر در گزارش بازار امروز خبری است که این ساعات دست به دست می شود این است که رئیس کل بانک مرکزی گفته است با تلاش های وزارت خارجه و بانک مرکزی احتمال باز شدن بخشی از منابع مسدود شده ما هست. به نظر این رویداد خاصی برای بازار خواهد بود ولی اثرات ان در دلار نمایان می شود این را مراقب باشید قرار بر افت دلار در این شرایط خاص باشد به نظر اتفاق خوبی برای بازار نیست هر چند معتقدیم خیلی روی این خبر نمی شود حساب کرد و اثرات ان بیشتر جنبه روانی دارد .

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *