۱) یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا احتمال اعمال معافیت برای برخی کشورها جهت آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران برای مبارزه با شیوع کرونا را رد کرد.

۲) مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه معتقد است، در صورت پیوستن کشورهای دیگر به این توافق، احتمال توافق جدید اوپک‌پلاس برای برقراری توازن در بازارهای نفت وجود دارد و کشورها باید برای کاهش بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا همکاری کنند. این اولین قدم برای پیوستن آمریکا به اوپک+ در جهت کاهش تولید است!

۳) اطلاعات تازه نشان می دهد ۲ سگ خانگی و یک گربه از صاحبان خود کرونا گرفته اند!

۴) عربستان اعلام کرد که هیچ مذاکره‌ای درباره توافق جدید نفتی با روسیه نداشته است، این در حالی است که مقام‌های روس از مذاکرات برای پیوستن کشورهای بیشتر به توافقی جدید در قالب اوپک پلاس سخن گفته‌اند.

۵) ایران با تیتر بزرگ نوشته که ۸ کشور به دبیرکل سازمان ملل در خصوص لغو تحریم های ایران نامه نوشته اند. در بخش ریزتر، نام کشور های مطرحی همچون کره شمالی، نیکاراگوئه و ونزوئلا دیده می شود.

۶) چهار دارو به همراه یک کیت که در ۵ دقیقه تست کرونا انجام می دهد، تایید گرفتند! داروها کرونا را کنترل می کنند و کیت مورد اشاره به تایید بهداشت جهانی رسیده است.

۷) روسیه، آلمان و آمریکا مقررات جدید سختگیرانه تری در خصوص قرنطینه وضع کردند.

۸) مصرف روزانه بنزین ایران به ۴۹میلیون لیتر در روز کاهش یافته است. حالا که صادرات کاهش یافته، مصرف داخل نیز به شدت نزولی شده، موجودی انبارهای پالایشی ها ممکن است مانعی بر سر راه تولید باشد.

۹) قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نسبت به هفته های قبل کاهش یافت. بنزن ۳۳درصد، استایرن منومر ۲۸درصد، اتیلن گلایکول ۲۰درصد و متانول ۱۴٫۷درصد افت کرد.

۱۰) قیمت پلی پروپیلن، پلی اتیلن ها و انواع PVC بین ۲ تا ۷درصد نسبت به هفته آخر اسفند کاهش یافته است.

۱۱) بانک ها در حال شفاف سازی تراز ارزی خود هستند. وخاور ۴۶میلیون یورو مثبت است. وکار هم ۳۳میلیون یورو تراز مثبت دارد.

۱۲) نیویورک تایمز گزارش داد، پنتاگون در بخشنامه‌ای محرمانه از فرماندهان نظامی خود خواسته تا برنامه‌ای برای افزایش تحرکات در عراق و کارزاری جهت «نابودی» یکی از گروه‌های مقاومت در این کشور تدوین و طراحی کنند.

۱۳) ورود پول حقیقی در روز گذشته ۱۰۷۰میلیارد تومان بوده است.

۱۴) شرکت های معدنی بزرگ دنیا، تولید خود را کاهش یا متوقف کرده اند. عرضه محصول در حال کاهش است!

۱۵) پذیرش کالای مقاطع مسی (اسلب و بیلت)، تولید شرکت صنایع مس شهید باهنر، پس از بررسی و مستندات در دویست و پنجاهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۵ اسفند ماه در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

۱۶) شفن می گوید مرجان فعلا سودآور نیست. به تازگی ۱۷درصد دیگر سهام مرجان به فناوران رسیده است.

۱۷) ومعادن ۲۵درصد تامین سرمایه تمدن را خریده است.

۱۸) های وب و همینطور آپ به دلیل داشتن بازارگردان، حجم مبنا نخواهند داشت.

۱۹) مدیرعامل ایران خودرو می گوید درسال جاری تولید و عرضه ۶۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو سواری و وانت در دستور کار قرار دارد.

۲۰) مرزهای تجاری با شمال کشور عراق، شامل مرزهای “باشماق”، “پرویزخان” و “تمرچین” فعلاً فعال است اما مرزهای جنوبی با کشور عراق در حال حاضر مسدود است. در مورد عمان نیز تردد کالا در برخی بنادر مثل بندر “سلطان قابوس” با وجود برخی محدودیت‌ها برقرار است. اما کویت تقریباً تردد کالا و مسافر را ممنوع اعلام کرده و قطر نیز ارسال مواد غذایی را ممنوع و مواد معدنی را مجاز اعلام کرده است. همچنین تجارت کالا با امارات متحده عربی با اعمال محدودیت‌هایی در حال انجام است.

۲۱) مرز ترکمنستان، حمل ریلی مواد غیرغذایی از طریق مرز “سرخس” در حال انجام اما مرز “اینچه‌برون” تا ۱۳ فرودین مسدود خواهد بود. همچنین حمل و نقل ریلی و جاده‌ای مواد غذایی به طور کلی در این مرز ممنوع است. در مورد آذربایجان نیز کالاها تقریباً در حال تردد و مسیر ترانزیت باز است. در مورد کشور ارمنستان محدودیت‌هایی اعمال می‌شود و لغو روادیدی که با این کشور داشتیم، فعلا اعمال نمی‌شود.

۲۲) در مورد افغانستان مورد خاصی در مرزها وجود ندارد. در مرزهای ترکیه صرفا کالاهای کشاورزی با کامیون‌های ترک موجود در ایران از مرز سرو ارومیه صادر می‌شود. همچنین در مرز خوی- رازی تردد کالا از مسیر ریلی میسر شده است. در مرز بازرگان- ماکو نیز صرفا بازگشت کامیون‌های ایرانی و ترک (با بار صادراتی ایران و یا بدون بار) به کشور مبدأ در حال انجام است. مرزهای ایران با پاکستان نیز با توجه به مصوبه شورای امنیت پاکستان فعلاً مسدود اعلام شده است.

موفق باشید. ۱۰ فروردین۱۳۹۹

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *