در این مطلب به وضعیت شرکت هایی می پردازیم که از محل تراکنش های خرید، مانده گیری و اینترنتی درآمد به دست می آورند. در بازار بورس ایران، رکیش، رتاپ، سپ، پرداخت و آپ در این عرصه حضور دارند.

نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به کل نقدینگی طی ۱۲ ماه اخیر از ۲٫۵درصد به طور متوسط به ۲٫۳۳درصد کاهش یافته است اما در طرف دیگر نسبت ارزش تراکنش های کارتی، موبایلی و اینترنتی به کل نقدینگی رشد داشته است.

همچنین فاصله ارزش تراکنش های شاپرکی به GDP نیز در حال افزایش مساعد است. در حالی که تعداد تراکنش های سالانه حدود ۱۷درصد در بهمن ۹۸ نسبت به بهمن ۹۷ رشد کرده اما مبلغ تراکنش ها ۳۶درصد رشد نشان می دهد. به عبارتی تورم در کالاها منجر به افزایش مبلغ متوسط هر تراکنش شده است.

در حالی که تورم نقطه به نقطه بهمن ۲۵درصد است اما ارزش اسمی تراکنش های نقطه به نقطه بهمن ۳۶درصد است علت این مساله در افزایش ضریب نفوذ پرداخت های شاپرکی است.

در واقع چون تعداد استفاده کنندگان از سیستم های پرداخت کارت، موبایل و اینترنتی رو به افزایش است، درآمد محقق شده شرکت های این گروه با شیب تندتر از تورم بالا می رود اما حالا مساله کرونا می تواند در ضریب نفوذ جهش ایجاد کند.

همکنون از هر ۱۰٫۰۰۰ نفر بالای ۱۸ تنها ۱۳۸۵ نفر از خدمات کارتی استفاده می کنند! کرونا می تواند باعث شود تا طبقه سنی بالای جامعه نیز مجبور باشد تا خود را با ابزارهای خرید اینترنتی بیش از پیش آشنا کند.

آپ یکی از شرکت هایی است که تعداد تراکنش بالا و ارزش تراکنش نسبتا پایین دارد اما از نظر میزان درآمدی حدود ۵۵هزار میلیارد ريال درآمد دارد که یکی از بزرگترین های صنعت به لحاظ درآمد خدمات است.

علت پایین بودن ارزش هر تراکنش این است که در بخش خدمات موبایلی و اینترنتی عمدتا ارزش تراکنش ها کوچک تر از تراکنش های کارتی است. اگر کرونا باعث شود تا الگوی خرید اینترنتی با شیب تندتری در جامعه مورد پذیرش و استفاده قرار گیرد، سود شرکت های این گروه خصوصا شرکت هایی که بخش مهمی از درآمد خود را از تراکنش های موبایلی و اینترنتی به دست می آورد، افزایش می یابد.

همین مساله باعث شده تا p/s آپ حدود ۱ باشد در حالی که p/s همگروها دیگر بسیار بالا است! اگر کرونا الگوی استفاده را تغییر دهد، در یک p/s پایین، آپ این موقعیت را پیدا می کند تا سود را به شکل مناسبی رشد دهد.

در ابتدای مطلب عنوان شد که نسبت اسکناس به نقدینگی رو به کاهش است لذا سایر شرکت های شاپرکی هم از ناحیه این کاهش سود خواهند برد. در کل باید گفت شاپرکی ها با شیب تندتری نسبت به تورم رشد می کنند.

آن ها باید هزینه های خود را کنترل کنند. فرسوده شدن دستگاه کارتخوان، استفاده از کاغذ برای رسید و تعدد پرسنل پشتیبانی، باعث شده تا حاشیه سود در سطح ۷درصد برای شرکتی همچون آپ باشد.

کرونا باعث می شود بدون هزینه جدید، تعداد تراکنش ها بالا برود، به واقع تصور اصلی این است که حاشیه سود به دلیل کرونا بهبود می یابد البته این مساله در چند کوارتر آینده خود را نشان می دهد و همکنون به دلیل رکود ایجاد شده، نمی توان نظر دقیقی داشت.

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *