نفس گرم پول !

امروز بازار در یک فاز نسبتا پر عرضه قرار داشت و البته ما اسمش را فرایند دست به دست شدن بین سهامداران می دانیم . دست به دست شدن در سنت های قدیمی ازدواج آغاز یک زندگی است و در بازار می تواند آغاز یک مرحله جدید باشد ! حتی ممکن است چند روزی این فرایند طول بکشد و قیمت ها هم تثبیت شوند ولی انصافا امروز جریان پول بازهم یک رکورد زد و هر چه عرضه میشد خریدار بود بازار امروز خود را از دل منفی ها بیرون کشید و بهبود یافت و نیمه دوم دوباره بیرق خرید سهام در دست سهامداران خرد بود و می تازید ! ببنید این فرایند دست به دست شدن طبیعی است و باید رخ بدهد و در هر رالی این اتفاق می افتد .

حالا اعدادی شبیه ۵۷۰ و ۵۸۰ شاید جایی باشد که این حجم و جابجا شدن را لازم داشته باشیم و به نظر خیلی نگرانی خاصی وجود ندارد بازار واکنش های عصبی به بازارهای جهانی و کرونا را تا حدودی پشت سرگذاشته هر چند همچنان معتقدیم باید با احتیاط گام برداشت .

عرضه های اولیه میتواند کمک حال خوبی برای بازار باشد

تا هم این نقدینگی را کمی ارام کند و هم با روشی معقول به او جهت بدهد و نگرانی عزیزان را کاهش دهد به نظر این بار عزم دولت هم جزم است و همه چیز اماده ولی انگار ما در بازار خودمان و بین خودمان خیلی اماده نیستیم . البته این که عرضه های دولتی هم چگونه باید باشد چه خواهدشد هم حرف بسیار است ولی در کل این عرضه ها هم به حضور بیشتر مردم در بازار کمک میکند امیدواریم از این فرصت پیش امده همه استفاده کنند .

تقریبا در این چند وقت بازار توانسته تجربیات خوبی در مثبت و منفی ها به دست بیارود و به نظر خیلی این موضوع سخت نیست که کمی هم درجا بزنیم . درجا زدن های همراه با حجم خوبی از پول می تواند یک مزیت داشته باشد و ان هم این که قیمت های فعلی بازار تا حدودی تثبیت شده و ترس ریزش های عجیب از بین می رود البته بازار دیر یا زود باید سوار بر بال های بنیادی شود و در این مسیر حرکت کند ولی فعلا بازار یکدستی هم شمشیر می زند و با جریان پول پیش می رود …

البته بازهم میگوییم شما کمی احتیاط و تعقل و تدبیر را در دستور کار خود داشته باشید

به هر حال واکنش های بازار خاص است و این جریانی که بازار را مدیریت میکند عملکرد ناشناخته ای دارد که خیلی در گذشته با ان مواجه نبودیم . دقت کنید امروز ۶۰۱ میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها به بازار تزریق شده و مجموع نقدینگی وارد شده به بازار در سال ۱۳۹۹ را ۶۳۷۲ میلیارد تومان براورد میکنند . به یاد داریم ان قدیم ترها که جوان تر بودیم ! جریان نقدینگی ورودی در ماه !! دقت کنید در ماه ! به ۲۰۰ میلیارد تومان نمیرسید و این روزها اعداد عجیبی را می شنویم .

این دقیقا همان چیزی است که رخ داده و نشان میدهد نباید براساس گذشته اینده را پیش بینی کرد و نکته غیر قابل پیش بینی ان این است که درست برخلاف نظر بسیاری از عزیزان سرعت ورود این پول به بازار شدت گرفته است و حتی در روزهای منفی هم ترسی از این افت ندارد .

این را هم عرض کنیم طی روزها و هفته های اتی اگر برنامه ریزی درستی برای ۲ موضوع ۱- ماندگاری این پول در بازار سرمایه ۲- سوداوری میان مدت آن برنامه ریزی نشود این سیل جایی به خود ما برگشته و نقش مخرب تری را ایفا میکند.

یک نکته در مورد حاشیه های بازار عرض کنیم

این روزها جدال بین خریداران و فروشندگان ، جدال بین بدبین ها و خوش بین ها ،نقد ها و سهم ها و شدت گرفته است ! پنجه در پنجه هم قصد اثبات حرف خود را دارند و خلاصه توفانی از نظرات در بازار برپا شده است . بازارهم که شرایط ویژه اش نیاز به توضیح ندارد بعد درست در مقطعی که همه در بازار مردد هستند و عقلانیت باید حرف اول را بزند و سازمان بورس هم در پر بیننده ترین برنامه صدا و سیما بارها اعلام میکند ای مردم اگر اطلاعات درست و حسابی ندارید بروید صندوق بخرید … ناگهان در یک برنامه که نه مجری ان اطلاعات دقیق و درستی از بورس دارد و مهمانان هم خیلی بر بحث مسلط نیستند ! اطلاعات و پیش بینی های عجیبی بیان می شود .

اصلا بحث ما شخص خاصی نیست هر کسی در مقام خود محترم است ولی ایا صدا و سیما در برنامه های تفسیر سیاسی خود هم به همین راحتی ها مهمان دعوت میکند؟!

مثلا بحث لبنان باشد یا عراق یا یمن و یا سیاست های داخلی ! تا خط و خطوط و هزار پشت او را در نیاورد سراغ او نمی رود ! فقط و فقط بحث ما این است که در یک موضوع بسیار حساس و مهم ای کاش عزیزان در صدا و سیما دقت بیشتر به خرج داده و حداقل اگر کسی را می اورد که انقدر خوش بین است با ۴ نفر دیگر هم صحبت کند شاید انها نظرات دیگری داشته باشند . مردم بیچاره چه گناهی کردند که از مهم ترین رسانه کشور بایدبه جای منطق هیجان را بشنوند ! البته خیلی ها همین هیجان را دوست دارند ولی باید واقع بین بود و باید درست رفتار کرد .

انتظار این است وقتی در حوزه بورس قرار است بحثی شود حداقل عزیزانی که به عنوان کارشناس دعوت میشوند یک تایید نسبی را بین فعالان عمومی این بازار داشته باشند .عزیزان در صدا و سیما اگر قصد حمایت هم دارید این راهش نیست .

فکر میکنم شریعتی بود که میگفت اگر میخواهی حقیقتی را خراب کنی کافی است فقط از او بد دفاع کنید ! یعنی صدا و سیما شاید نیت خیرهم داشته باشد ولی انقدر بد موضوع را بیان میکند که جنبه معکوس پیدا میکند با این حال نباید این موارد خیلی وقت و انرژی بازار را بگیرد و ما فعالان بازار موضوعات و مشکلات مهم تری داریم که سیستم معاملات یکی ا انهاست ! ای کاش پرسیده میشد ۸ میلیون را قرار است با همین سیستم برویم یا موتورش را تقویت خواهند کرد !!

دوستان عزیز در سازمان و شرکت بورس و فرابورس هر روز پیغام ها و پیام های متعدد از سهامداران کارگزاران و سایر ارکان بازار داریم واز ما میخواهند تا صدای اعتراض انها را به گوش شما برسانیم که سیستم معاملات غیرقابل تحمل شده است

البته امروز پیغام هایی رسید که مشکلات در حال برطرف شدن است ولی به نظر مشکلات فقط کم می شود و صفر شدن ان بعید است . البته این را هم بگوییم بارها با توضیحات از سمت عزیزان بورس مواجه شدیم و انها هم معذوریت ها و محدودیت هایی دارند ولی اصلا با این موارد سهامدار کاری ندارد او اصل را بر این میگذارد که کارمزد پرداخت میکند برای گرفتن بهترین خدمات و این چیزی است که به دست نیامده و تازه اتفاق دیگری در حال رخ دادن است در یک خانه ۷۰ متری که همین حالا ۱۲ نفر سکونت دارند قرار است ۲۰ نفر دیگر هم دعوت شوند !!

مثلا قرار است ما امسال «درخانه باز و مهمان نواز » اقتصاد ایران شویم و سفره پهنی داشته باشیم با حضور این شرکت های جدید قطعا دوباره صف رفتن و قطعی و این مشکلات درست می شود … ببخشید واضح تر نمی شود مثال زد … تصور کنید صبح ۳۲ نفر میخواهند از سرویس و حمام و یخچال و گاز و … استفاده کنند … قطعا عده ای خود را خراب میکنند و هزار مشکل دیگر برای همین مهمان های تازه وارد و حاضرین قبلی به وجود می اید ! نمیدانیم چه بگوییم امیدواریم سریعتر فکری به حال این موضوع شود

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *