آمده ام که زَر برم !

عجب روزی بود نزدیک به ۹۰۰ میلیارد پول جدید و تازه نفس وارد بازار شده و همچنان همه هاج و واج ! انتظار ما این بود که این فرایند دست به دست شدنی که دیروز به ان اشاره کردیم کمی بیشتر طول بکشد ولی جریان پول این چیز ها سرش نمی شود امده است که سر دهد … یاد شعر مولانا می افتیم که می گفت آمده‌ام که زر برم زر نبرم خبر برم! او امده که اینجا زر ببرد وحالا از سازمان و تحلیل گرو همه بگویند اقا اوضاع به این شیرینی هم که شما فکر میکنید نیست ولی او در جواب شما میگوید ! ور تو بگوییم که نی ، نی شکنم شکر برم ! به هر حال این پول هر طور شده میخواهد بخرد و ببرد و امروز حتی فرصت فکر کردن و اصلاح هم نداد .

البته بهبود بازارهای جهانی فروکش کردن تب کرونا هم کمی موثر بوده است ولی هر چه هست این پول است که می تازد و هر چه بگوییم در مورد این موارد کم گفتیم …

و اما بازار …

سراغ بازاری باید برویم که از نظر بنیادی هنوز نمی شود چیزی گفت و بازهم معتقدیم احتیاط باید در دستور کار باشد ولی از روزهای اتی به نظر چهره بازار کمی تغییر خواهد کرد و چند بازیگر و ادبیات جدید به بازار سرمایه ورود میکند . اولین ادبیات می تواند کرونا باشد.

ببنید تب کرونا و شاید پیک ان در دنیا تمام شد دقت کنید میگوییم پیک بیماری ، در بازارهای جهانی هم تا حدودی این موضوع را شاهدیم و به نظر رفته رفته اوضاع بهتر می شود اما هنوز اثرات این موضوع در بازار ما به شکل عدد و رقم خود را نشان نداده است مثلا شما دقت کنید حسیر و گکوثر دو سهمی بودند که از کرونا تاثیر گرفتند و به نظر اثرات این موضوع در صورت های گزارش های ماهانه لحاظ شد (هر چند در قیمت مثبت بودند که این هم برکات و معجزات بازار ماست ) ما ابعاد کرونا بر صنایع را نمیدانیم و به نظر این اولین موردی است که طی فروردین و اردیبهشت به ادبیات بازار سرمایه ما وارد می شود .اثر کرونا !!

نکته بعد اتفاقات ارزش گذاری است …

ببنید در طی ۲ هفته الی ۱ ماه اتی گزارش سود و زیان شرکت ها و عملیات انها به اطلاع بازار میرسد و یک رویارویی را می توان در بین برخی شرکت ها دید . بازار احتمالا در بین یک تله تصمیم گیری می افتد که این سهم هایی که در حال خرید و فروش انهاست و قیمت های عجیبی هم دارد با چه جریان سود اوری و حتی دارایی نرخ گذاری شده که به اینجا رسیده به نظر این نوعی تردید را به زودی در بین فعالان بازار رقم می زند که قیمت را با جریان سود اوری و دارایی ها مقایسه میکند و کمی تردید ها در بازار بیشتر می شود . البته ممکن است تردید به وجود آید و چند ثانیه بعد بیخیال شود و به مسیر قبلی ادامه دهد !

اما اتفاق مهم تر که به نظر می تواند طی هفته ها و ماه های اتی به شدت بازار را درگیر خود کند بحث فروش سهام دولت و واگذاری بزرگ است .

قبل تر ها در مورد اهمیت و حتی لزوم این واگذاری ها در بازار مطالبی نوشته بودیم . امر بسیار خوبی است و دولت می تواند به راحتی کسری بودجه خود را از این بازار تامین کند اما یک پیشنهاد داریم بیایید از این فرصت به عنوان یک نقطه پرش برای ادامه یک بازی برد برد استفاده کنید . قرار است همه مردم دعوت شوند تا در فروش بزرگ ۳ هلدینگ یا ای تی اف حضور داشته باشند . برنامه این است که گویا بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان سهام به مردم فروخته شده و این سهم ها در قالب ای تی اف و با تخفیف به انها واگذار گردد . قرار هم هست که با کد ملی این موضوع صورت گیرد .

امر بسیار خوبی است ولی فکر میکنیم کمی براورد دولت از این اتفاق خوش بینانه است و البته اگر هم درست باشد برای بازار سرمایه می تواند یک نقطه عطف باشد ولی پیشنهادی که ما داریم این است که کاری کنیم افراد از بازار سرمایه خاطره به یاد مادنی را ثبت کرده و این ۷ الی۸ میلیون نفری که میخواهند جذاب بازار شوند خود معرف بازار سرمایه شده و حرکت جدیدی اغاز گردد .

درست شبیه انچه در عرضه های اولیه رخ داد خیلی ها می دانستند این روش درست نیست ولی برای جذب افراد به بازار و همان نخ اول سیگار لازم بود و امروز می بینید که جریان پول انقدر قوی شده که حتی بچه های قدیمی بازار هم باور نمیکنند . به نظر دولت می تواند در یک بازی برد برد این جریان را تعریف کرده و پروسه واگذاری منطقی و مناسب دارایی ها را انجام دهد و موجب افزایش سرمایه مردم باشد .

پیشنهاد ما استفاده از اهرم بدهی برای جذاب تر شدن عرضه های بلوکی است .

درست همان امتیازی که برای حقوقی های بزرگ قایل می شوید برای مردم عادی برقرار کنید . کیس مشخص این موضوع نیز یکی از دو سهم شستا یا صبا تامین است ان هم برای شروع کار و تست ! به این شکل که فرضا ۲۰% و یا حتی بیشتر ۳۰% از سهام این شرکت ها با نرخی منطقی مشخص شده و به این شکل که ۵۰% نقد و ۵۰% پرداخت ۲ ساله در بازپرداخت مقاطع ۶ ماهه صورت گیرد . ۲ راه وجود دارد یا میتوانید از یک بانک خط اعتباری دریافت کرده و با هزینه مالی مشخص این کار صورت گیرد و در سوی دیگر کارگزاری ها طرف حساب این بانک باشند .

درست شبیه حالتی که شما در بازار حق تقدم استفاده نشده میخرید و کارگزاری موظف به تسویه است و از حساب مشتری کسر میکند . و یک راهکار دیگر این که در موعد های مقرر اگر وجهی از سمت خریدار پرداخت نشد کارگزارن می توانند سهم باقی مانده را به فروش بگذارند و یک خریدار هم به همین شکل نقد و اقساط دوباره بخرد و یا با خود فروشنده این توافق صورت گیرد که کار راحت تر است و البته خریدار ۲ سال حق فروش هیچ سهمی ندارد ولی سود مجامع به او تعلق میگیرد .

نوشتن سازو کار ان سخت نیست ولی نتیجه ان مهم است که بی شک تمایل افراد برای عرضه های بعدی که اهرم در ان نقش مهمی دارد بیشتر می شود باور کنید با این روش درصد بالایی از دارایی های دولت بانک ها و … را می شود فروخت و حتی حقوقی ها نیز مشارکت جدی میکنند حتی صندوق ها و …

سود کردن این افراد طی این دو سال یک بازی بزرگ را برای اقتصاد ایران رقم میزند و حضور فعالانه ، درست ، منطقی و بنیادی مردم در بازار را خواهد داشت شاید بسیاری ازاین تلاش ها و نگرانی ها نظارت ها و قوانین هم کنار می رود و مردم به شکلی غیر مستقیم در بازار حضور دارند و این حضور موفق زمینه مشارکت بیشتر در بازار و عرضه های دولتی خواهد بود و ان وقت دیگر نباید از بزرگ شدن سایز بازار و حضور مردم ترسید …

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *