ترس و خرابی !

بازار امروز را در حالی آغاز کردیم که کمی برموج عرضه ها افزوده شده و خرابی سیستم ها نیز هرج ومرج و بی نظمی معاملاتی را بیشتر کرده بود . البته در مورد عرضه های بازار طبیعی است که بعد چند روز مثبت بودن این اتفاق رخ دهد ولی انچه امروز باعث آزار همیشگی سهامداران بود بی نظمی و اشکالات متعدد در سیستم معاملات بود . امروز هم این اوضاع ادامه داشت و وضعیت خوبی را شاهد نبودیم و بازار هم با این عرضه ها حسابی همه را کلافه کرده بود . کار رئیس جدید به نظر کم کم سخت شده و روزهای پر انتقاد فرامیرسد ! روزهای قبل هم عنوان شد روی برخی اصول نمی شود چشم پوشی کرد .

همه منتظر توضیحات هستند و باید این موضوع رسیدگی شود

حتی چند وقت قبل از عید هم عرض کردیم فرصت عید و کرونا فرصت خوبی برای تغییرات و به روز رسانی ها در سیستم است . رئیس جدید باید توضیح بدهد هر چند شاید سیستم معاملات از نظر جایگاهی و عملیاتی به ایشان خیلی مرتبط نباشداما واقعا این موضوع یکی از مهم ترین دغدغه های بازار و فعالان آن شده است . البته این که بازار امروز عرضه های جدی تری را به واسطه عرضه سنگین شستا داشت نیز نکته مهمی بود در سوی دیگر این که برخی هم معتقدند شرایط قیمتی برخی سهم ها و سود سازی آنها منجر به افزایش عرضه ها شده هم یک طرف قضیه بود .

در مورد این بحث دوم شک نداریم بیش از ۳۰% سهم ها در این وادی قرار دارند و حتی می توان گفت ۴۰تا۵۰% دیگر هم ارازن نیستند ولی گران و حباب هم نخواهند بود و بازار کم کم دارد به این موضوع پی می برد و کمی نگرانی رئیس قبلی را درک میکند ! روی این موضوع فردا مفصل تر صحبت میکنیم امروز بحث ما بیشتر موضوع عرضه های پیش روست . ببنید یک عرضه شستا و اریا که احتمالا ۱۰ هزار میلیارد تومان پول میخواهد با بازار چه کرده است !!

دیروز وقتی نوشتیم از عرضه های جدید ای تی اف ها کمی نگرانیم حق بدهید چون میخواهیم بازار شاداب بماند و با اتفاقات ناگوار پژمرده نشود. مدیران و دولت ها می روند و این ما هستیم که باید در این بازار ماندگار باشیم از همین رو این عرضه ها برای ما مهم است . امروز عمده بحث ما حول محور انهاست و پیشنهادات را نیز مطرح میکنیم .

قبل از هر چیز به دو نکته باید اذعان داشت یک این که کار دولت امری بسیار خوب و پسندیده و حرکت در مسیری درست است که تا به امروز نبوده و از این به بعد می تواند ادامه یابد .به جرات عرض می کنیم که اگر این طرح به درستی اجرا شود دولت این قابلیت را خواهد داشت که از این مسیر طی دو سال آتی بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تامین منابع مالی داشته باشد چیزی که در تاریخ بودجه کشور بی سابقه بوده و به نوعی یک تامین مالی بزرگ و یک کار اقتصادی بزرگ است .البته تاکید می‌شود این در یک فرآیند برد-برد رخ می‌دهد نه به شکلی که دولت فقط نگاه تامین منابع به این عرضه داشته باشد.

و اما نکته دوم

که برای ما بورسی ها امر بسیار مهمی است… تا به امروز تقریبا همه قبول دارند که این جریان پول بوده است که بازار را اینطور هدایت کرده. جریان پول از سنگرهای تکنیکال رد شد،خاکریز بنیادی ها را درنوردید، ریزش بازارهای جهانی را خورد ، کرونا را شکست داد و سر آخر هم رئیس قبلی را قربانی کرد بله این جریان پول بوده است که تا به امروز موفق بوده و همه نیز اذعان دارد روزی که این جریان پول مسیرش متوقف و یا کج شود روز پایان بروو برووو های بازار و بسیاری از سهم ها خواهد بود . از دید ما این عرضه بزرگ دولت این قابلیت را دارد که مسیر جریان پول را با وقفه مواجه کرده و ضربه بزرگی برای بازار سرمایه باشد یعنی طرحی که می توانست برگ برنده برای حضور مردم در بازار باشد به قاتل آن تبدیل می شود.

بارها پیشنهاد مطرح شده و حتی روزهای گذشته کلیات آن به عزیزان در بورس و وزارت اقتصاد نیز ارائه شده است از دید ما فروش ۶۰ یا ۷۰ هزار میلیارد تومان نقد از این ای تی اف ها ضربه بزرگ و یک ترمز مهم در مسیر بازار خواهد بود اما با کمی تدبیر می توان این ضربه بزرگ را به یک فرصت بزرگ تبدیل کرد .دیروز هم عرض کردیم قبل از هر چیز مدیریت اجرای این طرح باید به بدنه بورس واگذار شود اجرای لخت و عور این مصوبه بدون در نظر گرفتن حساسیت‌ها و شرایط بازار و نقدینگی کار منطقی نیست و در ثانی دولت اگر عاقل باشد نباید به این ۵۰ یا ۶۰ هزار میلیارد تومان فکر کند در یک فرآیند برد-برد میتواند دارایی های بیشتری را واگذار کرد

پیشنهاد مشخص این است که ابتدا فراخوان داده شود افراد در سایتی ثبت نام نمایند تا جامعه هدف و تعداد مشخص گردد قبل از ثبت نام به عزیزان اینطور باید گفته شود که بهترین دارایی‌های کشور در حال واگذاری است و این یک فرصت برای همه مردم است.

بعد از آن مبلغ مشخص شده و درخواست ها گرفته شود هر مبلغی که به هر فرد تعلق گرفت و یا شخص درخواست داد. ۵۰ درصد نقد و ۵۰ درصد پرداخت ان به شکل اقساط دوساله با بازپرداخت هر شش ماه یک بار خواهد شد . بعد ازاین موضوع نیز به اندازه وجه نقد ای تی اف ها برای شخص قابل معامله و باقی در وثیقه دولت است و به محض پرداخت اقساط تبدیل می شود .

اینجا می‌توان این ظرافت را به خرج داد و به مردم اعلام کرد افرادی که یارانه می گیرند و یا بازنشسته هستند و یا کارمند دولت هستند می توانند اقساط را از این محل پرداخت نمایند و از حقوق و یا یارانه انها کسر شود که این هم کمک بزرگی به دولت است .

نکته دیگر نحوه برخورد با کسانی است که اقساط را در سررسید ۶ ماهه به هر دلیلی پرداخت نمی‌کنند . موعد این اقساط زمانی دارد و بعد از مهلت سپری شده این برگ ها که به شکل حق تقدم استفاده نشده می توان با آن برخورد کرد دوباره به شکل ۵۰ درصد و ۵۰ درصد طی فرایند اقساط برای مدت باقیمانده خواهد بود و دوباره عرضه می شود . در واقع دولت هیچ وقت پوبش سوخت نمی شود و نباید نگران باشد . در ثانی چرا این موضوع اقساطی را مطرح میکنیم …

مطمئنیم با اولین جهش قیمت در ای تی اف و اینکه شخص مقایسه کند که مثلاً ۳ میلیون نقد پرداخت کرده اما امروز مالک ۱۰ میلیون تومان است و باید ۳ میلیون قسط بدهد مطمئن باشید اقساط را پرداخت خواهد کرد . شک نکنید ! تازه همین افراد هر کدام دوباره بورس بازهای حرفه ای شده و دنبال عرضه های دیگر خواهند رفت …

نکته آخر

تفاوت پیشنهاد ما با طرح فعلی مدیریت هاست در طرح فعلی … دولت عملاً دارایی را واگذار میکند اما مدیریت را خیر و این جذابیتی برای پول های کمی بزرگتر برای حضور در این طرح را ندارد از طرفی دولت مجبور به گذاشتن بازارگردان برای ای تی اف ها خواهد بود … پیشنهاد این است که سهام ممتازی در نظر گرفته شود و ۳ عضو داشته باشد (۳ سیت ) در امیدنامه ها قید شود شخص یا اشخاصی که مالک ۴۰% واحد های ای تی اف باشد مدیریت سهام ممتاز که همان مدیریت سیستم های حاضر دولت در این صندوق هاست را بر عهده خواهد داشت این باعث می شود حقوقی ها و سرمایه های بزرگ تمایل قوی به حضور در خرید آنها بعد از فروش به مردم داشته باشند که در واقع کار بازارگردانی غیررسمی توسط همین اشخاص انجام شده حتی باعث افزایش قیمت می‌شود.

توجه داشته باشید اجرای موفق این طرح می تواند ضامن حضور قدرتمند مردم در صحنه واقعی اقتصاد و سرمایه گذاری باشد و در واقع خصوصی سازی واقعی به این شکل صورت می گیرد و یک بار دیگر هشدار میدهیم به نظر در صورت اجرای چکشی و واگذاری همه اموال و جذب این نقدینگی احتمال خاموش کردن و یا کم تحرک شدن موتور بازار را بسیار بالا خواهد برد.

 

بتا سهم

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *