۱) معدن آنتامینا، به عنوان یکی از اصلی ترین معادن مس و روی دنیا به دلیل کرونا تعطیل شد. این مساله در کنار برگشت چینی ها به مشاغل، منجر به رشد قیمت هر دو فلز در بازارهای جهانی شده است. مس به ۵۱۹۰دلار و روی به ۱۹۴۰ دلار رسیده است.

۲) نیپون استیل ژاپن به دلیل شرایط ایجاد شده، تولید در ۲ واحد کوره بلند خود را متوقف کرده لذا ۶میلیون تن ظرفیت را کاهش داده است. این مساله باعث تقویت قیمت ها در چین شده است.

۳) بانک کنلون چین به مشتریان ایرانی اعلام کرده به دور جدید تحریم های آمریکا پایبند خواهد بود لذا تنها در خصوص غذا و دارو امکان همکاری با ایران دارد.

۴) شاهد پرواز قیمت طلا هستیم! اونس به ۱۷۴۰دلار هم رسید، علت آن تصمیم فدرال رزرو است که منابع عظیمی تزریق کرده و شاخص دلار را تضعیف می کند. فدرال رزرو در حال چاپ پول است!

۵) با وجود توافقات صورت گرفته در بین نفتی ها، قیمت جهانی تقویت نشده است. ریاض می گوید علت آن است که فعالان اقتصادی متوجه بودند که این توافق اتفاق می افتد و قیمت ها زودتر خود را با فرض توافق تطبیق داده بود.

۶) شمش فولاد در مصر به ۳۶۵دلار رسیده در حالی که هفته قبل ۳۵۰دلار معامله می شد.

۷) برای افزایش نسبت قیمت سنگ آهن به شمش فولاد، مقاومت هایی وجود دارد. آن ها به قیمت گذاری شمش در بورس کالا و ابطال معاملات و تخفیف ها در بورس کالا نسبت به قیمت جهانی اشاره می کنند و می گویند در شرایط تحریم هزینه دور زدن تحریم با صادرکننده فولاد است در حالی که سنگ آهنی ها هزینه ای بابت این مساله ندارند. آن ها افزایش کنسانتره به ۱۷درصد شمش را پیشنهاد می دهند.

۸) سوکار و بریتیش پترولیوم، ساخت مجتمع پتروشیمی در ترکیه را تعلیق کردند. متانکس هم چند روز قبل، ساخت واحد متانولی را تعلیق کرده بود.

۹) شرکت های هالیدا و بهارات پترولیوم ، MRPL ، IOC و GAIL که تولیدکنندگان بزرگ پلی اتیلن و پلی پروپیلن با ظرفیت های بالای ۴۰۰هزار تن هستند، فعالیت های خود را متوقف یا به نصف کاهش دادند.

۱۰) متوسط نرخ تورم چین در ۱۲ ماه منتهی به مارس ۲۰۲۰ به ۴.۳ درصد کاهش یافت.

۱۱) مايكل ويلسون -استراتژيست ارشد در مؤسسه مالى Morgan Stanley- می گوید شاخص های بورس همچون S&P500 تا پایان سال به سقف های خود باز می گردند. (خبر خوب برای ترامپ)

۱۲) نایب رئیس فدرال رزرو ریچارد کلاریدا می گوید تا زمانیکه اقتصاد به مسیر خود بازگردد نرخ های بهره را اطراف صفر نگه خواهیم داشت.

۱۳) العربی الجدید می گوید یک بحران در دینار عراق در راه است. در آنجا سقف عرضه دلار به شرکت ها کاهش یافته و سیاست های سختگیرانه در پیش گرفته شده است. همچنین یک تحلیلگر می گوید بخشی از ورود ارز به ایران از محل تخصیص ارز به شرکت ها بدون سقف عرضه بوده و حالا ایران هم در تامین ارز به مشکل می خورد!

۱۴) چین و عربستان از وضعیت کرونا استفاده کرده اند. چین در حال خرید شرکت های اروپایی است، عربستان هم شرکت های نفتی را خریده است!

۱۵) دعوا بر سر تعیین قیمت خودرو یکبار دیگر بالا گرفته است. برخی دنبال قیمت گذاری در حاشیه بازار و دیگران از بازگشت احتمالی شورای رقابت صحبت می کنند.

۱۶) شنیده می شود که اولین ETF به گروه بانکی تعلق دارد و دولت آن را هفته آینده پذیرش و احتمالا در میانه اردیبهشت برای پذیره نویسی عرضه می کند. در واقع بانکی ها اولین گروه خواهند بود.

۱۷) مدیرعامل پست بانک اعلام کرد که بانک مرکزی برای نخستین بار با صدور مجوز فعالیت باجه‌های بانکی پست بانک ایران موافقت کرده است

۱۸) ورق گرم مبارکه ۵۶۶۸ تومان در بورس کالا معامله شد.

۱۹) دالبر برنده مناقصه در عراق شده، وبوعلی افزایش سرمایه می دهد، غشاذر هم همینطور! فاذر و همراه اول هم در بخشی از گزارش خود در خصوص تجدید ارزیابی گفته اند.

۲۰) برخی می گویند با بازگشت خودرویی و برخی بانک های متوقف به بازار، هیجان معاملات افزایش می یابد و هفته آینده را، هفته مثبت بورس می دانند.

۲۱) روز گذشته ۴۲۴میلیارد تومان ورود پول به بازار صورت گرفته است.

۲۲) خبری از عرضه پرسپولیس نیست! هاشمی طبا گفته عرضه سهام سرخابی ها، مثل ازدواج با عمه است! 🧐

موفق باشید. ۲۶ فروردین ۱۳۹۹

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *