ضربه شست ااا !!

امروز سه شنبه تقریبا هسته بازهم خسته و خواب آلود آغاز کرد تا این اتفاقات به بخش مهمی از زندگی روزمره سهامداران تبدیل شود … تقریبا مشکل هسته شده مشکل سیگاری های بی فندک که فقط سیگار را گوشه لب خود گذاشته و این طرف آن طرف می روند ! خبری از آتش نیست ! فقط ژست ! مشکل هسته به همراه همیشگی ما تبدیل شده و با بازار همراه است کار سختی را داریم و انصافا سهامداران هم امروز کلافه بودند امروز داستان بازار جالب بود باید در مقابل یک موضوع عیار و قدرت خویش را نشان میداد ولی دستش بسته بود خبر عرضه شستا رسید و دیشب وقت سحر ! اطلاعیه آمد و قرار بر ۷هزار میلیارد تومان عرضه در بازار شد.

البته فضا کمی تلطیف تر شدو شدت عرضه کمتر، ولی به هر حال این بارعدد برای هر کد بیشتر بود و فشار قوی تری به بازار می امد . بازار هم واکنشش مشخص بود کمی فشار فروش طبیعی بوده و امروز اول وقت این موضوع روشن شد ولی مشکل جای دیگری است دست و پای بازار را بسته بودندو سیستم خراب شده را داشتیم و تازه از او انتظار واکنش میکردیم !! . درست شبیه ان ضرب المثل که میگفت سنگ را بسته و سگ را رها کرده بودند و انتظار عیار سنجی از بازار داشتند به هر حال بازار تا قبل از خرابی و کندی سیستم ها واکنش های خاصی نداشت اما رفته رفته بهتر شد و فضا تغییر کرد و شرایط بهتر شد و دوباره بازار داغ شد .

اما این عرضه یک نکته را در تکمیل حرف دیروز به ما نشان میدهد که بورسی ها باید حساس باشند .

ببینید یک عرضه اولیه نسبتا خاص و متوسط که تازه خیلی هم به کد ها فشار نمی اورد و کار سختی نبود چطور به بازار فشار اورد ؟!روزهای قبل در مورد عرضه بزرگ دولت نوشتیم و کمی توضیح دادیم که چرا نباید عجله کرد به نظر این فشار می تواند با ان عرضه بر بازار مضاعف گردد و کار را سخت کند . از همین رو همچنان هشدار میدهیم اجازه بدهید با بررسی دقیق و کارکارشناسی طرح عرضه بزرگ پیش برود . و دوم باز بحث هسته است ! خداوکیلی ما خسته شدیم از گفتنش شما خسته نشدید ؟!

این باید حل شود هفته بعد شنبه شستا و ۱۰ سهم دیگر را صف میزنند داستان چه می شود چرا باید این طور شود .

عزیزان کمی هم دقت کنید موضوع صف و صف نشینی بیش از هر چیزی به این سیستم فشار وارد میکند بهترین کار همان عرضی بود که گفته شد تابلوی برتر ! حداقل این موضوع را ما برای مدتی تست کنیم . یعنی ۴۰ تا ۵۰ شرکت بزرگ و پدر مادر دار بازار ما نمیتوانند برتر باشند . دستکاری قیمت آنها موضوع واردی نخواهد بود چه کسی میخواهد فولاد و یا فارس را دستکاری قیمت کند ! چرا که هم سهام شناور و هم سهامداران عمده این بازی را برهم میزنند . به این موضوع بیشتر فکر کنید اگر نمیتوانید کاری برای هسته بکنید حداقل باید منشا صف نشینی را از بین ببرید ! ادامه این وضعیت امکان پذیر نیست.

دیروز در مورد قیمت ها و چالش این روزهای بازار در مورد حباب و رشد و این طور موارد گفتیم .

در مورد بازار باید این طور گفت که ارزش گذاری داستان های عجیب خود را دارد قبل از هر چیز به نظر تحلیل گران قدیمی بازار بهتر است تفکرات قدیمی ر ا دور بریزند . به یاد داریم در جلسه ای هر سودی محاسبه میشد شخصی میگفت پی به ای ۴ بدهیم میشه این قیمت پس گران است ! از ان جلسه تا امروز قیمت ها حداقل ۵۰ تا ۶۰% افزایش داشته و تازه این صفوف خرید را می بینیم و این عطش . به نظر قیمت گذاری و ارزش گذاری شرکت ها را باید در فضای عمومی اقتصاد هم دید .

ببینید شما نمیتوانید وقتی به نرخ ۲۰% دسترسی دقیق و درستی ندارید پی به ای را ۵ بگذارید . نمی شود سرعت رشد نقدینگی ، جریان تورم ، رکود بازارهای رقیب ، تلاش دولت برای حضور مردم در بازار و … را لحاظ نکنید و بازار را اور ولیو بدانید . نمیگوییم بازار ارزان است به هیچ وجه ولی بخش عمده ای از بازار نه گران بوده و نه ارزان معتقدیم ان ۳ بخش و طبقه بندی که خیلی قبل تر داشتیم هنوز هم هست .

دسته اول

سهم هایی هستند که وقتی قیمت و ارزش بازار انها را می بینی انگار برق ۲۲۰ ولت به شما وصل کردند فروش شرکت ۱۰۰ میلیارد سود ۱۰ میلیارد ارزش بازار ۴هزار میلیارد تومان ! تازه شرکت نه فروش با رشدی تصاعدی دارد و نه سود ! نه های تک است و نه تکنولوژی و انحصار خاصی دارد ! خب به نظر در کوتاه مدت شاید پول او را باد کند ولی دیر یا زود بادکند این دسته سهم ها منفجر می شود .

اتفاقا استدلال رئیس قبلی هم هیمن بود که میگفت این انفجار تبعاتی در پی دارد و میخواست سرعت رسیدن به ان نقطه ترکش های ان را کم کند . منتهی تفاوت دیدگاهش این بود اون ۸۰% بازار را این طور میدید ولی به نظر این طور نیست شاید ۳۰% بازار این شرایط را دارند ولی در ۷۰% دیگر شرایط متفاوت است بین ۴۰ تا۵۰% از شرکت های خوب و درست بازار هم هستند که به نظر نه ارزان بوده و نه خیلی گران شاید اگر کسی با تفکرات قدیمی به انها نگاه کند بله گران به نظر برسد ولی پی به ای ۱۰ و ۱۵ برای شرکت های بزرگ کشور غیر منطقی نیست حتی اگر سود رشدی باشد می توان پی به ای ۲۰ را هم داد مگر در املاک تجاری پی به ای ۵۰ و یا مسکونی ۲۵ تا۳۰ نیست ؟!

دسته دوم

دارایی است مال بورسی ها تیغ دارد و دارایی به حساب نمی آید !؟ و البته در بازار هستند شرکت هایی که انصافا هنوز به قیمت بوده و فضای رشد خوبی هم دارند و بازار فعلا به دلیل مشکلات انها و بزرگ بودن انها توجهی به این شرکت ها ندارد . به نظر کم کم بازار تصمیمات بزرگی را خواهد گرفت به خصوص در این حوزه و صدالبته گزارش های مالی پیش رو و فضای اقتصادی نیز موثر خواهد بود … روزهای بعد سعی میکنیم مفصل تر صحبت کنیم ولی فضای خود برو بچه های بورسی خیلی تحلیل پذیر نیست و بیشتر ادبیات هیجانی حاکم است ..

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *