نترسون مارو از نفت !

امروز از ان روزهایی بود که حال بازار حسابی خوش بود و دوباره همه از این قدرت انگشت به دهان مانده بودند ! در حالی که دیشب در کانال های تلگرامی سرنفت را بریده و بازار را میترساندند امروز رفتار بازار در مقابل این ریزش فقط در حد چند دقیقه عرضه اول وقت بود و دوباره به مرز صفوف خرید و خرید های عجیب رسید تا جنون پول همچنان در بازار حماسه بیافریند !

بازار تقریبا دیگر از دست همه درامده و بزرگان قبلی بازار و بچه های قدیمی بیشتر به تماشاچی های این بازی تبدیل شده اند !جوان تر ها و پر انرژی تر ها وارد گود شده و این طور همه را مات و مبهوت خود کرده اند ! به هر حال بازار امروز دیشب از ترس نفت داشت خودکشی میرد ولی به واقع مگر دفعات قبل که به شکلی واقعی نفت و سایر بازارها ریزش داشتند ، کرونا امد و هزار جریان دیگر برای بازار اتفاق بدی افتاد ؟! و جالب است بسیاری هم همه ی این بازی و ابعاد ان را میدانند ولی فعلا همه چیز به جریان پول گره خورده ولی در سوی دیگر بچه های قدیمی بازار و حتی برخی تازه وارد ها کم کم شاخک هایشان تیز شده ! دست به ماشه اند و هوشیار تر میخوابند …

این روزها همه جا حرف از پیدا کردن نقطه خروج بازار است انگار همه می خواهند نقشه فرار از زندان را کشف کنند سخت و پیچیده ، سرد و بی منطق !

حتی سخت‌تر از پیدا کردن نقشه فرار از زندان است. از همین رو این موضوع که بهترین نقطه بهینه برای خروج از بازار کجاست به یکی از چالش‌های بزرگ سهامداران تبدیل شده . نکته جالب این است تقریباً همه و باز تاکید می کنیم تقریباً همه برای اولین بار است که اذعان دارند از نظر قیمتی و تحلیلی اکثر شرکت های بازار بیش از آنکه در نقطه جذاب برای خرید باشند در نقطه جذابی برای فروشند به خصوص برای حقوقی ها ! البته نه همه بازار ولی عمده بازار این چنین است ! اما تحت تاثیر یک موجود عجیب و غریب فعلاً تماشاچی بازار هستند .

غول بزرگ و قوی به نام جریان پول که تا به امروز در این بازی Half Life همه را زده !!

آدم خود به خود یاد جردن باروز کشتی گیر آمریکایی می افتد که می گفت همیشه برنده بوده ! شاید بعضی وقت ها حریفش را بازی دهد ولی در نهایت او را شکست داده است امروز جریان پول برنده بازار و غول قوی بازی ماست که روی دستش تا به امروز نیامده . این را از تجربه بیش از ۱۷ سال سهامداری عرض میکنم به جرات میتوان گفت این حجم از اتفاقات و حضور مردم و جریان پول در بازار دیده نشده است …

پولی که همه چیز را در دستان خود دارد حالا شده رستمی که خود ما از آن می ترسیم اسمش را صدا کنیم بحث امروز ما در مورد ترس از این آقا رستم نیست بحث این است هر چالشی در بازار تاکید می‌کنیم هر چالشی ، از بازارهای جهانی گرفته تا حتی گزارش شرکتها ، تا وقتی روی جریان پول اثر نگذاشته انگار برای بازار هم مهم نیست اما کوچک ترین چالش که این جریان پول را به بازی بگیرد بدون شک ضربه بزرگی برای بازار خواهد بود این را هم تقریبا اکثراً پذیرفتند که بازی بازار تا وقتی هست که پول هست ! صبح روزی که پول نرسد قیافه بازار این طور شاد نخواهد بود …

امروز می خواهیم از اتفاقی صحبت کنیم که زیر پوست بازار در حال رخ دادن است و ممکن است همین جریان پول را به چالش بکشد و در نهایت به چالش بازار نیز تبدیل شود

بحث عرضه های بزرگ دولت در قالب ای تی اف دولت عزمش را را جزم کرده که این صندوق ها را به شکل نقد به مردم بفروشد و این اعتقاد را دارد که ۵۰ هزار میلیارد تومان پول نقد برای کشور چیزی نیست و به راحتی تامین می شود پیشنهاد قسطی فروشی هم رد شد و مبنا بر فروش نقدی است . عجله دولت برای فروش این صندوق‌ها بسیار زیاد است طوری که این موضوع به اولویت اول دولت تبدیل شده حق دارند ! پول از این بهتر ؟! طیب و طاهر تر؟! مفید تر برای اقتصاد کجا سراغ دارید ؟ اصلاً برای دولت دیگر چنین فرصت هاییبه وجود نمی‌آید !

باید استفاده کند وقتی صحبت از بازی برد برد می‌کنیم دقیقاً همین است یک طرفه این بازی دولت حداکثر استفاده را دارد و این طرف دو دسته افراد وجود دارند دسته اول خریداران احتمالی این صندوق ها هستند . خریداران این صندوق ها قطعاً در میان مدت و بلند مدت بسیار سود خواهند کرد و از همین تریبون هم به همه عزیزان و بورسی ها می گوییم تمام افرادی که به به شما مراجعه می کنند و تقاضای خرید سهم دارند به نظر بسیار خوب است که به این سمت سوق پیدا کنند تا هم تشویق صندوق های سرمایه گذاری باشد و هم سرمایه گذاری کم ریسک و مناسبی را انجام داده باشند

دسته دوم ما هستیم .

فعالین بازار که این عرضه ها برای ما خیلی نمی تواند از نظر خرید دارایی جذاب باشد درست شبیه عرضه اولیه است چیزی گیر ما نمی آید منتهی عرضه اولیه ای با اندازه بسیار بزرگ خواهد بودکه اثرات ان بر ما موثر است ! برای بسیاری از فعالان بازار عرضه های اولیه زمین بازی نیست و بیشتر جور شدن پول یک شب شام و تفریحات دیگر است اما این عرضه اولیه می تواند همان جریان پولی را که همه چیز به آن وابسته است تحت تاثیر قرار دهند ببینید عدد ۵۰ یا ۶۰ هزار میلیارد تومان عدد کوچکی نیست با عرضه اولیه شستا متفاوت است می‌تواند درست شبیه بیماری شود که ناگهان خونریزی او شدید شده و خون از بدن او خارج میشود نگران نباشید !!

پزشکان هر طور شده او را زنده نگه میدارند شک نکنید دولت به این بازار نیاز دارد و مرده این بیمار دردسرش بیشتر است ! اما برای مدتی این بیمار ممکن است بی حال باشد بی رمق باشد چابکی و قدرت قبل را نداشته باشد و بعد از کمی که خود را بازیابی کرد دوباره شرایط خود را بهبود می بخشد.

اما دوره کم‌خونی و بی‌پولی احتمالی را باید در محاسبات خود لحاظ کرد

اگر ما پیشنهاد قسطی فروشی را داده بودیم به این دلیل بود که احساس می کردیم ۳۰ هزار میلیارد تومان پول بزرگی است ولی عدد قوی برای چالش‌برانگیز شدن بازار نیست نهایت یکی دو لیتر خون است که با یک آبمیوه و کمی هایپ درست می شود ۶۰ هزار میلیارد تومان به نظر اندازه‌اش برای بازار ما کمی زیاد است امیدوارم اشتباه کنیم و این پول با قدرت خرید خود را انجام داده و بازار هم آسیبی نبیند اما عزیزان خود را برای هر احتمال و رویدادی آماده کنید واکنش ها را امکان سنجی کنید به زودی فرمان آتش برای جذب پول این صندوق ها آغاز می شود ما باید با آن روزها فکر کرده باشیم.

البته فعلا تا وقتی همه چیز برد برد و داغ و بازی برنده ای است پیش می رود و پیش میرویم ولی هر چه جلوتر میرویم و قیمت ها ۵% بیشتر رشد میکنند باید با چشمانی عمیق تر و دقیق تر در این جاده رانندگی کنیم .

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *