روزهای فرشته !

امروز یک روز خوش و خاص برای بازار بود از چه نظر ؟! از این نظر که دیگر نه به تکنیکال و نه بازارهای جهانی و نه گزارش ها و خلاصه به هیچ صراطی جز جریان پول مستقیم نیست . جالب است تحلیل گران شب ها فرانسوی شده ،روشنفکر میشوند ! تحلیل میکنند ! منطقی فکر میکنند ، فکر فروش و سیو سود و تحلیل و بررسی قیمت ها و خلاصه شب هاتفکرات منطقی و حرفه ای دارند …

صبح که بازار آغاز می شود همین تحلیل گران گاوبازهای میدان نبرد شده و حسابی هر چه منطق شب گذشته بود فراموش کرده و ادرنالین را روی هوا تزریق میکنند ! بازار تابع محض جریان پول شده و این اتفاقی است که همه مشاهده میکنند دیگر نمی شود خیلی چیزی گفت !

البته حرف های مختلف و حمایت ها هم بی تاثیر نبوده تقریبا مسئولان با هم قرار گذاشتند حداقل هر نفر شبی یک بار از بازار سرمایه حمایت کند دیشب جهانگیری و فتاح بودند و امروز روحانی دوباره به بورس اشاره کرد و گفت برای شما برنامه ویژه ای داریم … ولی همه این حرف ها مطرح می شود باید منطقی به قضیه نگاه کرد هیچ گاه نباید از فاز منطق خارج شد و هیجان زده تصمیم گرفت.

در روزهای مثبت از مثبت ها گفتن و حرف خوش و خرم زدن کار ساده ایست ولی شاید کمی حرف منطقی و شاید هم تلخ زدن بهتر باشد حداقل با شیرینی بازار تهاتر می شود و ته مزه شیرینی بازار این روزها همیشه میچربد !

طی روزهای گذشته نکاتی را در گزارش های بازار عنوان کردیم و این ابهام و سوال برای بسیاری از عزیزان پیش آمده که قرار است بازار بریزد؟ آیا سقوط در پیش داریم ؟

در پاسخ باید گفت قبل از هر چیز یک موضوع را در ذهن خود حک کنید ! مگر قرار است اینجا هر روز بازار مثبت باشد؟؟ این طرز فکر مسموم و خطرناک را در بازار ترویج ندهید که اینجا همیشه آسمان آبی است ممکن است بازار مدتی مثبت و مدتی هم منفی باشد اتفاقاً تجربه نشان داده منفی های بعد از مثبت شدید قوی تر و سنگین تر است این موضوع را فراموش نکنید که همیشه بازار به همین شکل نمی ماند !

این طبیعی است که چرخه همین حکم را میکند که روزهای منفی را هم در پیش داریم و آسمان بورس همیشه اینطور آبی نیست ! موضوع اول این طرز فکر بود که باید از حالا بسیاری از این برو بچه های تازه وارد به ان آشنا باشند … البته این روزها تحلیل گران قدیمی و به اصطلاح حرفه ای هم به این موارد احتیاج دارند آنها که روی موج خوش بینی سوار شده !

موضوع دوم … اشتباه نکنید ریزش و اصلاح دو اتفاق مجزاست و باهم متفاوت است !

به نظر آنچه بازار در روزهای آتی به آن خواهد رسید اصلاح است و در یک روند صعودی این اصلاح هیچ ایراد و اشکالی نخواهد داشت و اتفاقا روند صعودی بعد را نیز بیمه می کند نباید از منفی های احتمالی هم ترسید و البتع نباید از ان استقبال کرد و برای ریزش بازار لحظه شماری کرد فعلا پول کار خود را میکند و بازهم تکرار میکنیم در کنار ضرورت نیاز به اصلاح این را نیز معتقدیم که بازار در روندی صعودی قرار دارد همه شواهد و قرائن نشان می دهد فعلاً اقتصاد بورس محور بازی برد برد است که همچون ریسمان محکم همه باید با آن چنگ بزنند شرایط بنیادی شرکت‌ها نیز در مخاطره نیافتاده که بخواهیم به شکل جدی نگران باشیم و از همین رو فعلا بیشتر تکنیک این رشد است که برای همه کمی عجیب است .

ولی همانطور که می بینید رکود بازارهای رقیب تضعیف نرخ سود بانکی تمایل دولت به حفظ بازار و به طور کلی جمعیت جهات نشان می دهد مسیر فعلاً صعودی است منتها در این مسیر فراز و فرود و اصلاح امری کاملا طبیعی خواهد بود.

آنچه که بیشتر طی روزهای گذشته ما روی آن تاکید می‌کردیم تمایز بین سهم ها و شرایط خاص پیش رو بود. به خصوص تفاوت قایل شدن بین سهم ها در بازار بوده است که بخشی از مطلب امروز بابت همین امر است .

روزی شخصی که دنبال خرید ماشین پرسرعتی بود بود وارد بنگاه شد و به فروشنده گفت پرسرعت ترین ماشین را برای من بیاور . فروشنده ماشین ها را یکی یکی می آورد و شخص تست میکرد و می گفت نه از این بیشتر !! و باز این موضوع تکرار می‌شد و او ماشین هایی با سرعت بیشتر راطلب می کرد …
در واقع در مولفه انتخاب او سرعت حرف اول را می زد.

تا اینکه بالاخره شخصی ماشین خاصی را معرفی کرد و گفت قربان این ماشین پرسرعت ترین ماشین فعلی ماست اماووو شخص نگذاشت باقی حرف فروشنده و توضیحات جاری شود ! گفت بزن بریم همین عالیست با سرعت در جاده در حال رانندگی بود و شخص مدام می خواست ادامه حرف و اما را به او یادآوری کند اما او سرمست از سرعت فقط هیجان زده بود و جیغ میزد کمی که آدرنالین خون پایین آمد به فروشنده گفت همین عالی است همین را می خواهم و پا روی ترمز گذاشت

اما ماجرا دقیقاً همین جاست… فروشنده میخواست همین را بگویید !! قربان مشکل این ماشین این است که ترمز ازش خیلی خوب کار نمی کند و به نسبت سرعت روی ترمز اطمینانی نیست !!

و تصور کنید بعد از آن چه اتفاقاتی افتاد… حرف این چند روز ما همین است.

دیروز که شلیا را بار دیگر در صفحه کدال دیدیم یاد خاطرات گذشته افتادیم

البته گذشته‌ای که خیلی دور نیست خیلی نمی خواهیم شما را به گذشته های دهه ۸۰ ببریم شلیا جان برای همین چند سال پیش است که شاید سبک جدید پروژه کردن شرکت ها به نوعی از این شرکت آغاز شد.

به یاد داریم که سهم از قیمت ۱۵۰ تومن به هزار تومان رسید سهامدار عمده نام آشنا همان ابتدای کار همه را فروخت و خریداران سرمست شرکت داری وارد شدند آنها می خواستند تیک اور کنند چه واژه قشنگی تیک اور!! البته یک شرکت تولید کننده تی شو را !!

بازی ادامه داشت قیمت کار از ۱۵۰آغاز شد و تا ۳۰۰ رفت ! از ۳۰۰ و ۴۰۰ و ۵۰۰ و ۶۰۰ و ۸۰۰ و ۱۰۰۰ گذشت و ۱۵۰۰ تومان شد!! ۱۰برابر طی ۱ سال ! در همان نقاط به یاد داریم که بیان می‌کردیم که بابا این شرکت تی می‌زند !! تکنولوژی خاصی ندارد ! ارزش بازارش با نوع فعالیتش نمی خواند ! جریان سودآوری مبهم است اما فعالان بازار که روی سهم کار می کردند بر سرعت بیشتر تاکید داشتند و البته مدام به ما می گفتند شما قدیمی ها چه می فهمید تیک اور چیست همه چیز یک شرکت را با پی به ای و سودآوری نمی‌شود سنجید. اما گذر زمان نشان داد فقط سرعت مهم نیست ترمز هم نقش مهمی دارد.

در دورانی که این بازی ها تمام می شود چیزی که باعث ماندگاری قیمت خواهد بود جریان سود آوری است حتی به نظر دارایی های یک شرکت اگر نتوانند به جریان سودآوری کمک کند در آن سخت زمان مفید واقع نخواهد شد.

تمام حرف این چند روز و چند باری که نوشتیم همین بود که در بازار جریان سودآوری شرکت‌ها باید مد نظر قرار گیرد .

سرعت زیاد و رشد خوب نمی تواند ملاک انتخاب شرکت ها باشد باید به این موارد به دقت توجه کرد قرار نیست این جا بزن در رویی کار شود ! همه باید مراقب سرمایه خود باشند تا بعدها کسی دیگری را مقصر ضرر و زیان خود نداند البته معتقدیم این بازار همچنان بازار خوبی برای ما خواهد بود اگر خودمان قواعد بازی را بر هم نزنیم.

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *