دل دل زدن تا منزل ۸۰۰ هزار!

امروز بازار در آستانه رسیدن به ۸۰۰ هزار در حالی که یکی از قویترین روزها از نظر حجم معاملات را داشت و به نوعی ارزش معاملات یک میلیارد دلاری را به رخ همه میکشید کمی دل دل کرد و در آستانه این فتح تاریخی کمی دست به دست شدن و حجم گرفتن را بیشتر تمرین کرد . این عرضه و افزایش حجم در بازار امروز به نظر کاملا طبیعی بود و نگرش خاص شناسایی سود نیز در ان مستتر بود . و البته یک نکته ریز در ان وجود داشت و این که کم کم نگاه حاضرین و خریداران جدید بنیادی تر و منطقی تر میشود به طوری که امروز می توان گفت اکثر شرکت های بنیادی و قوی استواری خود را حفظ کرده و وضعیت بهتری را داشتند.

هنوز شاه بیت این غزل پول است !

همچنان جریان پول آقای بازار بوده و فضای خرید داغ است . این جریان پول همه را به فکر وا داشته و البته بعضی هم احساس خطر کرده و مدام در حال هشدار دادن هستند نکته ای که اینجا به ذهن می‌رسد این است افرادی که نسبت به موضوع هشدار می دهند به نظر باید شناخت دقیق از زیر و بم بازار داشته باشند و از همه مهمتر نمی‌توان رشد قیمت غیر منطقی برخی سهم ها را به کل بازار تعمیم داد بگویم بله کل بازار حباب است!!به نظراین طور نیست و کسانی که بی محابا در مورد این موضوع اظهار نظر می‌کنند باید شناخت دقیق تری از فضای بازار و اقتصاد و کشور پیدا کنند .

سرعت بازار زیاد است می دانیم! قیمت برخی سهم ها کمی غیر واقعی شده آن را هم می دانیم ! سهامداران باید احتیاط کنند این را همه می دانند!

از نظر تکنیکالی ممکن است بازار با یک وقفه مواجه شود این را هم تا حدودی همه قبول دارند . ولی مدام و مداوم در شیپور حباب و ترس از بازار بورس دمیدن در شرایط فعلی غیر منطقی ترین کار ممکن است ! مگرحضور مردم در این بازار غیرقانونی است که این طور هشدار میدهید ؟! اینکه ما نمی توانیم این جریان پول را به درستی و صحیح جذب کنیم دلیلی ندارد که بگوییم مسیری که این پول در حال طی کردن است اشتباه بوده است.

همه ما میدانیم که بازار کمی پرسرعت پیشرفته بسیاری هم نسبت به قیمت ها و جریان سودآوری نظرات مشابهی دارند اما کوبیدن کل بازار ظلم به این شرایط است مسیر درست اقتصاد در همه جای دنیا از مسیر بازار سرمایه بوده. سیستم سهامی و سهامدار بودن مدلی است که اقتصاد های بزرگ دنیا روی آن بنا نهاده شده است و حالا ما بگوییم کل داستان اشتباه است ان هم به خاطر عملکرد چند شرکت !

صندوق ها

چند ماه پیش بود که به واسطه بهتر شدن جو بازار یکی از دوستان که سال های زیادی است مهاجرت کرده بود و در امریکا به سر می‌برد تماس گرفت و گفت قصد دارد بخشی از سرمایه خود را که در ایران است به سهام تبدیل کند برای من بسیار جالب بود اولین سوالی که ایشان کرد این بود چه نوع صندوق‌های در ایران وجود دارد و دلیل این سوال را هم گفت که اصلا قصد ریسک کردن زیاد را نداشته و ندارد !

موضوع برای خود من هم جذاب شد و به پرسش و پاسخ در مورد صندوقها در آن کشور پرداختم که درست بعد از همین موارد بود که در یکی از گزارش‌های بازار نوشتیم که ما باید برای هر سلیقه ای یک صندوق داشته باشیم فکر می‌کنم به خاطر بیاورید که برای فهم دقیق تر مطلب عمه و شوهر عمه یکی از دوستان را مثال زدیم و در ان مقطع عرض شد باید برای تمام سلیقه های فعلی کشور صندوق های مختلف با ریسک و سودهای مختلف داشته باشیم . صندوقی که بتواند ریسک فرد را کاهش داده و البته فرد احساس کند از این هیجان بازدهی در بازار عقب نیست در همان امریکا گزارش می شود که بیش از ۷۰ درصد دارایی های مالی مردم را صندوق ها تشکیل می دهند حالا ما چه کردیم؟!!

حکایت ما شده شبیه کشاورزی که سال ها از خدا طلب باران می کرد به مردم شهر هر روز برای باریدن نماز باران می خواندند و قربانی می کردند  امروز که باران می بارد غصه میخورند و از ترس سیل در فکر خودکشی هستند

این که ما نمی‌توانیم این باران را هدایت کنیم مشکل ماست باید به فکر هدایت باشیم نه مقابله با این جریان ! یکی دیگر از مشکلات بازار گیر افتادن در بروکراسی است که خودمان برای خودمان ساختیم فرآیند افزایش سرمایه صندوق ها فرایند ثبت آنها و غیره . البته امیدواریم پشت از این موضوع امضاهای طلایی پنهان نباشد اما به نظر به سرعت باید اجازه داد صندوق ها رشد کنند و در کنار این رشد با استفاده از بستر فضای مجازی به تبلیغ گسترده آنها برای حضور مردم پرداخت هر چند بسیاری از دوستان باور ندارند که بخش مهمی از وزن فعلی توجه مردم به بازار سرمایه از همین فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بوده.

اما هنوز هم دیر نشده به نظر بهتر از حالا این ظرفیت را ایجاد کنید ، از ظرفیت فضای مجازی برای هدایت سرمایه‌ها استفاده کنید نه سرکوب آنها.

باور کنید این فرصت خیلی زود از دست می رود . تکلیف دولت با بازار روشن است است ما فعالان بازار باید به فکر خودمان باشیم دولت ها می آیند و میروند.

کمی هم سراغ بازار برویم …

باید از خود پرسید در بازار چه رویدادهایی را در پیش داریم فکر میکنیم این حرف بارها و بارها زده شده و تکراری است اما احساس می‌کنیم جریان قیمتی در بازار در روزها و هفته‌های آتی دو خصیصه مهم داشته باشد ۱ با سرعتی که طی این روزها طی کرده پیش نرود ۲ سراغ هر سهمی نرود به نظر این دو رویداد اتفاقا جریانی منطقی و معقول برای بازار است باز هم به فعالان بازار تاکید می‌کنیم قرار نیست همه چیز در این بازار چند برابر شود قرار نیست قیمت دارایی را به چند برابر ارزش واقعی آن بخریم اما قرار هم نیست کسی از بیرون این پیشرفت بازار سرمایه و مسیر درستی که در پیش گرفته را نادیده بگیرد نباید به خاطر رشد قیمت چند سهم کل بازار و کلیت فکری که در حال اجرایی شدن است را زیر سوال برد.

به هر حال امروز بازار کمی شل کرد و دست به دست شد و بعد دوباره با قدرت بالا رفت که نشان میدهد جریان پول همچنان در این بازار حضور دارد و با قدرت پیش می رود . برای فردا شاید این مرز روانی ۸۰۰ و شرایط خاص امروز دوباره کمی عرضه ها را بیشتر نماید ولی به نظر جریان مخاطره امیزی که بخواهد با بازار تقابل کند دیده نمی شود . فردا هم عرضه کمی بالاست ولی میتوان همچنان به بازار امیدوار بود .

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *