فردا که بهار آید صد لاله به بار آید

امروز تقریبا یک گام مهم دیگر برای ۱ میلیونی شدن برداشتیم تا مسیری که فکر میکردیم زمانی در دوران میانسالی خود ببینیم به لطف سیاست های دولت به سرعت شاهد ان باشیم و فردا که بهار آید و شاخص ۱ میلیونی شد تازه بازار وارد فاز جدیدی می شود و لباس میلیونر ها را تن میکند !

کار بازار این روزها بسیار حساس و مهم شده است .

امروز بازار با پیش زمینه ذهنی عرضه های احتمالی کار خود را اغاز کرد . این پیش زمینه در بازار دیروز به وجود امده بود و کمی فضای مقاومتی و چارتی هم روی نقاط نزدیک به ۱ میلیون خاص و دشوار شده است . بازار همان ابتدا کار را با کمی شک و تردید اغاز کرد ولی خرابی سیستم ها باعث شد تا بسیاری در فضای مبهم بازار ندانند که چه می شود و بازار نیم ساعت اول جهنمی و مبهمی را پشت سرگذاشت بعد رفته رفته اوضاع بهتر شد و فاز فروش فروکش کرد و سیستم ها بهتر شد و با بهبود سیستم معاملات خریداران کم کم سرو کله شان پیدا شد و دوباره با قدرت از روی فروشندگان رد شدند و این لشکری که میرفت کمی جریان پول را با چالش مواجه کند خیلی زود اسیر قدرت دوباره این بازی شده و عقب نشینی کرد.

البته جدال این دو نیرو کمی خاص تر شده و مثل قبل نیست که دیگر زورازمایی انها نتیجه اش از قبل مشخص باشد کمی عرضه ها بیشتر شده و این عرضه ها نیز این بار اهداف و شکل دقیق تری به خود گرفتند و باعث شده کمی چهره و پارادایم معاملاتی افراد تحت تاثیر قرار گیرد . سرعت رشد عجیب بازار و اعتراف به روند نسبتا غیرمنطقی در برخی سهم ها باعث شده تا گرایش به سمت سهم های بزرگ و قوی تر و بنیادی تر بازار بیشتر باشد و همین موضوع در بازار ملموس است که فشار فروش روی سهم هایی که این دو خصیصه را داشته در بازار بیشتر و روی بنیادی ها و بزرگتر ها کمتر است البته فشار فروش به خصوص حقوقی روی انها نیز هست ولی تقاضا بیش از انهاست .

به نظر هر چه جلوتر میرویم ۲ اتفاق رخ میدهد .

اتفاق اول این است که این پرهیز از حضور در این دسته و فروش سهم های غیرمنطقی جدی تر و قوی تر می شود و دوم این که عرضه برخی حقوقی ها در این سهم ها نیز رو به افزایش خواهد گذاشت . روی این موضوع دوم کمی بیشتر فکر کنید چرا که از دیروز زمزمه هایی شنیده می شد که برخی حقوقی ها به فکر عرضه بیشتر سهم در بازار هستند که البته به شرط عدم خروج پول از بازار اتفاقا رویداد خوبی است این که بازار متعادل باشد و کمی هم دست به دست شود اتفاقا رویداد بسیار خوب و با اهمیتی است .

یک نکته امروز مدام از جلوی ذهن ما میگذشت !

سیستم معاملات در لحظات بحرانی چه کارکردی دارد ؟! اتفاقی که امروز رخ داد به نظر یک هشدار بزرگ بود البته حالا که بازار مثبت شده و همه میخندند کمی موضوع فراموش شده ولی مشکل سیستم معاملات نشان میدهد خیلی هم نباید ژست گرگ وال استریت به خود بگیری بخواهی درلحظه تصمیم به فروش بگیری مشکل بعدی احتمالا عدم توانایی در فروش به دلیل مشکلات سیستم است و فاصله بین این اتفاقات ممکن است چند ثانیه باشد یعنی ممکن است بری دم پنجره و به کفترها دان بدهی و سیگار را روشن کنی پک اول نه پک دوم بخواهی برگردی سهمی اگر عرضه شده باشد را بفروشی هیچ بعید نیست در صف فروش گیر افتاده باشی .

از همین رو معتقدیم خیلی به خود مغرور نشوید که پیک قیمت را میزنیم و خارج میشویم امروز سیستم معاملات نشان داد چقدر ساختار شکننده ای در این زمینه داریم و کار چقدر حساس است .

البته روزهای قبل ازاین لحظات به نام تله احساسات یاد کردیم که سعی میکنیم روزهای بعد مفصل تر بحث کنیم ولی میخواهیم عرض کنیم فاصله بین صف خرید و صف فروش فضای خاص و احساسی است که بسیاری در ان گیر افتاده و از ان به عنوان تله احساسات حرف میزنیم و شاید چند دقیقه باشد ولی قطعا سرعت واکنش شما با این شرایط سیستم هاممکن است بسیار محدود بوده و کار را برای شما دشوار کند… به ریسک شرایط فعلی بازار این ریسک سیستم و عدم فروش در روزهای خاص را هم باید اضافه کرد …

مقدمه را با یک موضوع دیگر به پایان میبریم …

بگذریم با این جمله شروع کنیم :! بورس ما خوب شده عصبانی اند !! این شاید خلاصه بسیاری از اتفاقاتی است که در حاشیه بازار در حال رخ دادن است با هدایت تمام ارکان نظاماین بار قرعه به نام بورس افتاده و قرار بر این شد تا نقدینگی به جای مسیر همیشگی بازار مسکن و طلا و دلار به سمت بازار سرمایه هدایت شود البته این را هم بگویم این چرخه درست و منطقی هر اقتصادی است که تازه این روزها همه به فکر اجرایی کردن ان افتادند ! به هر حال هیچ کس نمی تواند انکار کند که وضعیت فعلی بازار سرمایه منجر به تقریباً فروپاشی بازارهای رقیب شده است ببرخی اوقات با خود فکر می‌کنیم اگر بازارسرمایه همان بچه همیشگی حرف گوش کن و ساکت بود کسی با او کاری داشت؟! خیر !

باور کنید اگر بدون حضور گسترده مردم و سیل اجتماعی ، شاخص و بازار چنده برابر می‌شد کسی با او کاری نداشت امروز مشکل این است بازارهای رقیب برای زدن این بازار دست به هر کاری می زنند از بی اعتماد کردن مردم تا امنیتی کردن آن و هزار ترفند دیگر به نظر عزیزان در بازار باید هوشیار باشند و این بهانه را از آنها بگیرند لفظ هر روز آنها امروز حباب است البته معتقدیم شیب قیمت ها غیر منطقی و رفتار برخی سهم ها بوده منطقی نیست اما اینطور نیست که همه سهم ها این طور باشند. از همین رو معتقدیم بسیار آرام و پنهان کمی حاشیه ها را از اطراف بازار دور کرده و کمی شعله این اتش را ارام تر کنیم … شک نکنید در نهایت حرکت آهسته و پیوسته به سود بازار خواهد بود.

بازار به آرامش بیش از هر چیزی نیاز دارد شاید لازم باشد خودمان اختیاری یک چرت موقت را داشته باشیم. باید اذعان کرد در این روزهای حساس کنونی ! نباید بهانه دسته وسواسان خناس بدهیم تا مارا در تنگنای مسیرهای عجیب قیمتی قرار دهند…

دو نکته را در بازار مورد توجه قرار دهید و البته مفصل تر بعد ها در مورد هر یک مینویسیم

اول رشد دوباره نرخ دلار است که ریز ریز در بازار در حال رخ دادن بوده و شاهد ان هستیم و این می تواند دوباره خود موتور محرکی برای بازار باشد دقت کنید رشد دلار نیما می تواند عامل مهم تری برای بازار سرمایه باشد .

نکته دوم زمزمه هایی از تلاش برای به تعادل رساندن و افزایش عرضه از سوی حقوقی هاست که به نظر برخلاف نظر بسیاری از عزیزان معتقدیم این عرضه ها و حتی استراحت بعد از ان کار و فکر خوبی برای بازار است به شرط این که به قصد زمین زدن سهم و بازار نباشد و طوری زیرکانه و حرفه ای انجام شود که تبعات سنگینی را برای بازار نداشته باشد . روزهای بعد مفصل تر صحبت میکنیم …
بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *