تشنه لب چشمه !

امروز سه شنبه بازار بعد از مدت ها رنگ عرضه ها را دیده و چشمش برای لحظاتی به منفی شاخص روشن شد و بسیاری از عزیزان تازه وارد هم فهمیدند که اینجا آسمان بورس همیشه سبز و ابی نیست گاهی اوقات رعد و برق های بدی هم می زند !

تازه احتمالا فردا رگبار پراکنده هم داریم !! فشار فروش حقوقی این باردر یک ضد حمله جریان پول را زمین گیر کرد و چالش های متعددی را برای بازار به وجود اورد . بازار امروز خوب آغاز کرد ولی عرضه حقوقی ها آغاز شد و لشکر پول با اعتماد به نفسی کامل جلوی او ایستاده بود ولی این بار لشکرزرهی پول کمی خسته و زخم خورده به نظر میرسید و ان غرش روزهای قبل را نداشت و در نهایت در یک نبرد پایاپای می توان گفت تا حدودی مغلوب شد تا شاخص و بازاری که چندین و چند هفته در صدر بود بالاخره تن به استراحت بدهد .

برخی فکر میکنند این یک اتفاق عجیب است بله شاید کمی پذیرش ان برای افراد جدید سخت بود عرضه ها بالا و شرایط خاص ! ولی هر روز که نمی شود مثبت بود به نظر این دست به دست شدن ها و این شرایط برای بازار لازم بوده و فضای بازار را بهتر میکند تب تند خطرناک است و زود فروکش میکند و باید کمی هم این وسط ها استراحت کنیم . قرار نیست مسیر زیبایی که در پیش داریم را با اخرین سرعت طی نماییم.

اما یک موضوع مهم …

در گزارش بازار دیروز دو نکته بیان شد و گفتیم که مفصل تر در مورد ان صحبت میکنیم عین دو نکته را اینجا می اوریم و بحث را ادامه میدهیم : اول رشد دوباره نرخ دلار است که ریز ریز در بازار در حال رخ دادن بوده و شاهد ان هستیم و این می تواند دوباره خود موتور محرکی برای بازار باشد دقت کنید رشد دلار نیما می تواند عامل مهم تری برای بازار سرمایه باشد که سعی میکنیم دوباره به اثرات ان اشاره کنیم ولی همین روزها در بورس کالا می توان به شکل جزئی این اثرات را دید .

نکته دوم

زمزمه هایی از تلاش برای به تعادل رساندن و افزایش عرضه از سوی حقوقی هاست که به نظر برخلاف نظر بسیاری از عزیزان معتقدیم این عرضه ها و حتی استراحت بعد از ان کار و فکر خوبی برای بازار است به شرط این که به قصد زمین زدن سهم و بازار نباشد و طوری زیرکانه و حرفه ای انجام شود که تبعات سنگینی را برای بازار نداشته باشد

این تقریبا نوشته دیروز بود و بهتر است اول سراغ دلار برویم دوباره زمزمه هایی از رشد نرخ دلار چه در نیما و چه بازار ازاد شنیده می شود به نظر این می تواند کم کم در بازار خود را نشان دهد البته در بازاری که به گزارش اهمیت بدهد و نه این که همه چیز را فقط در کمر باریک و قیافه خوشگل پول می بیند.

این را هم بگوییم این بیشتر برای شرکت های بزرگ بازار ما مفید است و شاید کمی از اثرات مخرب کرونا و ریزش های جهانی جلوگیری کند البته رشد دلار همیشه رفیق و یار مسیر روزهای مثبت بوده است .

و نکته دوم ! شاید خیلی ها معترض باشند ولی به نظر یکی از منطقی ترین و بهترین کارهای اخیر افزایش عرضه حقوقی ها در بازار بود ببینید بازار تغییر مسیر داده و این عرضه و دست به دست شدن و حتی موج اصلاحی پیش رو لازم است تا بسیاری دوباره وارد مسیر شوند به نظر این یک اتفاق مثبت و خوب است و می تواند به دوام مسیر رشد بازار کمک کند مهم این است این عرضه ها مدیریت شده و در صورت لزوم جایی هم به داد بازار برسند .

اگر فقط بنا به خروج پول و پول کشیدن پول از بازار باشد به نظر نمی تواند امری منطقی بوده ولی احتمالا با توجه به این اتفاقات و عرضه های هماهنگ می توان امیدوار بود مدیریت هوشمندی در این عرضه ها نهفته که اثرات مثبت خود را چند وقت دیگر نشان میدهد . این دو موضوع را در ذهن داشته باشید کنار بحث بعدی جمع بندی و نتیجه گیری اش با خودتان !

امروز می خواهیم در مورد یک استراتژی جدید صحبت کنید استراتژی پنبه !! باز یاد حرف روحانی می افتیم که میگفت در گوش خود پنبه فرو کنید اتفاقا ما هم امروز که در این شرایط هستیم به شما توصیه می کنیم در گوش خود پنبه فرو کنید تا برخی صداها و دعواها را نشنوید … البته بدون روغن بنفشه !

بازار ما کم کم به نقاط حساس خود نزدیک شده نقاطی که رشد کرده و ریسک ها را بیشتر می بیند احساس خطر می کند و چالش هایی را دارد. روزهای آتی روزهای نسبتاً سخت است اما چرا می گوییم پنبه فرو کنید روزهای آتی ممکن است شما در فضای مجازی با پدیده ای مواجه شوید که ناگهان تغییر نظر داده و مسیر دیگری را در پیش بگیرند ! تا دیروز صدای او از خرید و خرید و خرید بلند و امروزو احتمالا فردا صدای او از فروش بلند است و تازه بلندی که منفی نگاری هم میکند یعنی تا به امروز ما اقتصاد اول دنیا بودیم از فردا زیمباوه ایم ! تا دیروز بازار سرمایه محلی برای جذب نقدینگی بوده امروز ناگهان تبدیل می شود به کوره پول سوزی ! این بخش اول بود ….

و بخش دوم …

ببخشید دوست نداشتم این طور بنویسیم که البته بیشتر این افراد بیرون بازار سرمایه هستند ! ولی مجبوریم بگوییم با لفظی کفتار گونه بالای سر بازار نشستند تا بازار اولین منفی و ریزش را بخورد بلندگوی آنها بلند شود که دیدیدددد! دیدید بازار ریخت ! دیدیدد نمی ارزید ! ما که گفته بودیم !! و هزار حرف دیگر برای این می گویم استراتژی پنبه طی روزهای آتی استراتژی مهمی است که این حرف ها ممکن است فشار روانی زیادی را به فعالان بازار وارد نماید که تحمل این موضوعات در کنار فشار بازار سخت تر می شود … البته نه اینکه پنبه در گوش خود بگذارید و بی منطق رفتار کنید بحث ما این است که هیجانی عمل نکنید اگر فکر می کنید واقعاً قیمت های فعلی با منطق نمیخواند بفروشید ! اگر احساس می کنید شرایط منطقی نیست شما منطقی رفتار کنید و عمل نمایید …

امروز بخشی از این رفتارهای هیجانی در بازار دیده میشد که روی منفی روز شنبه بازار سهم می فروختند !! یادتان باشد حرف هایی که از سر دلسوزی و کمک به بازار نیست احتمالاً با نقد شدن و سهم شدن تغییر می کند به نظر منطقی عمل کردن و پرهیز از هیجان و واقعی دیدن بازار از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌تواند به شما کمک کند.

روزهای قبل هم عرض کردیم بخشی از بازار با جریان سود اوری همخوانی ندارد و بخشی دیگر سرعت رشدش کمی زیاد شده بود …

شاید کمی اصلاح به روند روزهای بعد کمک کند اما همچنان تاکید میکنیم بازار سرمایه یکی از جذاب ترین بازارهای هدف برای سرمایه هاست … همچنان توصیه مهم ما در بازار این است که منطقی و بنیادی نگاه کنید و منطقی رفتار کنید برخلاف نظر بسیاری از عزیزان این انتهای مسیر بازار نیست . فرق ما با برخی از دوستان همین است روزهای قبل مدام در بوق هیجان و خرید می کوبیدند میگفتیم منطقی رفتار کنید و حال هم معتقدیم منطقی رفتار کردن و پرهیز از فروش های هیجانی بهترین کار است .

شاید سرعت رشد بازار طی روزهای اتی بعد ازاین اصلاح به قدرت و سرعت فعلی نباشد ولی مسیر پیش رو بعید است که پیچ بخورد و اتفاقاتی عجیب رخ بدهد مگر فضای سیاسی تحولات جدیدی را روی سر بازار خراب کند . و یا دولت فراموش کند که اصلا در مورد بازار سرمایه حرفی زده است و انگار نه کدی آمده و نه پولی رفته ! .

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *