در میانه اردیبهشت ۱۳۹۹، در حالی که چند ماهی بود برخی اعتقاد داشتند که بازار بورس نباید بیش ازین بالا برود، شاهد رسیدن شاخص به مرز یک میلیون واحد هستیم و مشکلات سیستم معاملاتی نیز که در روزهای قبل کمتر دیده میشد، امروز مزید بر علت شد تا بسیاری از نمادها تا مرز صف فروش پیشروی کنند.

به نظرم، بازار امروز، دعوای دو برادر است که اجتناب ازان ناممکن بود. به هر حال ماه ها است که بخشی از فعالان بازار و اقتصادیون می گفتند که بازار نباید ازین بالاتر برود و برخی اعتقاد داشتند که بنابه دلایل متعددی بازار باید رشد کند.

طرفین این دعوا استدلال همدیگر را بارها شنیده اند و گوش ما از صدای هر دو طرف پر است اما به نظر من بازی تمام نشده است. هرچقدر که سرعت رشد بازار بالا بود، سرعت اصلاح آن نیز بالا است!

قبلا عرض کردم سیکل های رشد و افت بازار سرعت گرفته و چشم به هم زدنی یک دوره به اتمام می رسد. همه می دانیم که اصلاح برای بازار ضرورری است و به دنبال کشف روندها هستیم.

حالا در آینده، استدلال های حامی رشد بیشتر بازار نظیر:

سود بانکی کاهش یافته، دولت کسری بودجه سنگین دارد، تورم انتظاری بالا و اینکه اگر سهام بفروشیم، چه چیزی بخریم…قفل بودن بازارهای موازی و نظایر آن از یک طرف …

و استدلال هایی حامی سقوط بازار همچون:

نسبت P.e بالاتر از نرمال رفته، p.s بازار غیر منطقی است، کرونا سود را کاهش داده و بازارهای جهانی ضعیف شده…در طرف دیگر!

بیشتر از قبل تکرار می شوند و نهایتا یکی از آن ها برنده خواهد بود. اتفاقا هر دو طرف هم درست می گویند اما ازان جهت که جمعیت بسیار زیادی با منابع بسیار زیاد وارد بازار شده اند و از همه مهمتر نرخ تورم بالاتر از سود بانکی است و دولت هم حامی تقویت بازار است، تصور شخصی من این است که گروهی که منتظر سقوط بازار است، برنده این بازی نخواهد بود.

من بدون یک استدلال جامع بنیادی و تنها با ۲ اصل مهم این جریان را قضاوت می کنم. یکی اینکه تعداد کدهای معاملاتی و ارزش دارایی آن ها به شدت بالاتر از سنوات اخیر است و از طرف دیگر فاصله نرخ سپرده بانکی با تورم به شدت نسبت به گذشته بالاتر رفته که این یک تصمیم آگاهانه از سوی سیستم حاکمیتی است لذا برداشت من این است که برنده این بازی، گروه اول خواهند بود که دولت، بانک مرکزی و آحاد جامعه همکنون در آن حضور دارند لذا روی گروه اول شرط می بندم و تصور می کنم بازار سقوط نمی کند اما اصلاح بخشی از هر روند است. اصلاح از نظر درصد و از نظر مدت زمان نسبت به روند بسیار کوچک تر است لذا تشخیص آن به نظرم مشکل نیست.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *