شبیه قهوه ! تلخ اما دلچسب

خیلی ها از طعم قهوه خوششان نمی آید. تلخی قهوه را دوست ندارند و چای را به قهوه ترجیح میدهند اما گاهی اوقات تلخی قهوه دلچسبی خاص خود را دارد که امروز درست از ان روزهایی بود که بازار این تلخی را میچشید ولی از ان لذت میبرد !

امروز در آخر هفته ای پر هیجان کار را در حالی پیش بردیم که بازار یک منفی به مثبت خوب را داشت و یک برگشت تمام عیار و امیدوار کننده را در کارنامه خوب ثبت کرد .

ابتدای بازار فشار فروش زیاد و فروشنده ها نیز جدی بودند ولی هر چه پیش رفت زورازمایی جریان پول و عرضه بیشتر شده و این دو با هم بیشتر گلاویز شده و یکی از زیبا ترین راند های مبارزه را طی این مدت رقم زدند . همیشه این طور بود که داور که سوت را می زد مشت اول را جریان پول به عرضه ها می زد و در بازار عرضه ها پخش زمین بودند ! ولی این بار این دو حسابی صورت هم را زخمی کرده و در نهایت جریان پول توانست روز بهتری را رقم بزند .البته از این به بعد بازار ان سرعت سرسام اور روزهای قبل را بعید است داشته باشد ولی در کل فضای خوبی را پشت سرگذاشت که به نوعی ایمن شد .

در هر صورت بازار امروز مثبت نبود ولی خنده کوچک و شیرینی گوشه لب سهامداران نقش بسته بود که از یک اصلاح دردناک جان سالم به در برده و وارد یک دوره اصلاح کوتاه شدند .

البته هنوز هفته بعد را نمی توانیم پیش بینی کنیم ولی انچه امروز رخ داد یکی از درست ترین و بهترین اتفاقات ممکن بود که می توانست رخ بدهد و نشان میدهد مسیر بازار همچنان مسیری مطمئن برای سرمایه هاست .

البته این را امروز روحانی هم تاکیدمیکردو چه جالب مصاحبه های روحانی در مورد بورس از خود رئیس سازمان بورس بیشتر شده است ! دوستی حرف جالبی میزد میگفت اگر ایران امروز تحریم نبود قاعدتا ۱٫۵ میلیون بشکه نفت در روز و حدود ۴۵۰میلیارد تومان درامد را بدست می اورد . دولت فقط طی این مدت از مالیات بر خرید و فروش های مت ۲۰ تا۳۰% از این عدد را به دست می اورد ! طیب و طاهر بی دردسر! واگذاری ها و … بماند !

روحانی جوری از بازار حمایت میکند که از این چاه حالاحالا ها نفت دربیاد ! البته با تمام احترام به ایشان و تیم دولت بورسی ها نباید به این موارد خیلی توجه کنند و عامل اصلی چیزی نیست به جز ارزندگی قیمت !

معتقدیم امروز بازار با یک اصلاح خود را در مقابل بسیاری از گزند ها بیمه کرد حتی از دید ما اگر شنبه و یکشنبه نیز فرایند اصلاح و دست به دست شدن و پرحجم بودن طول بکشد دوام و قوام و ایمینی بازار بیشتر می شود .

چرا میگوییم اصلاح می تواند به بازار کمک کند ببینید دونده ای را در نظر بگیرید که مدام در حال دویدن است و یا ماشینی که در حال گاز با آخرین سرعت حرکت می کند اگر این دونده و یا ماشین استراحت نکند جای خرابی گسترده و اتفاقات دیگری را رقم می زند استراحت بین راهی و اصلاح نمادها باعث خواهد شد کف های جدیدی در قیمت سهم ها تعریف شود. ریسک از بازار کمی فاصله گرفته و از دید ما از همه مهم تر حاشیه های بازار نیز کمتر می شود شما ببینید در همین چند وقت اخیر فقط نان خشکی ها در مورد حباب بازار سرمایه اظهار نظر نکرده بودند !

ولی هر چه که هست معتقدیم این سرعت رشد بازار بود که آن‌ها را به اظهارنظر واداشت وگرنه در همین مدت قیمت پراید و مسواک برقی هم رشد کرده ان هم بدون هیچ دلیلی ! اما دانشمندان در مورد حباب آنها اظهار نظر نمی کند. البته باز هم می‌گویم عقیده داریم بخش هایی از بازار سرعت رشد قیمت از سرعت تحولات بنیادی بیشتر بوده و اعتقاد داریم این موضوع باید اصلاح شود از همین رو بود معتقدیم که گزارشات پیشرو از ماهانه تا ۱۲ ماهه فرصت خوبی برای غربالگری در نمادهاست

به هر حال این چند روز فضا کمی پر گرد و خاک است و زیر گرد و خاک و لرزش سم اسبان جنگی عرضه و تقاضا نمی شود خیلی فکر کرد .

بعد از اینکه گرد و خاک خوابید شما با خود فکر کنید شرایط بازار را بیشتر بررسی کنید… دو طیف در بازار وجود دارد که اظهارنظرهای خاص دارند دسته اول معتقد است این فقط یک بازی پول است دولت به راه انداخته بازی اش را می کند و تمام !!
طیف دوم معتقد است گرایش مردم به سمت بازار سرمایه ناگزیر بوده و این بازی ادامه خواهد داشت خیلی به دسته اول اعتقاد نداریم دسته دوم هم خوش بینی محض است ! البته هر دو تا حدودی درست می‌گویند اما در این میان مسیر سومی نیز وجود دارد

واقعاً کسانی که فکر می‌کنند این بازی فقط یک بازی پول و تامین نقدینگی و تامین مالی دولت از بازار است! بازار خطرناک است و به نوعی خیلی خطرناکه حسن !! به جای تفسیر سیاسی ، بهتر است یک قاعده از این به بعد داشته باشند !

خیلی ساده است هنگام خریدن سهم به جای هیجان به تحلیل روی بیاورید ! قانع شدید بخرید نشدید نگاه کنید ! در واقع این عزیزان باید تجزیه و تحلیل بیشتری کنند . اتفاقا طی روزها و هفته های آتی سرعت انتشار گزارش های ماهانه ۱۲ ماهه بیشتر می‌شود زمان خوبی است که شرکت ها را به طور جدی مورد بررسی قرار داده و با دماسنج ارزشمندی آنها را غربالگری کنیم .

اگر فکر می کنید بازی پول است و به زودی تمام می شود شک نکنید آنکه بالاتر نشست استخوانش سخت تر خواهد شکست و در حالت بعد اگر جریان ادامه دار باشد ، به نظر شرکت‌هایی که وضعیت بنیادی و شرایط مالی و پولی بهتری دارند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند در هر صورت معتقدیم بعد از اصلاح پیش رو به دلیل اتفاقات رخ داده جریان پول توجه بیشتر و قوی تری را به خرج خواهد داد شاید این باعث شود سرعت رشد بازار کم شود اما سرعت کم و روند منطقی بهتر از جنون قیمتی در برخی شرکت هاست !

نکته دیگر در مورد شرایط بازار ببینید بسیار ساده است طی امروز و دیر عرضه و تقاضا به نوعی بازار را متعادل کرد ! یعنی نه محدودیت نه چکش نه ابزار نه دستور ! عرضه و تقاضا !!!

مدیران و دست اندرکاران این را به عنوان یک مدل در ذهن خود داشته باشند نیاز نیست برای بازار روش های خاص اجرا کنید تا به تعادل برسد و یا دستور بدهید و چکش بزنید که بازار سرکوب شود باید از ابزارهای خاص خود بازار استفاده کردبرای جراحی کردن تیغ جراحی نیاز است و اره نجاری به کار نمی‌آید. این درکی است که باید مدیران به آن برسنداز همین رو بود که بحث عرضه سهام و گسترده تر شدن بازار و همچنین صندوق ها را مطرح کردیم و آن چیزی که می‌بینیم متاسفانه هنوز در پیچ و خم بروکراسی این موضوع قرار دادیم

دو توصیه بسیار مهم به ریاست محترم سازمان بورس داریم امروز تقریبا همه واقفند که سیل تقاضا در بازار وجود داشته اما در گذشته سازمان بورس و سایر نهادها نتوانستند ریل گذاری کرده و این جریان نقدی را به درستی هدایت کنند ولی نظر هنوز دیر نیست .باید زیرساخت‌های کامل برای جریان پول فراهم شود. پیشنهاد ما تشکیل دو معاونت و یا ستاد خاص برای دو امر است. یک پذیرش بیشتر شرکتها و دو ایجاد صندوق های متعدد سهامی

واقعاً نمی‌دانم چرا بانک ها دست به این کار نمی زنند چرا نباید صندوق های متعدد داشته باشیم؟ چرا از این ظرفیت که مردم به سمت بازار گرایش پیدا کردند استفاده نمی شود؟ ایجاد صندوق های متعدد و تسهیل در خرید آن ها می تواند یکی از بهترین راهکارها برای کنترل این جریان نقدی و کاهش تبعات آن باشد و نکته مهم تر دیگر که البته وزیر هم با آن اشاره داشت لازم است تا یک معاونت جدا و یا حتی ستاد جدا برای بازاریابی و پذیرش شرکت تشکیل گردد این ستاد و یا معاونت باید به سرعت پیش برود .

به شرکت‌های دولتی در ورود به بورس کمک کند صورتهای مالی آن ها را شفاف نماید . برود و مذاکره کند در کل کشور پرزنت برای پذیرش شرکت ها در بورس را داشته باشد و مواردی از این دست . حتی میشود بازار شرکتهای عرضه اولیه را نیز برای مدتی جدا کرد تا به قولی به سیستم فشار وارد نکند . آن‌ها در بازار سومی حضور داشت و بعد وارد بازارهای اصلی شوند می‌شود هزار فکر کرد ولی به هر حال باید از جایی شروع کرد کاری که تا به امروز انجام نشده و به جای انجام چنین امور مدیریت قبلی به فکر محدود کردن فضای مجازی و محدود کردن حجم معاملات و دامنه نوسان و حجم مبنا بود که نتیجه آن را امروز می بینید . با روند نمی‌شود جنگید اما می شود هدایتش کرد.

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *