مدیر عملیات بازار فرابورس در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی مطرح کرد: چیدن پرتفوی متنوعی از سهام، استراتژی برتر سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران با حضور در برنامه صبحگاهی تلویزیونی «یه روز تازه» ضمن تشریح علل رشد اخیر بازار سرمایه و توجه مردم به حضور در این بازار، توضیحاتی درباره نحوه ورود تازه‌واردان به بازار سهام ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، محمدصادق غزنوی در ابتدای سخنان خود با اشاره به غفلت از بازار سرمایه طی سال‌های اخیر گفت: تاکنون بازار سرمایه به عنوان بازاری که امکان سرمایه‌گذاری را برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کند نسبت به سایر بازارها مغفول مانده بود؛ بنابراین شاید یکی از علل رشد اخیر بازار سرمایه کشور را باید به این موضوع نسبت داد که ابعاد سرمایه‌گذاری در این بازار نسبت به بازارهای مسکن، ارز و طلا مغفول مانده بود.

به گفته غزنوی اگر این بازار نیز همپای بازارهای دیگر در بازه‌های زمانی مختلف با رشد همراه می‌شد، شاید امروز شاهد این رشد و جهش یک‌باره نبودیم، بنابراین این رونق تا حدودی نتیجه انباشت رشد و جهش در دوره‌های گذشته است.

او در تشریح دومین علت رونق بازار سرمایه ایران نیز بیان کرد: علت دوم رشد بازار سرمایه را می‌توان به این موضوع نسبت داد که مردم با سرمایه‌گذاری در سایر بازارها به میزان بازدهی مطلوب خود نرسیدند و این سرخوردگی باعث شده به سمت بازار سرمایه کشیده شوند.

مدیر عملیات بازار فرابورس ایران با اشاره به افزایش حجم و ارزش معاملات تشریح کرد که این شاخص‌ها به خوبی بیانگر ورود نقدینگی به بازار سرمایه است. او در این باره افزود: امروزه شاهد ورود پول‌های تازه به بازار سهام ایران هستیم؛ پول‌هایی که پیش از این یا در بازارهای دیگر نهفته بودند یا در حساب‌های بانکی قرار داشتند. اما امروز با افزایش رونق بازار سرمایه و همکاری نهادهای حاکمیتی و دولتی برای افزایش عرضه‌های اولیه، بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری را در دل بازار سرمایه می‌جویند.

غزنوی با بیان اینکه تمامی بازارهای سرمایه‌گذاری دارای درجات مختلفی از ریسک‌ هستند، افزود: در علوم مالی همواره بر دو عنصر حیاتی «ریسک» و «بازده سرمایه» تاکید می‌شود؛ به این معنی که هرچقدر به دنبال بازدهی بالاتر باشیم، باید ریسک بیشتری را نیز بپذیریم.

او با اشاره به ابزارهای مالی مختلف موجود در بازار سرمایه متناسب با میزان ریسک‌پذیری افراد گفت: در بازار سرمایه ابزارهایی در دسترس سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند که با توجه به ریسک‌پذیری آنها می‌تواند ابزار مناسب سرمایه‌گذاری‌شان باشند. افرادی که میزان ریسک‌پذیری بالایی دارند می‌توانند به طور مستقیم وارد بورس شوند و به معامله کردن بپردازند، اما افرادی که تاب‌ ریسک‌پذیری کمتری دارند می‌توانند از انواع روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

غزنوی در همین حال صندوق‌های سرمایه‌گذاری را یکی از بهترین روش‌ها برای ورود تازه‌واردان به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در این بازار دانست و در تشریح مزیت‌های آن گفت: مهمترین مزیت خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سهام این است که شما مدیریت پورتفوی خود را در اختیار اشخاصی قرار می‌دهید که طی سال‌ها تخصص و تجربه مدیریت سرمایه‌گذارای را کسب کرده‌اند.

به گفته او چکیده آموزه‌ها و توصیه‌ها به سرمایه‌گذاران تازه‌وارد این است که تلاش کنند از تک سهمی شدن دور بمانند و همیشه برای سرمایه‌گذاری خود سبد متنوعی از انواع سهم‌ها را بچینند. مدیر عملیات بازار فرابورس در این رابطه بیان کرد:

توصیه ما به مردم این است که هرگز پول خود را به یک دارایی تبدیل نکنند و سعی کنند اصل ایجاد و حفظ تنوع را در سرمایه خود رعایت کنند تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را به میزان قابل توجهی کاهش بدهند.

غزنوی مزیت دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تنوع دارایی‌های آن دانست و عنوان کرد: اگر شخصی که چندان به بازار سرمایه آگاهی ندارد، مستقیم وارد بازار شود و دست به خرید و فروش سهام بزند، با افت و خیز قیمت‌ها ممکن است به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد؛ اما اگر سرمایه خود را در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری بگذارد و از مدیریت حرفه‌ای برخوردار شود، با افت یک سهم ممکن است چندان تحت تاثیر قرار نگیرد زیرا افزایش قیمت سهم دیگر پورتفو می‌تواند آن را جبران کند.

بر اساس گفته‌های مدیر عملیات بازار فرابورس ایران، مزیت دیگر سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه این است که افراد را از هیجانی شدن و تصمیم گرفتن بر مدار احساسات و عواطف خود باز می‌دارد. ضمن اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار کشور مجوز گرفته‌اند و تحت نظارت مسئولانه این سازمان قرار گرفته‌اند.

غزنوی با درخواست از افرادی که مایلند مستقیم وارد بازار سرمایه شوند و خود به معامله‌گری بپردازند، توصیه کرد که نخستین قدم را با آموزش و کسب دانش مالی و سرمایه‌گذاری بردارند.

او در پایان با اشاره به سیگنال‌فروشی در فضای مجازی گفت: به طور کلی سیگنال‌دهی در بازار سرمایه جهان به خودی خود منفی نیست. اما به شرطی که بدانیم شخصی که سیگنال خرید یا فروش سهم را می‌دهد، چه کسی است، آیا دانشی در این زمینه دارد و اساسا چه هدفی از این سیگنال‌دهی دارد. گاه هدف از این سیگنال‌ها دستکاری بازار و افزایش و کاهش قیمت یک سهم و به طور کلی پیگیری منافع شخصی است. بنابراین از تمامی فعالان بازار سرمایه خواستاریم در برابر سیگنال‌فروشان با نهایت هوشیاری، مراقبت و آگاهی رفتار کنند و به سادگی اسیر طمع‌ورزی نشوند.

پایگاه خبری بازار سرمایه

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *