خساپا زدگی !

امروز بازار سرمایه همان همیشگی بود ولی یک فرق عمده داشت . امروز بازار بیماری خساپا زدگی را هم به لیست بیماری های مرسوم خود اضافه کرد . جایی که سهم با ۱۰۰% رشد بیش از ۱۰ میلیارد صف خرید داشت و برخی فکر میکردند ممکن است سهامدار عمده نذری بدهد و خلاصه شروع به فروش سهم های خود کرده و وارد صف سایپا می شدند .

بعد هم بازار یک لایک به تمام صف نشینان داد و خلاصه همه چیز به روز بعد موکول شد ! حالا رفتار ناظر و این موارد را بعد تر بحث میکنیم ولی این رفتار عجیب که برای رفتن به یک صف ناگهان اتش به پرتفوی بکشیم نه این که چیز عجیبی باشد ولی حداقل میخواهی اتش بکشید اول مطمئن بشوید بعد ! با این حرکت ادم یاد ضرب المثلی می افتد که با لهجه اصفهانی ها قشنگ تر می شد اول چاه را بکن، بعد منارش بدزد ! این رفتار امروز نشان میدهد بازار بخشی از مدل ارزش گذاری و ارزندگی را در جاماندگی از بازار می داند البته کاری با درست یا غلط بودن اصل موضوع نداریم …

وقتی امروز بازار با بازگشایی سایپا ناگهان برهم ریخت و برخی صفوف خرید تبدیل به فروش و برخی سهم های سبز قرمز شدند خود به خود یاد قهر و اشتی های دوران نامزدی فنچ ها می افتادیم !

بازار ما هم شبیه تازه عروس ها شده که انتظار آنها از شوهر بیچاره بسیار بالاست کوچکترین حرف و کوچکترین اتفاقی همان تله احساسات را به وجود آورده و باعث بروز چالش‌های بزرگی در بازار میشود ! حالا ممکن است بنده خدا از در آمده باشد و یادش رفته باشد بلند سلام کند! این دلیل نمی شود شما رنج منفی به سهم ها بکشی و بازی بازار را بر هم بزنید ! هرچند بازهم میگوییم این خاصیت حال و هوای فعلی است که قیمت ها در این نقاط هستند . اما چاره کار چیست !؟

حرکت امروز این موضوع را در ذهن ها باید رقم بزند که در چالش های بازار که البته خیلی کوتاه مدت نباشند و کمی دامنه دار شده چه چیزی موجب نجات بازار از کاهش و نوسان بیشتر قیمت‌ها می‌شود ؟! شاید شما فکر کنید مهمترین عامل جریان پول باشد ولی تجربه امروز نشان داد جریان پول بسیار احساسی عمل کرده از حقیقی و حقوقی گرفته تا افراد قدیمی و تازه کاربازار همه در آن زمان معکوس جانانه ای کشیده و ناگهان لفظ بده بره بین اهالی بازار زیاد میشود پس به جریان پول اهمیت می دهیم ولی در دوران چالشی این جریان نمی‌تواند خیلی برای ما موثر و نجات بخش باشد.

برخی شاید بگویم آقا حمایت دولت!!

کم اتفاقی نیست که هر روز رئیس جمهور از بورس میگوید و کم مانده سیگنال سهم در کانال بدهد !!! به نظرم این موضوع نیز خیلی وزنی ندارد قرار بر حرف دولت بود بازار مدتها قبل رشد می‌کرد لحظه ای تصور کنید بازار در حال ریزش است فشار عرضه داریم بعد دولت می‌گوید اگر نفروشید خوب است یا فریاد بزند ای مردم ! کجا میروید بورس خوب است ! به نظر خیلی در آن مقطع نمی شود به حرف دولت حساب کرد و دلخوش به این باشیم که دولت جلوی ریزش بازار را می تواند با حرف های خود بگیرد کمی اشتباه است البته عکس ان صادق است دولت با حرف های خود می تواند اتش بازار را تند تر کند !

امام عامل سوم !

از نظر ما البته شاید در حال حاضر برای فعالان بازار خنده دار باشد ولی همین اصول زمانی کاربردی ترین اصول بازار بوده آنچه باعث جلوگیری از افت قیمت ها و ریزش میشود جریان ارزندگی یک سهم است این جریان ارزاندگی از سودآوری گرفته تا دارایی از چشم انداز شرکت گرفته تا تغییر وضعیت فروش و موارد مختلف دیگر را شامل می شود و معتقدیم در زمانی که این نوعروس قاطی کرده وشام درست نمیکندو خود را با زمان مجردی مقایسه کرده و هوس خانه پدر می کند آنچه به داد شوهر بخت برگشته می رسد همین ارزندگی سهام است! یعنی بنیاد باید قوی باشد بنیاد اگر قوی بود با کمی بالا و پایین شرایط تغییر می کند ولی سقوط عجیبی ندارد !

با وجود اینکه دیروز هم عرض کردیم که بازار به هیچ وجه نمی تواند حبابی باشد اما معتقدیم از اینجا به بعد باید در خرید و فروش ها بسیار دقت کرد شاید به هر قیمتی سهم خریدن و سهامدار بودن از اینجا به بعد توجیهی نداشته باشد اما این دلیل نمی شود که بگوییم بازار حباب است.

این بحث را مطرح می‌کنیم که گفته باشیم باید در خرید های فعلی عامل ارزندگی با توجه به شرایط قیمتی آنها بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد .

به قول قدیمی ها زندگی خانوادگی و زن و شوهری بر پایه های مختلفی بنا می شود از محبت گرفته تا عشق ،روابط احساسی ،و البته پول ! هر کدام از این عوامل جذابیت های خود را دارد اما بسیاری معتقدند پول و وضعیت بنیادی خانواده !! یا در واقع همان تحولات بنیادی مهمترین عامل است و ستون اصلی و درست زندگی بورسی ماست ! شبیه بازار ما که همین ستون اصلی تحولات بنیادی می تواند او را در مقابل این اتفاقات حفظ کند و باز هم می گوییم از اینجای بازار به بعد بسیار در این موضوع دقت کنید گزارش های میان دوره ای و ۱۲ماهه و ماهانه نیز می تواند در این موضوع موثر باشد به هر حال کسی نمی تواند بگوید بازار ارزان است بازار باید در مقابل شرایط بنیادی ارزانی و گرانی اش سنجیده شود.

شاعر می گوید جگر شیر نداری سفر عشق مرو این حکایت امروز بازار ماست

حضور در بازار جگر شیر میخواهد یاد افشین قطبی بخیر دل شیر که می‌گفت همین است امروز بازار دل شیر میخواهد. برای بچه های قدیمی این بازار که دل نازک ترند طبیعی است سریع تر می فروشند اما این تازه واردها شجاع ترند دل شیر دارند بازار هم همین دل شیر را میخواهد البته این به معنای بی کله رفتن و رفتار هیجانی نیست یعنی ممکن است جایی کمی بیشتر بجنگیم و ریسک های بیشتری را تحمل کنیم و به واقع اگر برخی این دل شیر را ندارند بهتر است وارد بازار نشود و یا به شکل غیرمستقیم از طریق صندوق ها ایا افراد مطمئن دیگر وارد بازار شوند
شما که طاقت دیدن ۱۰% ضرر در یک روز را نداری چطور میخوای در این بازار کار کنی.

بهتر است بگوییم بازار از اینجا به بعدش خیلی دل شیر میخواهد… و شک نکنید هر چه این دل شیر و شجاعت و ریسک پذیری شما بیشتر شود سود شما بیشتر خواهد بود .

یک نکته مهم و پایانی …

امروز برای سایپا و شستا و فردا ممکن است برای هر نماد دیگری اتفاق بیافتد ! به نظر سلیقه ای عمل شدن در بازگشایی ها ضرر بزرگی برای بازار است بازار سرمایه به شفاف بودن شهره بوده و نباید گداشت این موضوع در بازار رویه شود البته شاید از نظر علمی و دیدگاه منطقی حرکت اهسته و ۵% برخی نماد ها بیشتر به سود بازار باشد ولی این اعمال سلیقه ای رفتار کردن بازار را ازار میدهد تازه خرابی سیستم ها و شرایط خاص ان بماند !!

به نظر این موضوع برای نماد های مختلف انگار دستور العمل های مختلفی دارد حداقل می شود بعد از هر بازگشایی توضیحات مفصل تری داد همه ما میدانیم این شرایط موقت است و این صفوف و این جو می اید و میرود ولی اعتماد کالایی است که نباید از بین برود و این رفتار کمی باعث خدشه دار شد این اعتماد به فرایند های بازو بسته شدن نماد هاست .

یک نکته این وسط مسطا هم عرض کنیم بی سر و صدا قیمت دلار نیما و بانکی در حال صعود است یکی از مواردی که میتواند مصداق های ارزندگی را در بازارروشن ترو شفاف تر نماید همین موضوع بوده که سعی میکنیم امروز کمتر سرشما را درد اورده و فردا بیشتر صحبت کنیم .

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *