ترن هوایی بورس !

چه بازاری بود چه هیجانی! چه ادرنالینی ! انگار در بازار سوار ترن هوایی شده بودی ناگهان صعود و بعد سقوط و بعد سرعت و خلاصه بازار امروز همه چیز داشت ! بازار امروز در هیجان محض عمل میکرد و کار دیگر از تله احساسات گذشته بود.

نمونه یک بازار بدون تحلیل و استراتژی . سهمی که تا دیروز صف خرید بود امروز صف فروش ، ساعت ۱۰ منفی بود ساعت ۱۱ صف فروش ساعت ۱۲ به سمت خرید می رفت ! شستا را ناظر ول میکرد تا ۲۸۰۰ مچ میکردند امروز تا صف فروش زیر ۱۶۰۰ می فروخت ! خدایا این چه هیجانی است که این افراد گرفته اند و البته به بسیاری از فعالان بازار درس های بزرگی را داد . امروز بحث اصلی ما پیرامون همین است . دیروز از بازی تعادل گفتیم که سایپا وقتی این طور ان را بهم میریزد یعنی یک جای کار می لنگد و امروز از شرایط خاص بازار صحبت خواهیم کرد …

معتقدیم منفی امروز یکی از خاص ترین منفی های این چند وقت اخیر بوده و از دید ما جنسش متفاوت تر بود

جوری که بسیاری از عزیزان معتقد بودند اینجاها کارهای بسیار بزرگی داریم ما هم چند روز قبل در گزارش های بازار نوشته بودیم کار دیگر به سرعت قبل نیست ولی به نظر تازه وارد ها انگار عادت کرده اند هر روز اینجا را مثبت ببینند منفی امروز این خوبی را داشته که نشان دهد بازار سرمایه جایی نیست که همیشه در ان سودباشد و رشد ! ضرر هم مثل اب خوردن می اید و می رود ! تازه معتقدیم شما با شرایط خاصی مواجه هستید نباید با یک اصلاح ناامید شوید و حس فرار به شما دست بدهد و خلاصه قاعده را ببازید .

امروز بهترین شرایط برای حضور شما در این بازار فراهم است قدر این روز ها را بدانید.

اگر دولت را پدر این خانواده اقتصادی بدانیم … پدر و مادر و کلیه اقوام خانواده امروز همه جا حامی شما هستند !

زمان های دور آن قدیم تر ها وقت خواب ظهر ! زمان مهمی برای بزرگترها بود ! بعد از ظهر ، اگر صدا از ما در می‌آمد کتک مفصلی خورده بودیم ، اگر توی کوچه بورس بدون اجازه بازی میکردیم حداقل جریمه اش کتک بود و باز ما چه پوست کلفت هایی بودیم که هی کتک می خوردیم و دوباره بازی میکردیم . هی دولت در سال های قبل توی سر بازار سرمایه می زد و بازما این بازار را رها نمیکردیم رکود و ریزش های چند ساله داشتیم ولی باز پای این بازار ماندیم !

امروز این پدر با بازار سرمایه مهربان شده و ناز شما را می کشد و اگر کسب به شما حرفی بزند همه اخمناک و زهرآلود به او نگاه میکنند ! هیچ کسی نباید بد بازار را بگوید ! تازه جلوی همسایه ها پز بازی و سرحالی شما را می دهد می گوید اگر کسی از این سرو صدا ناراحت است پنبه در گوشش فرو کنند ! به نظر قدر این لحظات و این روز ها را باید دانست حالا اصلاح کوچکی هم در بازار صورت بگیرداصل موضوع فراموش نمی شود .

اما به قول شاعر قصه از کجا شروع شد !

صبح امروز با یکی از دوستان خوش ذوق بازار شوخی میکردیم میگفتیم سایپا شده حکایت دختر خوشگل محل که سر آن در محل بورس بلوا شده !تازه این دختر تا به امروز به کسی پای خرید هم نداده و همه فقط سر او دعوا کردند ! چه چاقوهایی که امروز کشیده نشد ! البته معتقدیم سایپا بهانه است ولی در کل ماجرا از اینجا آغاز شد که در محله برو و بیای بورس پرتفوی ها بزرگ شده و همه پولدار !

یکی پورش میخرید و یکی خانه باغ نیاوران قیمت میگرفت ! همه جیب ها پر پول ولی بیشتر روی هوا ! تا این که دختری به نام سایپا وارد شد ! پسرهای خوشتیپ و خوب بازار را به جان هم انداخته و همه سر سایپا با هم دعوا می کنند البته این وسط اعتمادبه‌نفس سایپا هم افزایش پیدا کرده و او با قدرت با بقیه شرکت های این محل در حال رقابت است ! حال اینکه اصلاً سایپا می ارزد یا نمی ارزد ، اصلا خوشگل هست یا نیست کاری نداریم ! استدلال بچه های بازار این است اینجا همه کمی تپل مپل شده اند ! ولی شاید توقف اخیر او باعث شده مقداری خوش هیکل تر به نظر برسد و به چشم بچه های بازار او فعلاً کمی تو پراست ! و همین کمی او را جذاب تر کرده و این طور نظم محل را به هم ریخته است !

سایپا چالش های زیادی در بازار ایجاد کرده و چشم به هم بزنی ایران خودرو هم پشت سر او وارد میشود و دوباره این محل احتمالا به واسطه یک حضور دیگر کمی به هم میریزد ! البته محله بورس به این بی نظمی نیاز داشت ! کم کم همه اینجا داشتند کلانتر می شدند ! همه حس جورج کلونی و وارن بافت داشتند !

این ریزش و البته اسمش را میگذاریم اصلاح برای بازار از نان شب واجب تر بود و مفید تر

در بازار چه می شود …

امروز خیلی در مورد بازار نمیشود صحبت کرد چه بگوییم وقتی همه چیز یا متعادل منفی و یا صف فروش بوده ولی در شکل کلی به نظر بازار سه لایه شده و در این سه لایه جمع و جور می شود لایه اول فرداست که بسیاری از سهم های خوب و قوی یا متعادل یا مثبت هستند . لایه دوم برخی سهم های دیگر بوده که یا صف فروش انها سنگین بوده و یا شرایط بنیادی قوی ندارند که فردا را هم مهمان منفی ها بوده ولی پر حجم تر و یا متعادل منفی می شوند .

لایه سوم ضعیف ترها و غیربنیادی و نوسانی های بازار بوده از دید ما حتی اگر مثبت شدند و برگشتند چه فردا چه هفته بعد بیشتر فرصت فروش است . معتقدیم باید به گزارش ها توجه بیشتری کرد از اینجا به بعد بازار کار کمی سخت خواهد بود ولی این طور نیست که بازی تمام شده باشد …

اما چند نکته مهم در مورد اصلاح احتمالی ! اصلاح ترس ندارد ۱ اصلاح شیرین است ! اصلاح در یک روند صعودی به پرقدرت شدن آن روند کمک می کند و از همه مهم تر اصلاح باعث می شود حاشیه های بازار کمتر شود !

اصلاح باعث دانا تر شدن و پر تجربه تر شدن تازه وارد های بازار می شود . بسیاری فکر می کنند اینجا هر روز ۵ درصد مثبت است هر روز عروسی است هر روز بزن و برقص !! امروز دیدند که خیر ۴ تا پیرمرد و چند جوان پر شر وشورهم دارد که ممکن است راهی بیمارستان شوند و چهار روز این عروسی را به احترام آنها برگزار نکنند ! سرعت رشد بازار طی این مدت بسیار زیاد بود و شاید اهدافی که قرار بود یک سال طی کنیم یک ماهه طی کردیم و این استراحت برای طی کردن ادامه مسیر همچنان مفید خواهد بود .

بازهم میگوییم با جدیت معتقدیم که بازار منطقی و اصلاح در آن به سود او خواهد بود نکته دیگر اصلاح مثلامتحان رفقا در روزهای سخت است
چرا ما برای قدیمی‌های بازار احترام خاصی قائل هستیم برای این که این افراد از این امتحان ها زیاد دیده اند . منش و روش این بازار را می دانند . برای افراد تازه وارد این اصلاح و ریزش خوب است تا حداقل با روش بازار سرمایه اشنا شوند . به واقع این اصل غربالگری در دل اصلاح وجود دارد و این غربالگری موجب می‌شود سهامدارانی که جنبه اصلاح و افت قیمت داشته باشند تا حدودی مشخص شده و کار در ادامه با آنها آسان تر است آنها به خوبی می دانند که باید این مسیر طی شود این ذات بازار است این مسیر پیچ خم دارد و همیشه جاده لذت بخش سرسبز نیست ! و شما هم …

چون همسفر عشق شدی مرد سفر باش !
هم منتظر حادثه هم فکر خطر باش !

یک نکته دیگر این که دو دلیل وجود دارد که فکر میکنیم هنوز بازار سرمایه مهم ترین بازار کشور است دلیل اول اینکه دولت زمین بازی را به این راحتی ها رها نمی کنند او تازه متوجه شده بازار سرمایه پتانسیل هایی دارد که برای رسیدن به رویاهای او بسیار کمک حال خواهد بود . انقدراز دید انها پتانسیل‌های بازار زیاد شده که سران قوا از او حمایت می کنند و وزیر کشور هم می گوید هر کسی که ضد بازار صحبت کند می گیریم ! پنبه آغشفته به روغن بنفشه را … بگذریم …

پس این یک گام مثبت است که حاکمیت متوجه مزیت های بازار سرمایه شده و این نکته بسیار مهمی است است. عامل دوم به نظر از عامل اول مهمتر است با نرخ سود ۱۲ درصد و یا کمتر با دلاری که گارد صعود گرفته با موج تورمی که زیر ۲۵ درصد نمی آید … باز هم بازار سرمایه جذابیت های خود را دارد شرایط بنیادی بازار نشان می دهد هنوز پول ها تمایل قوی به حضور در این بازار دارند اگر اصلاح صورت بگیرد و قیمتها جذاب تر شود ترس حضور آنها در این بازار کمتر خواهد بود . بسیاری این روزها بازار سرمایه را هدف میگرفتند ولی با ادبیاتی مواجه بودند که بورس نری !! بورس حباب است ! این کاهش و اصلاح ها این ادبیات را هم اصلاح خواهد کرد …

این را هم بدانیم ادمی که وارد بازار سرمایه شد و این نوسانات شیرین را چشید دیگر به راحتی پول وارد بانک نخواهد کرد نخ اول سیگار را دست او دادی و حالا حالا ها دود میکند !

حرف آخر. بزرگ‌شدن !

آقایی کردن در اقتصاد و رتبه اول بودن در بازدهی ! در چشم همه رقبا بودن ! مزیت دارد ولی در ان طرف به همراه خود معایبی هم دارد. تا وقتی بازار سرمایه کوچک و کم رمق و کم افت بود خیلی کسی به ما توجه نمی کرد اما امروز با این حجم و ارزش معاملات بازار در کانون توجه همه است.

خود به خود دشمن هم پیدا می کند حاشیه های او روز به روز زیاد میشود حرف و حدیث ها پیرامون او بالا می‌گیرد به نظر کنترل این حاشیه ها و اتفاقات یکی از مهمترین وظایف بچه های بازار و دست اندرکاران است و تا می توانیم باید از بروز این حاشیه ها در بیرون بازار جلوگیری کنیم وقتتی بازار اصلاح می‌کند و دوباره رشد میکند به نوعی دغدغه به اصطلاح حبابی شدن در برخی کشته شده و زبان آنها قاصر میشود ! شاید بهتر باشد بهانه دست کسی ندهیم و ازاین اصلاح هم بهترین استفاده را کنیم

اما دو موضوع … یک …اصلاح و ریزش پیش رو یک فرصت است .

تا دیروز پول های بزرگ بازار از غم ندادن صف ها و سهم ها تشتک سازی سازه گستر را هم می خریدند امروز به راحتی می شود سهم های بزرگ و قوی بازار را خرید شاید به جرات بتوان گفت به جزر ۳ الی۴ نماد همه سهم ها دست به دست شدند . حقیقت امر بازی سرمایه را تمام شده نمی بینیم ولی این ریزش اخیر را یک فرصت برای جایجایی و انتخاب درست سهم میدانیم . البته معتقدیم بازار در این نقاط کمی درجا میزند و معطلی دارد ولی افت قیمت ها به خصوص در سهم های قوی و بزرگ زیاد نیست.

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *