مسیر تندرستی !

چه بازاری شده این روزها حجم ها سنگین و فضا ریسکی ، دیروز به شوخی نوشتیم انگار ترن هوایی سوار شدیم امروز به واقع انگار تجربه این بالا و پایین ها داشت ما را کم کم به همان سمت می برد .امروز نمونه یک ترن هوایی مالی را در بازار داشتیم . بازاری که ترسیده و منفی آغاز کرد بعد رفته رفته بهتر شد و مثبت و بعد حتی صف خرید و دوباره صف ها عرضه شدند و و صف فروش و منفی !

این شاید در طی این مدت اولین باری بود که بازار بعد از جمع و جور شدن رفتاری متفاوت را تجربه کرده و کار کمی سخت و دشوار شده بود. یعنی همیشه بازار بعد از جمع شدن به سمت مثبت و صفوف خرید پیش می رفت که البته این بارهم رفت ولی موج دوم عرضه کمی محاسبات بازار را بر هم ریخت ! البته هنوز ما نکات مثبتی داریم ! این روزها ان چیزی که عجیب است حجم معاملات بازار و سهم هاست که بازار را اچمز کرده به واقع رفتار عجیبی را شاهد هستیم و شاید مدت ها طول بکشد که چشم ها به این حجم های ۲۰ هزاری و بیشتر عادت کند فعلا این حجم ها نقاط قوت بازار شده و باعث دلگرمی که اینجا هنوز چراغ بازار روشن است !

اما سراغ بازار برویم

بازاری که امروز هر کسی برای آن ازاین افت و خیزها قصه ای می ساخت و سناریویی تعریف میکرد . نکته مهم این است که چه نقشه راهی پیش روی بازار است بیایید امروز کمی بلند بلند آینده را فکر کنیم …

یکی از سناریوهای بازار این است که سرعت رشد بازار بعد از این اصلاحات که صورت گرفت سرعت قبل نخواهد بود و بازار به اصطلاح با کمی ریپ زدن مواجه می شود این به معنی سقوط و یا حتی توقف بازار نیست این به این معنی است که سرعت رشد بازار کند و در برخی روزها حتی با کاستی‌هایی مواجه خواهد شد و سرعت گیرهای این رشد بیشتر و بیشتر می‌شود !

در ادامه روزهای بعد کمی این ریپ زدن ها موجب افزایش عرضه حقوقی ها ، افزایش سهام شناور شرکت‌ها و در سوی دیگر رفتار برخی عجول ها که امدند یک شبه پولدار شوند باعث می شود سیاری از سهامداران عطای بازار را به لقای ببخشند هر چند که فکر میکنیم دورهای خود را میزنند و دوباره برمیگردند ولی در هر صورت شناسایی سود هم می‌تواند از عوامل مهمی برای افزایش عرضه در بازار باشد.

بازار در این مدت شبیه آدم مست و شاد و پاکوبانی بود که می رقصید و میچرخید و می نوشید از این جام و بی خود شده بود از خویش و از گردش ایام خلاصه یک دست جام باده داشت یکدست زلف یار !! اما منفی دو روز اخیر آب سردی بر پیکر او بود که این حالت خوشی و سرمستی از او پرید و ناگهان دید به جای زلف یار چیز دیگری در دستش است.

حالا او با چشمانی باز تر و هوشیارتر تصمیم می‌گیرد از همین رو نمی دانیم واقعاً شاید اینطور باشد شاید هم نباشد ولی احتمالا گزارشهای مالی ۱۲ ماهه و همچنین گزارش‌های ماهانه اثرگذاری بیشتری را در این مقطع داشته باشند و اتفاقا این یکی از چالش های بازار می شود چرا که به نظر می رسد گزارش ها آن شرایط خوب و خاصی که بازار انتظار دارد را ندارند.

البته این را هم عرض کنیم ما یک یار قوی این روزها در زمین بازی داریم. یک نفر که مارادونا وار می تواند کل این بازی را بر هم بریزد و همه چیز را به سود خود تمام کند همان کسی که تا به امروز در بازار پادشاهی می‌کرد یعنی جریان پول ! این عالیجناب پول اگر با قدرت قبل بخواهد ادامه دهد و مسیر خود را طی کند باز هم بقیه فقط او را تماشا خواهندکرد و او مسیر خود را طی میکند !

یک سناریو بسیار خوش بینانه هم وجود دارد

بسیاری معتقدند درست است که جریان پول بازیگر اصلی این بازار بوده اما سلسله عواملی دست به دست هم داد تا پول مسیر بازار سرمایه را پیدا کند و انصافاً نقش دولت در این بین حداکثری بوده از نرخ سود بگیر تا سیاست های سختگیرانه مالیاتی و بانکی برای جابجایی پول همه این موارد باعث شد تا جریان پول مسیر بازار سرمایه را برگزیند و ما شاهد این بازار باشیم بسیاری معتقدند که بازی دولت با بازار سرمایه تمام نشده یا به قول آنها این بازی تازه آغاز شده صحبت‌های همتی و رئیس جمهور و سایر دوستان اگر دقت کنید تاکید روی بازار سرمایه بسیار زیاد است این چیزی است که برخی معتقدند وقتی این شرایط هست جریان پول هست و بازار هم هست ! حالا ممکن است تکنیک های سود کردن در بازار کمی متفاوت باشد . در مورد این سناریو روزهای قبل که بازار خوش و خرم بود زیاد نوشتیم.

و یک سناریو هم سناریو بدبینانه

که این را هم گوشه ذهن خود داشته باشید یکی از دوستان صحبت جالبی کرد و می گفت بازیگر اصلی بازار جریان پول است درست رفتار جریان پول بچه های قدیمی بازار را بارها دیده ایم! از شاخص ۴۰۰ هزار ۱۵ بار در این مدت نقد کردن دوباره خریده امد اما رفتار پولی که تازه وارد بازار شده هنوز روشن نیست نمی دانیم آنها در مقطع منفی چه واکنشی نشان میدهند!

در واقع مدل رفتار شناسی آنها در بازار منفی هنوز روشن نیست و نمی دانیم واکنش آنها به شرایط منفی چگونه است مثلا ممکن است همین بچه ها و جریان پول همانطور ک بی‌مهابا که می خریدند بی مهابا هم بفروشند شاید اینطور نباشد شاید این بار گزارش ها را ملاک قرار دهند و یا شاید هم این طور نباشد پس ما با یک رفتار خاص و ناشناخته مواجهیم که باید شفاف شود امروز رگه هایی از همین رفتار را می دیدیم یکی نبود بپرسد اصلا چه شده که تا هفته قبل در صف خرید فریاد میزدید چرا صف را نمیدهید ؟؟و امروز در همان قیمت ها و حتی کمتر فریاد می زدند …. چرا صف را میدهی !!

ولی در مجموع یک نکته مهم را در نظر داشته باشید

برخلاف بسیاری از افرادی که از اصلاح فعلی بازار واهمه دارند معتقدیم دولت هنوز با این بازار کار داشته و ترس هجوم پول به سایر بازارها و برنامه های او برای بازار سرمایه میتواند مهم ترین دلیل برای کمک و حفظ این بازار باشد . مثلا همین که سهام عدالت را یک پله غیرمستقیم و وکالتی کرد یعنی نشانه توجه به دغدغه های همین بازار است . البته این دلیل نمی سود قیمت ها مدام صعودی باشند این که بازار با نشاط باشد و در جریان خود اتفاق مهمی است .

ولی این را در نظر داشته باشید بازار سرمایه هنوز ان موجودی خطرناکی که از ان بترسیم نشده . درست است کمی ورود جریان پول کند تر و سخت تر شده ولی از دید ما زمانی این بازار ترسناک می شود که فاصله دو موضوع به سمت عجیب و غریبی میل کند . ان هم فاصله قیمت شرکت ها و ارزندگی انهاست ببینید همین حالا هم می شود ۳۰تا۴۰% شرکت ها را این طور دانست ولی هنوز وحشتناک نشده و نگران کننده نیست به خصوص روی عموم بازار . وقتی این اتفاق روی عموم بازار رخ دهد ان وقت است که باید از بازار ترسید هنوز بازار به ان مرحله ترسناک عجیب و غریب نرسیده و هنوز هم روی حرف خود هستیم سرعت بازار ممکن است کند تر شود و از اینجا به بعد باید کمی بیشتر مراقب بود ولی کارت های بازی همچنان برای بازار سرمایه است .

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *