از زوایای مختلفی می توان به این بازار نگاه کرد که هر کدام یک سری استدلال دارد که البته همه آن ها را می توان نقض کرد …

الف) هرچند بازدهی بازار سهام با اهمیت بوده اما آنقدر بازارهای موازی ضعیف هستند و از طرف دیگر طی روزهای اخیر رشد کرده اند، که جذابیت جا به جایی بین بازارها کاهش یافته است. به طور مثال قیمت سکه از ۴٫۵میلیون تومان به ۷میلیون تومان رسیده است یعنی سایر بازارها ثابت نبوده اند و در طرف مقابل بازار سهام یک تاز باشد ازین جهت جا به جایی اندکی جذاب نیست.

ب) دولت پشت این بازار ایستاد و آقای رئیس (بانک مرکزی) هم پنبه های که حسن روحانی تجویز کرده بود را به حبابیون هدیه داد. از یک طرفی هم گروهی نگران شدند که اگر شد بی حساب و کتاب باشد به بحران اجتماعی ختم شود. دولت تلاش کرد که ETF ها را بفروشد و بانک مرکزی هم به ضرب سهام، جلوی رشد دلار ایستادگی کند اما دلار امروز ۱۷٫۲۵۰ تومان است و دولت هم ۱۲درصد ETF ها را فروخته است.

این بازار هم شبیه به سقف است هم شبیه به اصلاح قیمتی!

ورود نقدینگی به بازار کند شده، این یک واقعیت است لذا آن شارپ بودن رشد قیمت ها را فراموش کنید، مگر نقدینگی به همان شدت وارد شود. واریزی به حساب کارگزاری ها روند نزولی گرفته چون پول های بزرگ، هفته های قبل عمدتا ورود کرده اند البته برداشت نقد هم بسیار اندک است!

ما می گوییم بازاری که روند صعودی دارد با نزدیک شدن به نقاط مقاومتی با افزایش حجم مواجه می شود، در آن نقطه میزان نوسان منفی قیمت و مدت نوسان منفی در مقایسه با روند صعودی قبل ازان بسیار اندک است اما وقتی که تایم اصلاح نسبت به اصلاحات قبلی بیشتر شود، می گوییم که روند صعودی تضعیف شده، حالا ممکن است روندی خنثی یا نزولی پدید آید.

تصور من این است که چون فاصله نرخ سود بانکی با نرخ تورم بسیار بالا است، کامودیتی ها در کف هستند و نرخ ارز روندی صعود دارد، تبدیل روند صعودی شاخص به روند نزولی امکان پذیر نیست لذا از دید من منتفی است.

در خصوص اصلاح …

اگر اصلاح از یک روند صعودی باشد و همچون قبل بازار قدرتمند به کار خود ادامه دهد، ما باید شاهد دست به دست شدن بازار در هفته آینده باشیم! چهارشنبه هفته بعدی، با چشمانی باز می شود گفت که این زد و خورد های امروز و هفته بعدی، ایجاد یک سقف برای بازار است و یا اصلاحی موقف از روند صعودی اما به نظرم روند نزولی نداریم.

این بازار امروز را از ۲ جهت می شود تعبیر کرد:

۱) آن سهم هایی که صبح نمی شد خرید و صف خرید بودند را همکنون می شود حتی منفی خرید، پس فرصت خرید است.

۲) آن سهم هایی که دیروز صف فروش بود و نمی شد فروخت را صبح می شد در صف خرید، عرضه کرد!

اینکه چه کسی کار درست را کرده، فکر کنم بتوانیم یک هفته دیگر تعیین کنیم اما در بلند مدت، کف شاخص بورس همین یک میلیون واحد است و به نظر من شاخص از محدوده فعلی فاصله معناداری نمی گیرد یعنی مثلا شاخص بورس هیچگاه دیگر ۸۰۰هزار واحد را نخواهد دید. تحولات شاخصی در بازه ۱۰۰هزار واحد مثبت و منفی است و ما اینجاها فعلا، کار داریم.

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *