جو زده برگرد !

امروز بازار روز خاصی را داشت دیگر از ان هلهله و شادی و رقص و پایکوبی خبری نبود ! چهره ها غمگین و در هم رفته ! صداها ارام و کسی با انرژی صحبت نمیکرد صدای زنگ موبایل کارگزارها کمتر به گوش میرسید !

خبری از پشت بازو و تبریک اساتید و پهلوان های تلگرامی هم نبود ! از ان روزها که دیدن صفحه مانیتور و تحملش سخت است و البته تقریبا می توان گفت که امروز بعد از مدت ها بازار یک اصلاح درست و حسابی و واقعی را تجربه کرد که جنس این اصلاح با اصلاحات قبلی کمی متفاوت بودخ و هست . اولا شدت ان بیشتر بوده ، عمومیت ان بیشتر و قوی تر بود و تقریبا همه بازار را شامل میشد و از همه مهم تر بی رحم بود . بی رحمی و سنگدلی اصلاح امروز انقدر زیاد بود که بسیاری از کارکشته ها را نیز به تعجب واداشت ولی چه کنیم گه وقتی با سرعت بالا رفتیم با سرعت هم کم می شویم …

این متن یکی از گزارش های بازار خیلی وقت پیش ما بود خیلی وقت پیش منظور ۳ اردیبهشت بوده به نظر این متن که در ان زمان نگارش شده بهترین توصیف برای روزهای این چنینی بازار است و البته به خوبی مسیر اتی را نیز پیش بینی میکند ! :

این ابهام و سوال برای بسیاری از عزیزان پیش آمده که قرار است بازار بریزد؟

آیا سقوط در پیش داریم ؟ در پاسخ باید گفت قبل از هر چیز یک موضوع را در ذهن خود حک کنید ! مگر قرار است اینجا هر روز بازار مثبت باشد؟؟ این طرز فکر مسموم و خطرناک را در بازار ترویج ندهید که اینجا همیشه آسمان آبی است ممکن است بازار مدتی مثبت و مدتی هم منفی باشد اتفاقاً تجربه نشان داده منفی های بعد از مثبت شدید قوی تر و سنگین تر است این موضوع را فراموش نکنید که همیشه بازار به همین شکل نمی ماند ! این طبیعی است که چرخه بازار نیز همین حکم را میکند که روزهای منفی را هم در پیش داریم و آسمان بورس همیشه اینطور آبی نیست !

موضوع اول این طرز فکر بود که باید از حالا بسیاری از این برو بچه های تازه وارد به ان آشنا باشند … البته این روزها تحلیل گران قدیمی و به اصطلاح حرفه ای هم به این موارد احتیاج دارند آنها که روی موج خوش بینی سوار شده !

موضوع دوم …

اشتباه نکنید ریزش و اصلاح دو اتفاق مجزاست و باهم متفاوت است ! به نظر آنچه بازار در روزهای آتی به آن خواهد رسید اصلاح است و در یک روند صعودی این اصلاح هیچ ایراد و اشکالی نخواهد داشت و اتفاقا روند صعودی بعد را نیز بیمه می کند نباید از منفی های احتمالی هم ترسید و البتع نباید از ان استقبال کرد و برای ریزش بازار لحظه شماری کرد فعلا پول کار خود را میکند و بازهم تکرار میکنیم در کنار ضرورت نیاز به اصلاح داریم.

این را نیز معتقدیم که بازار در روندی صعودی قرار دارد همه شواهد و قرائن نشان می دهد فعلاً اقتصاد بورس محور بازی برد برد است که همچون ریسمان محکم همه باید با آن چنگ بزنند شرایط بنیادی شرکت‌ها نیز در مخاطره نیافتاده که بخواهیم به شکل جدی نگران باشیم و از همین رو فعلا بیشتر تکنیک این رشد است که برای همه کمی عجیب است .

ولی همانطور که می بینید رکود بازارهای رقیب تضعیف نرخ سود بانکی تمایل دولت به حفظ بازار و به طور کلی جمیع جهات نشان می دهد مسیر فعلاً صعودی است منتها در این مسیر فراز و فرود و اصلاح امری کاملا طبیعی خواهد بود

دقت کنید این متن برای ۳ هفته پیش بود ولی می شد برای بازار امروز هم نوشت و دلیل ان واضح بودن روندی است که در پیش است !

این که بازار چه می شود خیلی سخت نیست بعد از کمی اصلاح و البته با حمایت همه جانبه صندوق ها و حقوقی ها بازار جمع و جور می شود ولی این رشدو اصلاح درس های بزرگی را باید برای افراد مختلف داشته باشد تا از این پس فضای بازار را نه بر مبنای جو که برمبنای فضای منطقی و عقلانی تحلیل کنند .

یک نکته دیگر پیام هایی بود که امروز ناظر با محدودیت برای خودرو و سایپا برای فعالان بازار فرستاد که نشان میدهد انها نیز قصد طولانی شدن و خاص شدن روند اصلاحی بازار را ندارند و همه کمک خواهند کرد تا بازار به زودی جمع و جور شود به نظر اگر بخواهیم زمان بندی دقیقی بدهیم برای فردا بعید است بازار با قدرت شاهد برگشت همه جانبه باشد ولی فرا اولین موج از تلاش برای ان دسته از سهم هایی که اصلاح خوبی داشتند و وضعیت بنیادی خوبی دارند صورت خواهد گرفت و در نهایت رو دوشنبه کلیت بازار تا حدودی جمع و جور خواهد شد ولی این اصلاح یک درس بزرگ برای بسیاری خواهد داشت که هر سهمی را به هر قیمتی در هر جوی نخرند .

نکته بعد این است که ممکن است با این اصلاح بازار کمی چشم گوشش را برای ادامه مسیر بیشتر باز کند و از این پس جو صورت های مالی و گزارش شرکت ها اهمیت بیشتری به خود بگیرد .

البته درست در نقطه مقابل برخی معتقدند بازی روی سهم های کوچک رونق میگیرد که از دید ما خاص ترین و ترسناک ترین سناریو ممکن است و باید بسیار هوشمندانه برخورد کرد .

و اما در کنار تحولات بازارو این صفوف فروش دو نکته وجود دارد که یکی باید هر چه سریعتر شفاف شود و دیگری دقت و نگاه و تدبیر سهامداران را می طلبد .

یک نکته که ذهن ما را از دیروز به خود مشغول کرده پست همتی در مورد نرخ سود بود

البته زمزمه هایی هم از اوراق با نرخ ۱۸% شنیده می شود که باید کمی صبر کرد و بررسی کرد ولی به هر حال ناگهان چرخش فرمان در اقتصاد ان هم وقتی با این سرعت در حال پیشروی هستیم کمی خطرناک است . ببینید تا به امروز سیاست نرخ سود مبنی بر کاهش بوده و بانک مرکزی هم به خوبی و با سیاست درست پول ها را به سمت بازار سرمایه هدایت کرده است قدیمی تر ها بیشتر به یاد دارند یکی از ضربات سختی که دولت اول روحانی به بازار زد افزایش نرخ سود تا سطح ۲۸ درصد بود که بازار را آچمز کرد و تورم را کاهش داد .به نظر تکرار این سیاست البته امیدواریم رخ ندهد ولی اگر رخ دهد اتفاق خوبی برای بازار نیست به خصوص اینکه این بار دولت با اوراق ها می ‌تواند به دخالت مستقیم در این بازار ورود نماید.

به هر حال هنوز موضوع خیلی نگران کننده نیست و امیدواریم که این موضوع طی روزهای آتی شفاف شود اما بهتر است ان را گوشه ذهن خود داشته باشید

البته امروز در مقابل همین موضوع نکات بسیار مهم تری وجود دارد که می‌تواند خنثی کننده این بحث باشد

افزایش نرخ ارز به خصوص در نیما طبلی است که صدای آن کمی زمان بگذرد و بعد تر ها قوی تر و بلند تر به گوش می‌رسد دلار هم بی سر و صدا وارد کانال ۱۷۰۰۰ شده و به نظر می رسد خیلی زود دلار نیمانی عدد بالاتری را لمس کند که امروز به ۱۵ هزار نزدیک شد !

رشد دلار نیما تاثیر مستقیم در بازار و سود شرکت‌ها دارد و این می تواند نقطه مثبتی برای بازارسرمایه باشد میانگین نرخ دلار نیما از ابتدای سال جاری (۱۳۹۹) تا کنون، کمتر از ۱۴ هزار تومان بوده است و این پرش یعنی اتفاقات مهمی در سود سال ۹۹ شرکت ها میتواند رخ دهد این عدد وقتی خاص تر می شود که بدانیم میانگین نرخ دلار نیما در سال قبل به زحمت به ۱۱ هزار تومان میرسید !! بازهم تاکید میکنیم این چیزی است که اثرات ان کم کم خود را در وضعیت مالی شرکت خا نشان میدهد

و نکته دیگر

ما از روزهای اتی یک رویداد مهم را در بازار داریم تا تاریخ ۳۰ اردیبهشت یعنی در چهار روز کاری پیش رو صورت های مالی شرکت ها باید راهی بازار شده و این اتفاق مهم ایست که ببینیم شرکت ها در سه ماهه چهارم چه کردند دقت کنید شاید در ماه های قبل بازار به کدال بی اعتنا بود احساس می‌کنیم در قیمت‌های فعلی بازار نه اینکه کدال را نصب العین خود قرار دهد اما توجه بیشتری به او خواهد کرد و شاهد اثر پذیری بیشتر و تغییرات قیمتی سهم ها طی روزهای اتی خواهیم بود .

یک نکته را به عنوان حرف اخربگوییم

روزهای قبل با یکی از دوستان که اتفاقا بورسی هم بود دنبال خانه و ماشین میگشت چند باری سری به بازارها زدیم . دوست دیگری هم که فعال حوزه مسکن بود همراه مابود در یکی از خیابان های به اصطلاح بالاشهر در حال دیدن برج و باروهای عمدتا خالی بودیم و شخص مالک هم داشت توضیح میداد ! فرد همراه ما گفت این ملک بهمن متری ۴۲ بود چرا الان میگی ۶۵ ! (در ضمن این را هم بگوییم حدود ۱۰ میلیارد تومان ارزش یک ملک بود !!) در کمال خونسردی مالک گفت همه چی گرون شده ملک هم گرون شده !

به همین راحتی !تحلیل کرد ! ما خودمان اذعان داریم بخشی از بازار دقت کنید بخشی از بازار با تورم قیمتی و عدم توجیه پذیری قیمت و جریان های سوداوری و دارایی مواجه است ولی واقعا چرا کسی از بیرون گود انقدر که برای رشد بورس گلو پاره شد برای جریان مسکن و ماشین و هزار کالای دیگر خود را تام و جری نمیدهند که حباب است و اینطور است و ان طور ! شک نکنید تاکید میکنیم شک نکنید جریان بورس با قدرت دوباره آغاز به کارمیکند ولی برخی رفتارها باید تغییر کندهر چند معتقدیم بزرگ شدن بازار سرمایه این دردسرها را نیز دارد
به قطاری که در حال حرکت است سنگ میزنند نه یک تکه آهن مرده …

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *