زهر فروش و ماه عسل!

امروز از ان روزهایی بود که لباس رزم تن بازار بود ! لباس پلوخوری را از تن دراورده بود و با تمام قوا در میدان مبارزه می کرد ! می زد و میجنگید برای دفاع از انچه به دست اورده بود برای دفاع از حیثیت خود .البته ابزارهای مختلفی هم به کمک او امده بودند و نشان میداد بازار انقدرها هم در این میدان نبرد تنها نیست و فضای عمومی به سود اوست .

البته امروز رشد دلار و حمایت برخی حقوقی ها نیز مزید بر علت شده تا مهم ترین اتفاق ممکن رخ دهد و زهر فروش بازار در این فرایند اصلاح گرفته شود . شاید روزهای بعد بیشتر متوجه شویدکه امروز یکی از حساس ترین و خاص ترین روزهای بازار بود که به خوبی و با بهترین شکل ممکن مدیریت شده و نتایج ان روزهای بعد خود را نشان خواهدداد .ولی انصافا امروز بازار عالی عمل کرد و بسیار خوب ظاهر شد صبح اول وقت که به صفحه صفوف فروش نگاه میکردیم کمی خوف انگیز بود ولی اخر وقت لبان اکثر بچه های بازار خندان بود که نشان میداد هنوز زمین بازی پول اینجاست !

بازار امروز با صفوف فروش به هم فشرده آغاز به کار کرد

جوری این صفوف به هم تنیده بود که تشخیص افراد از هم دشوار شده بود حتی حقوقی محترم که باید مثلا جلوتر از بازار باشد و رفتاری هیجانی نداشته باشد صبح کله سحر بیدار شده بود و سرخط فروش میزد ! بعد ها در مورد مردود شدن کارنامه بسیاری از حقوقی های ما در این دوره مطالبی خواهیم نوشت رفتاری که نشان داد در زمان های خاص انها هم رفتاری صف پرستانه و جو زده دارند ! درست شبیه آماتور ها ! بگذریم …

دیروز هم در بخش اول گزارش بازار نوشتیم این صفوف تا دوشنبه نهایت سه شنبه جمع و جور می شود ولی انچه مهم است رفتار بعد از ان است و جریان فعلی بازار نیز نشان میدهد بازار تا روز دوشنبه و نهایت سه شنبه جمع و جور شده و فضا برای اخر هفته فضای بهتری خواهد بود . تا دیروز برخی داشتند فاتحه بازار را میخواندند و امروز دوباره سرود های پیروزی به گوش میرسد ولی معتقدیم باید نگاه منطقی داشت شاید نوشته های امروز به مذاق بسیاری خوش نیاید ولی به هرحال یک نظر است . اتفاقا ان را امروز می نویسیم که تقریبا زهر فروش بازار گرفته شده و از هفته بعد بازار وارد فاز شرایط بهتری هم می شود .

قبل از این که وارد بحث شویم یک نکته مهم را باید بدانیم و به یک سوال بیشتر بپردازیم …

سوال بسیار مهم فعالان بازار از خود این است که آیا ان دوران شیرینی که داشتم تمام شده ؟ دوران برو برو و بخر ها بخرها ! به پایان رسید؟ روزهای ۲۰ هزار میلیارد تومانی را دیگر نمی بینیم؟ این روزها این مهم ترین سوالاتی است که بازار نیاز به پاسخ آن دارد اما هنوز برای جواب کمی زود است ولی امروز سعی می کنیم به بخشی از فضای فکری به وجود آمده پاسخ دهیم البته از دید خود!

با ماه عسل که همگی آشنا هستند (ماشالله آنها هم که مجرد هستند هم کاملا آشناه بوده ) شیرینی آن ، لطافت آن ، برنامه های خاص آن ، این که عروس خانم به شما می گوید برو کلاه بیاور و شما میروی سر می‌آوری از خاصیت های همین ماه است ! انرژیک و پر قدرت و با انگیزه ! همه چیز خوب و عالی ! اینکه یکی تارگت ۸ میلیونی می دهد و یکی ۱۰ میلیونی از خاصیت های همین ماه است! خاصیت های دوران برو برویبازار است !

بی تعارف باید گفت به نظر می رسد ماه عسل بازار به پایان رسیده اما زندگی همچنان با قدرت ادامه دارد .

یعنی شاید به سختی و به ندرت روزهای قوی و خاص و مداوم تاکید میکنیم مداوم این مدت اخیر را ببینیم ولی این طور نیست که بازار پژمرده باشد . شاید شیرینی روزهای ماه عسل و هر روز داستان و هر روز اتفاقات خوب و فارغ از دنیا و روی ابرها بودن را از این به بعد نداشته باشیم یا کمتر داشته باشیم اما زندگی در جریان است و می تواند زیبایی های خود را داشته باشد و فضا همچنان مثبت باشد.

دوران ماه عسل بازار به پایان رسیده و بازار وارد روزهای واقعی زندگی خود شده که البته از دید ما هنوز هم می تواند بسیار شبیه روزهای ماه عسل بازار باشد ولی شرایط کمی فرق خواهد کرد

شاید شوهر جان در دوران ماه عسل مرخصی گرفته باشد و نیاز به کار کردن نداشت ولی در دوران واقعی زندگی کم کم مشکلات خود را نشان می دهد و شما باید برای این مشکلات راه حل داشته باشید. بازار شاید ان ادم انرژیک قبل نباشد و مشکلات و چالش ها یکی یکی پیش روی بازار سبزشود

خلاصه روش زندگی خوب در دوران واقعی با دوران ماه عسل فرق میکند طرفین باید قانع تر باشند هوشیارتر باشند از آن شیدایی بیرون بیایند ولی زندگی میتواند همچنان شیرین باشد و بازی ادامه دارد اتفاقا نکته بعد ما همین است آیا واقعا بازی ادامه دارد؟! خیلی کوتاه میگوییم بله !

معتقدیم که دولت بازار سرمایه را رها نخواهد کرد و این بازی همچنان ادامه دارد

برخلاف بسیاری از دوستان حتی معتقدم این جریان پول هم بازار سرمایه را رها نخواهد کرد چون باز هم در سایر بازارها خبری نیست تنها بازاری که می‌تواند رقیب بازار سرمایه شود بازار دلار و سکه است که توصیه می کنیم خود را درگیر این بازار نکنند اهرم دلار می‌تواند در بازار سرمایه هم اثرگذاری خود را داشته و حتی همان جریان و سودآوری را نیز در بازار به وجود آورند البته یک نکته از دیروز ذهن ما را نگران کرده و آن زمزمه افزایش نرخ سود است البته معتقدیم نه اینکه خیلی موثر باشد چون پولی که مزه بازار سرمایه را چشیده باشد سراغ بانک نمی رود اما افزایش نرخ سود اگر رخ بدهد یک پیام روشن برای بازار دارد که این پیام خیلی پیام خوبی نیست.

امیدوارم اینطور نباشد و به زودی خبر نرخ سود نیز تکذیب گردد ولی به هر حال معتقدیم هنوز بازارهای رقیب در نقطه ضعف هستند و جریان پول می تواند جذابیت های خود را در بازار سرمایه جستجو کند قطعا از اینجا به بعد کار سخت تر خواهد شد هدایت جریان پول، کسب بازدهی ، فیلتر کردن شرکت ها و … همه باعث خواهد شد تا این روزها روزهای حساسی برای بازار به نظر برسد و البته در کنار همه این چالش‌ها دو امیدواری داریم.

امید اول همین نگاه دولت به بازارها و سهام عدالت است که مشوق‌های حضور مردم در بازار را بیشتر نماید یا به عبارت دیگر فرض کنیم دولت می بیند که این آتش کمی شعله اش کمتر شده و ارتفاع شعله کاهش یافته با اندکی بنزین و نفت روی آن می توان دوباره اینجا را گرم نگه دارد دوم فضای اقتصادی کشور است بازار همیشه با دلار رابطه مستقیم داشته اگر قرار بر تقویت نرخ ارز چه در نیما و چه در بازار آزاد باشیم به نظر فضای بازار طبیعی است که رشد کند و این دقیقا همان نکته ای است که ما میبینیم امیدواریم بازار هم به آن توجه داشته باشد.

حرف آخر

این است که از امروز گزارش های شرکت ها اعم از ۱۲ماهه و بعد تر ماهانه به بازار می‌آید و شنیده می‌شود طی دو روز آتی موعد گزارش‌دهی شرکت هاست . فصل خاص و حساسی را داریم نمی ‌توان از گزارش‌ها انتظار معجزه داشت اما به نظر می رسد شفافیت شرکت ها به غربالگری آنها کمک کرده و باعث می‌شود ما در انتخاب سهم چالش های کمتری را داشته باشیم بازار از این به بعد برای رشد دلایل متنوع و ابزارهای قوی می خواهند موضوع گزارش ها یکی از اولین آزمون های خاص و سخت و بازار است.

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *