بازی در مرز میلیون !

امروز بازار کار خود را در حالی اغاز کرد که برای اولین بار طی مدت اخیر نشان داد که هنوز عادت خواندن گزارش ها در بازار ترک نشده و هنوز می شود ته ریشه های این اعتقادات قدیمی و پوسیده !!!! را در بین برخی سهامداران دید !خیلی ها نمیدانیم با چه استدلالی ولی معتقدند بازار را برای سود و این موارد نمیخرند ! البته این که برای چه میخرند را حتما خودشان توضیح میدهند ولی رشد اخیر بازار و قیمت های فعلی باید فضای قابل توجیهی داشته باشد که این گزارش ها کمی چالش برانگیز بود البته امروز عمده بحث ما در مورد همین چالش هاست و این که ایا بازار در تله گزارشات گرفتار می شود یا خیر !؟

نکته جالب بازار امروز این بود که

اتفاقا بازار از سمتسهم های بزرگی که گزارش های خوبی بعضا نداشته فاصله گرفته و به سمت سهم هایی رفتند که کوچک تر بوده و از بد حادثه انها گزارش های افتضاج تری نسبت به گروه اول دارند ! این تغییر رفتار بازار قابل پیش بینی ولی خطرناک است … روزهای قبل در مورد ماه عسل نوشتیم که البته بسیاری انتقاد کردند ولی به نظر هر چه جلوتر میرویم بیشتر روشن می شود که چه روزهایی را سپری کردیم … به نظر می رسد ماه عسل بازار به پایان رسیده اما زندگی همچنان با قدرت ادامه دارد .

یعنی شاید به سختی و به ندرت روزهای قوی و خاص و مداوم تاکید میکنیم مداوم این مدت اخیر را ببینیم ولی این طور نیست که بازار پژمرده باشد . شاید شیرینی روزهای ماه عسل و هر روز داستان و هر روز اتفاقات خوب و فارغ از دنیا و روی ابرها بودن را از این به بعد نداشته باشیم یا کمتر داشته باشیم اما زندگی در جریان است و می تواند زیبایی های خود را داشته باشد و فضا همچنان مثبت باشد. دوران ماه عسل بازار به پایان رسیده و بازار وارد روزهای واقعی زندگی خود شده که البته از دید ما هنوز هم می تواند بسیار شبیه روزهای ماه عسل بازار باشد ولی شرایط کمی فرق خواهد کرد.

بازار با برخی تعارضات و به نوعی پارادوکس ها مواجه شده البته مشکل ارزندگی و یا عدم ارزندگی قیمت ها و بحث بنیادی آنها مشکل امروز و دیروز نیست.

بازار مدتهاست از این درد رنج می برد اما توجیهات خوبی برای آن داشته یا بهتر است بگوییم این درد تا به امروز انقدر بزرگ نبوده اما با گزارشات ۱۲ ماهه و رشد قیمت اخیر آشکارتر شده است و البته برخی نیز با علم به این موضوع خود را به دل خرید ها زدند که نکته مهم بازار این روزهاست ! قبل از هر چیزی ابتدا کمی در مورد اوضاع و احوال و فضای گزارش ها صحبت کنیم و اینکه شرایط در چه فضایی قرار دارد. گزارشات تقریباً یکی یکی می آید اکثر شرکت ها در سه ماهه چهارم وضعیت نرمال و حتی رو به به پایین داشتند.

وقتی گزارش سه ماهه چهارم اکثر شرکت ها را نگاه می کنیم به این نتیجه میرسیم که با این سرعت قیمت و با این شرایط سود سازی هر چه جلوتر برویم فضا مبهم تر و حساس تر می شود اگر فرض را بر این بگیریم که جریان کرونا بی‌تاثیر باشدبسیاری از قیمت ها با حساب و کتاب های قدیمی و روش های قبلی قیمت های جذابی نیستند ! البته ممکن است برخی حتی غیرمنطقی هم باشند ولی هنوز حبابی که برخی هر روز در حمام با آن سر وکار دارند هم نشده باشد !

اما سه عامل وجود دارد که باعث شده یک جوشش درونی برای توجیه پذیر کردن قیمت ها در این شرایط به وجود آید عامل اول رشد دلار است !

همیشه بازار بعد از رشد دلار رشد خوبی داشته! هر چند این بار اثرات رشد دلار باید دست به کار بزرگتری بزند. نباید تنها توجیه کننده کاهش مقدارفروش شرکتها شود . برخی معتقدند افزایش نرخ دلار فروش شرکت ها را حفظ کرده و سود در مقابل اتفاقات کرونا و جهانی کم نمی شود ولی باید گفت با این رشد قیمت نباید فروش شرکت را حفظ کند از مرحله ثبات فروش شرکت گذشتیم باید موجب ارتقاء و افزایش فروش و سود باشد افزایش نرخ دلار اولین عامل و محرک اصلی ایجاد چشم‌اندازی روشن در بازار است که بازار هم توجیه کننده این امر است که ما باید اینده را بخریم گذشته ها گذشته !

دیروز در مورد عامل دوم هم صحبت شد که بازارهای جهانی بود

روند خوبی در بازارهای جهانی شکل گرفته و اثرات آن در گزارش شرکت ها نمایان خواهد شد به نظر موج خوبی داریم و این موضوع به صعود احتمالی قیمت ها و یا ثبات آنها می‌انجامد و باز هم تاکید می کنیم رشد قیمت های جهانی هم هر طور شده باید منجر به رشد فروش شود برای بازار فایده‌ای نداردکه ثبات فروش را حفظ نماید ! قیمت ها به هیجان فروش احتیاج دارند نه درجا زدن !

عامل سوم

دولت است که هنوز بازار سرمایه را دوست داشته و شب ها به او فکر میکند ! البته یک نکته ریزی این میان وجود دارد دولت فکر می کرد اگر پول ها اینجا مشغول شود بازی دلار و سکه و خودرو و مسکن راکد خواهد شد اما حالا میبیند علاوه بر اینکه تهمت حبابی کردن بازار به او می‌خورد این بازارها نیز با تنش مواجه شدند به نظر این موضوع استراتژی دولت در حمایت جانانه از بازار را کمی میکاهد اما همچنان دولت بازار سرمایه را نه به این دلیل که سایر بازارها کنترل شود به این دلیل که بتواند تامین مالی مطمئنی داشته باشد حفظ خواهد کرد.

پس تا وقتی که ما گذشته نگر نباشیم و آینده را خرید و فروش کنیم می توان به بازار امیدوار بود

شاید حالا با دیدن گزارش ها ، جمله چند روز قبل و این که ماه عسل بازار به پایان رسیده بیشتر برای برخی روشن شود که ما دوران سختی داریم دورانی که هر چه پیش برویم این بازیگر باید جذابیت های جدیدی برای بازار رو کند اهرم دلار و بازارهای جهانی و حمایت دولت و جریان پول تا به امروز تا توانستند رقصیدند باید تنور این آتش داغ تر شود اگر این عوامل فقط در جهت ثبات فروش و حفظ شرایط فعلی بازار گام بردارند به نظر جایی بازار عقب نشینی خواهد کرد اما کافیست کمی رشد سود یا رشد فروش را از دل برخی گزارش ها به خصوص گزارش های ماهانه شاهد باشیم.

بازار دوباره داستان‌سرایی خواهد کرد و این رشد را در به شکلی هیجانی در قیمت ها لحاظ می‌کند. دوست نداریم صریح و شفاف عرض کنیم ولی به نظر پارادایم و مدل بازار بعد از اصلاح اخیر کمی تغییر کرده به نظر باید بیشتر به فکر بازار بود و سراغ هر شرکتی نرفت !

و حرف آخر

دوباره تکرار می کنیم شمارش معکوس برای پایان پذیره نویسی دارای یکم آغاز شده خیلی زمان نداریم دیروز دلایل خود را بیان کردیم و امروز هم دوباره وظیفه خود می بینیم مردم را به حضور در خرید این ابزار تشویق کنیم این دریچه یکی از بهترین دریچه های ورود مردم به بازار است که می توانند در تمرین حضور اصولی وسود مردم در بازار سرمایه حاضر باشند باز هم از همه عزیزان و فعالان مجازی می‌خواهیم که مردم را تشویق به حضور در این خریدها نمایند تا هم واکسینه شدن بازار را به نوعی با افزایش فعالان آن داشته باشیم و هم بدانیم که بهترین مسیر برای حضور افراد در بازار سرمایه مسیر غیر مستقیم است.

رفتارهای چند روز گذشته و اوج احساسات در صفوف خرید و فروش نیز این نیاز را نشان می دهد.خلاصه این که به قوانین بازی برد برد احترام بگذاریم ! دولت انتظار برنده شدن از این زمین را دارد بازهم میگوییم این به سود همه ماست و مرزهای زمین بازی ما را توسعه میدهد !

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *