زخم های شیرین !

امروز تقریبا همه عوامل دست در دست هم  شادمان و خوشحال رقص کردی میکردند و جو  مثبت  بازار همه  را سر ذوق اورده بود ! شادی امروز باعث شد تا  کمی از غم اخیر نزول بازار امروز جبران  شده و بازار با جو مثبتی کار را به پایان  ببرد . امروز از نفت  تا  دلار نیما ، از بازارهای جهانی تا  سهام  عدالت  همه به نوعی دست در دست هم  بازار را  به  سمت  بالا  هدایت کرده و جو مثبت خوبی را  رقم  زدند و صد  البته اصلاح اخیر هم در این وضعیت  موثر بود . اصلا بحث و تمام  بازی ها  سر همین است. یاد  شعر مرحوم قیصر می افتیم !
که گاهی بساط عیش خودش جور میشود واقعا  این چند وقت و ۲ ماه اخیر بساط عیش بازار همه جوره جور شده  بود و بازار روند مثبتی گرفته  بود و درست در نقطه  مقابل که  گه با دو صد مقدمه ناجور میشود ! امان از وقتی که  نخواهد  بشود ! گاهی هزار دوره دعا بی اجابت است .!! زمانی واقعا میخواستیم بازار اهسته تر و عاقلانه تر و ارام تر حرکت کند ولی وقتی این  دعاها  مستجاب نشد ناگهان  چنان  اوضاع  به هم  ریخت که هر کاری میکردیم  نمیشود که نمیشود که نمیشود ! و باز طبق معمول این بازار بود که در فراز و فرود اخیر درسهای بزرگی به بسیاری از فعالان بازار داد که خیلی قدیم و جدید نمی‌شناسند .

بازار صعود عجیبی داشت و با هیچ خبری منفی نمیشد اما انگار در یک چرخه طبیعی درست در مقطعی که حساس بود و خاص !

بهانه های اصلاح خود را پیدا کرد و از سهام عدالت گرفته تا بازارهای جهانی روی سر او خراب شدند  در اوج دوران کرونا بازار از کرونا نمی ترسید اما در همین روزهای اخیر به واسطه رشدی که بازار گرفته بود کرونا هم یکی از بهانه های اصلاح اخیر شده بود بازار به خوبی نشان داد که بخواهد اصلاح کند به سمتی می‌رود که روند خود را تغییر داده و هیچ کس نمی تواند جلوی او را بگیرد و او کار خود را خواهد کرد یا درواقع در موج ایجاد شده  کسی جلودارش نیست.
خلاصه درس این بار این بود که بازار سرمایه جای افراد عجول و هیجانی نیست و این افراد چه در کوتاه مدت و چه در میان مدت و بلند مدت در بازار ضرر خواهند کرد
البته درس های زیاد دیگری هم داشت به  بزرگترها و برخی پیشکسوت های بازار این درس را داد که به خود غره نباشند در مقابل بازار هیچ چیز نیستند ! و البته به  جدیدی ها هم این درس بزرگ  را داد که اینجا خدای نکرده میزقمار و جایی بازی و خالی کردن هیجانات  ذهنی  روحی شما نیست  بازار سرمایه بازار فوق العاده  باهوش و نامردی است و بخشی ازاین شدت خشم و نامردی او را در این چند روز دیدید جایی که تا همین چندروز پیش بساط مهربانی به پا بود ناگهان  تیغ میکشند و می برند ! دیدید که اول می بریدند و وبعد می شمردند !!

البته  یادتان  باشد وقتی قرار بر حرفه ای شدن  باشد جای زخم این تیغ ها و کهنه  شدن آن می تواند  درس های بزرگی برای شما باشد …

یک بار خیلی سال پیش بودکه شاهد حجامت یکی از دوستان بودم خیلی ادم شجاعی نیستم و از خون واهمه عجیبی دارم !هنوز هم وقتی ان  لحظه نیشتر زدن روی جای فنجان بر پشت  رفیق را به یاد می اورم  حس ضعف میکنم . اما هر چه قدر دردناک ، میگویند حجامت برای خروج خون های کثیف و بهبود  سیستم ایمنی بدن لازم است ! خون  بازار غلیظ شده بود و این حجامت برای او  لازم  بود . البته نیشتر و چاقوی تیز او  این بار سهام عدالت بوده و ممکن است دفعات بعد  متفاوت تر باشد  …
ریزش های روزهای قبل از دید ما  زخم های شیرینی بود که شاید خون چرک کثیف بازار را خالی کرد و حالا  سبک بال تر و بهتر حرکت میکند.

اصلاح به ظاهر تمام شده و حالا بازار است که قصد برگشت دارد و شاخص به نوعی به نقاط حمایت خود رسیده و بسیاری از سهم ها در نقاط حمایت قوی خود هستند

در راستای همان چرخه خاص اخبار خوب کم کم میرسد و روند را تغییر میدهد ! از نفت گرفته تا گزارش های ماهانه اما یک نکته را باید در نظر گرفتت معتقدیم همچنان بین تحولات بنیادی و قیمت برخی شرکت‌ها یک شکاف بزرگ وجود دارد این شکاف در مدت اصلاح اخیر تا حدودی کم شده اما هنوز وجود دارد به نظر جایی که این شکاف روند کاهشی بگیرد نقاط امن تر برای ورود به بازار است تحولات مثبت اخیر در راستای کم کردن همین شکاف بوده و این را باید با صراحت عنوان کرد هرچه این شکاف کمتر شود ترس بیرونی ها و حتی درونی های بازار از روند قیمتی بازار سرمایه کمتر خواهد شد.
بخشی از این شکاف بارشد دلار نیما بخش دیگر با رشد قیمت های جهانی و تحولات مثبت در فروش شرکتها و سودآوری پر می شود اما شاید یکی باید به دولت محترم این مشاوره را بدهد که بخشی از این شکاف باید با جذاب شدن بازار پر شود . مثلاً عدم تغییر جدی در نرخ سود ، ادامه سیاست‌های حمایت از بازار، ادامه ورود پرقدرت عرضه اولیه شرکت های دولتی به بورس و شاید از همه مهمتر اعلام سیاست تجدید ارزیابی دارایی ها برای شرکت های بزرگ ! (این یکی اخری را خوب به خاطر بسپارید)
یک طیفی از سیاست ها می تواند این شکاف ایجاد شده را کاهش داده و ترس از بازار را کمتر نماید و درست در این نقاط است که دوباره جریان پول در بازار شکل خواهد گرفت

اما سهام عدالت … امروز هر چه بود برخی رد یا برخی تایید میکنند که سهام عدالت بخشی از فروش های بازار بوده است که گویا همان ۱۰۰ هزار نفری است که درخواست دادند !

قدیمی ترها چندباری استادیوم ورزشی رفته بودیم بساط کری خوانی داغ بود ! شعارهای مختلفی می‌دادند به یاد دارم آخر بازی بود و بنده خدا تیم حریف بازی را واگذار کرد. خلاصه تماشاگران هم فریاد می زنه هی تیمم و تیمم و تیمم تیمم ین بود تیمت … و خلاصه باقی ماجرا این روزها حکایت‌ما و سهام عدالت همین شده .
سر بازار را برای این سهام عدالت ۴ الی ۵ روزی بریزند حالا! کل بازی فعلا شده ۱۰۰ هزار نفر این دقیقاً یکی از ریسک های بازار را به اهالی آن نشان می‌دهد که ترس از مرگ از خود مرگ انگار سخت تر است بازار در این مدت به خاطر رشد عجیب قیمت ها دنبال بهانه اصلاح بود و سهام عدالت یکی از آن بهانه ها شد به نظر خیلی با این آمار و ارقام از سهام عدالت هم نباید ترسید راه های مختلفی برای جذب این سهام وجود داشته که بارها قبل‌تر آن را بیان کرده بودیم فقط یک پیشنهاد داریم فرایند این موضوع شفاف و روشن باشد اگر هم فروختند اعلام شود اقا این تعداد فروخته شد تا این ترس تا ابد و یک روز بالای سر بازار نباشد …
بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *