موج سواری روی میلیون !

امروز شنبه بازار بعد ازاین که حسابی افتاب این چند روز به صورت او خورده بود و خوش رنگ شده بود با صورتی نیمه سوخته که رد پای بهاری تابستانی روی ان موج میزد بازار را اغاز کرد . بازاری که خیلی امروز پیش بینی اش سخت نبود ! با ان رشد نیما و رشد جهانی ها و رشد نفت مشخص بود که امروز بازار مثبت خواهد بود و علاوه برمثبت بودن سقف قبلی را هم می شکند و خلاصه روی میلیون موج سواری زیبایی خواهد کرد و البته به نظر با این رشد ریزش به زیر این عدد را تقریبا فراموش خواهد کرد. امروز او میلیون را خاطره کرد و به فکر اهداف دیگری است !

اما این بار ماجرا کمی متفاوت است . راننده از ۳۰۰ هزار تا یک میلیون یک نفر بوده که خیلی سنتی عمل نمیکرد و صنعتی زده بود و مسیر را با سرعتی تند امد و از اینجا به بعد به نظر راننده فعلی بیشتر سنتی باز است !! دوباره بازار در حال بهبود شرایط بنیادی خود است که می تواند کمک شایانی به کف سازی های فعلی و منطقی کردن قیمت ها نماید و از همین رو رشد مقطع فعلی را با کیفت تر می بنیم که مفصل توضیح خواهیم داد ولی در کل از دید ما بازار سرمایه همچنان تیم برنده بازار هاست چه از نظر جذب نقدینگی چه بازدهی و چه حمایت دولت.

حالا گاهی ممکن است خط حمله این تیم آزمون و طارمی باشد گاهی جوان ترها وارد شوند !

به نظر خط حمله بازار که تا دیروز جریان پول آنرا پیش می برد و صدر جدول نگه داشته بود این روزها تعویض طلایی را داشته و بازارهای جهانی و نرخ دلار نیما و خلاصه وضعیت بنیادی در خط حمله بازار ظاهر شدند شاید این ها جوان باشند و یا قدرت شوت زنی بازار پول را نداشته باشند اما نیروی جوانی آنها کمک خواهد کرد که اثرات ماندگارتری در بازار داشته باشند به واقع اثرات سود سازی این دو اثرات قوی تر و مهم تری برای بازار است. روزهای قبل بحث کاهش شکاف بین قیمت و تحولات بنیادی را مرور کنید در روزهای قبل عین این جمله گفته شد :

معتقدیم همچنان بین تحولات بنیادی و قیمت برخی شرکت‌ها یک شکاف بزرگ وجود دارد این شکاف در مدت اصلاح اخیر تا حدودی کم شده اما هنوز وجود دارد به نظر جایی که این شکاف روند کاهشی بگیرد نقاط امن تر برای ورود به بازار است تحولات مثبت اخیر در راستای کم کردن همین شکاف بوده و این را باید با صراحت عنوان کرد هرچه این شکاف کمتر شود ترس بیرونی ها و حتی درونی های بازار از روند قیمتی بازار سرمایه کمتر خواهد شد.

بخشی از این شکاف بارشد دلار نیما بخش دیگر با رشد قیمت های جهانی و تحولات مثبت در فروش شرکتها و سودآوری پر می شود اما شاید یکی باید به دولت محترم این مشاوره را بدهد که بخشی از این شکاف باید با جذاب شدن بازار پر شود . مثلاً عدم تغییر جدی در نرخ سود ، ادامه سیاست‌های حمایت از بازار، ادامه ورود پرقدرت عرضه اولیه شرکت های دولتی به بورس و شاید از همه مهمتر اعلام سیاست تجدید ارزیابی دارایی ها برای شرکت های بزرگ !

این اتفاقات رخ داده و حالا شکاف ایجاد شده را کم کرده و دوباره بازار را در شرایط حمله قرار دارد .

ولی همچنان معتقدیم سرعت رشد به سرعت قبل نیست چون این راننده حساب شده و دقیق پیش می رود فعلا بازار ماموریت مهم تری دارد و ان جذاب ماندن بازار به هر شرایطی است ! شاید دو اتفاق رخ داده یعنی بازارجهانی و دلار نیما خواسته یا ناخواسته کمک شایانی به رشد پایدار تر قیمت ها داشته باشد .

فضای ایجاد شده در بازار و به نوعی سود ایجاد شده در شرکت ها از این محل سود پایدار تری بوده و افزایش قیمت هایی که از این مورد به دست می آید رشدهای قوی تر و به نوعی سالم تری خواهد بود یا شاید ساده تر بگویم رشدی که صرفاً جریان پولی را پشت سر داشت. رشد شیرین اما خطرناک اما باید اذعان داشت سودی که که از تحولات مختلف بنیادی اعم از نرخ سود ، بازارهای جهانی ، نرخ دلار نیما و موارد دیگر به دست می آید شاید رشد کمتری باشد ما پایدارتر است در شرایط فعلی پایداری برای بازار مهم تر از سرعت خواهد بود.

این را شاید لازم باشد بارها مرور کنید پایداری قیمت ها به جای سرعت رشد زیاد …

نکته ای دیگر به این بحث اضافه کنیم

این که دولت هم کمی شل کرده دقت کنید به افزایش نرخ محصولات ! از لبنیات تا شکر و سیمان و … به نظر نوعی سیاست ازادسازی قیمت ها بعد از گذر از ارز ۴۲۰۰ در حال رخ دادن است که شاید برای برخی اقشار جامعه ما اتفاق خوبی نباشد ولی بازار سرمایه به نوعی از این موضوع استقبال میکند و هر چه شرایط به سمت واقعی سازی و ازادسازی بیشتر پیش برود واکنش بازار قوی تر و بهتر است .

و اما یک گذر به تحولات سیاسی بازار بزنیم …

خیلی خوشحالیم که در روزها و شاید ماه های قبل از خبرهای سیاسی چیزی نمی نوشتیم و امروز پس از مدت ها دوباره یک مطلب می زنیم هر چه بازار از دنیای سیاست دور باشد بهتر است .
یکی از نکاتی که در چند روز گذشته و بخصوص دیروز ذهن برخی را مشغول کرده این است که اگر توافق صورت بگیرد چه خواهد شد؟ برخی دوباره روضه ریزش و ضعف بازار را می‌خوانند و حوادثی که در پیش است البته توافق شاید ابتدا برای بازار یک چالش باشد اما شک نکنید در میان مدت نکته مهم و بسیار مثبت و حائز اهمیت برای بازار خواهد شد .

البته تاکید داریم بازارهای رقیب بازار سرمایه به خصوص بازارهای موازی به غیر از سپرده بانکی قطعا بیش از همه از این توافق آسیب می بینند پس ما خیلی نباید نگران این موضوع باشیم که البته معتقدیم یک چالش اولیه و فاز فروش اولیه را ممکن است به واسطه افت نرخ دلار داشته باشیم اما تجربه قبلی نشان می‌دهد این موضوع کوتاه مدت خواهد بود و شک نکنید اثرات توافق احتمالی که از دید ما فعلاً نبوده و نیست ، در بازار سرمایه بهتر و مثبت‌تر از سایر بازارهاست
خلاصه بگوییم ذهن خود را خیلی درگیر تب و تاب سیاسی و مسال این چنینی نکنید …

بتاسهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *