پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

بورس، نقطه امید/ اختیار معامله سهام عدالت به مالکان واگذار شد

دکتر حسن روحانی روز بیستم خرداد، در یکصد و چهل و دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی اظهار داشت: در واگذاری اختیار سهام عدالت به مالکان آن به صراحت به مردم اعلام کرده‌ایم که دولت از این به بعد صاحب اختیار ثروت و سهام آنان نیست. رییس جمهور با بیان اینکه بازار سرمایه باید با تکیه بر آزادسازی و تقویت سهام عدالت، اقتصاد شفاف و سالم را هم تقویت کند، گفت: تهدیدی که از ناحیه برخی روش‌های مخرب معمولاً متوجه بازارهای دیگر است، نباید متوجه بازار سرمایه و سهامداران آن به خصوص مالکان سهام عدالت باشد؛ لذا به همه مسئولان مرتبط تأکید می‌کنم مراقبت لازم را از این بازار به عمل آورند.

وزارت اقتصاد هیچ برنامه ای برای وضع مالیات بر عایدی در بازار سرمایه ندارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در نود و پنجمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت، وزارت اقتصاد هیچ برنامه ای برای وضع مالیات بر عایدی سرمایه در بازار سرمایه ندارد. وی عرضه باقیمانده سهام دولت در شرکت های دولتی، در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را نمونه ای از اجرای این سیاست دانست.

بازارسرمایه کمال و بلوغ خود را به دست آورده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه با وجود تحریم‌ها تجارت خارجی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ ادامه داشته، گفت: در بودجه سال ۹۹ حدود ۶۱ هزار میلیارد تومان تامین مالی دولت از طریق واگذاری دارایی‌ها پیش‌بینی شده است. دژپسند با بیان اینکه ارزش بازار سرمایه بالا رفته است، گفت: این حجم از نقدینگی اگر مدیریت نشود چه بسا به بازارهای اختلال‌زا هدایت شود، اما بخش قابل توجهی به بازار سرمایه وارد شده است. تصور کنید ۱۰ تا ۲۰ درصد آن به سمت بازار اختلال زا حرکت می کرد، چه اتفاقی می افتاد؟

بازار سرمایه فرصت بزرگ در اقتصاد کشور است

حسن قالیباف اصل در نشست علنی روز یکشنبه، ۱۸ خردادماه مجلس شورای اسلامی، گفت: بازار سرمایه در حال حاضر یکی از فرصت های بزرگ در اقتصاد کشور است و اتفاقات گذشته باعث توجه بیشتر به این بازار شده و فرصت تامین مالی را فراهم کرده است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار،گفت: یکی دیگر از اتفاقات مهمی که در بازار سرمایه رخ داده آزادسازی سهام عدالت است، طی ۱۵ سال گذشته مردم نمی توانستند دارایی خود را ببینند و آن را مورد معامله قرار دهند، با اذن مقام معظم رهبری در حال حاضر مردم می توانند دارایی خود را ببیند و آن را معامله کنند.

بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۲۰۰ درصد بیشتر از بازدهی شاخص کل

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام و مختلط این روزها در بحبوحه اقبال عمومی به بازار سرمایه به واسطه دارا بودن بازدهی معقول و مدیریت حرفه‌ای پرتفوی در کانون توجه مردم قرار دارند و به گفته مدیرعامل فرابورس ایران در ۶ سال گذشته ۲۰۰ درصد بیشتر از بازدهی شاخص کل، برای سرمایه‌گذاران خرد بازدهی به ارمغان آورده‌اند. امیر هامونی با اعلام این موضوع که بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط در ۶ سال گذشته به حدود ۹۰۰ درصد رسیده است، این رقم را برای شاخص کل نزدیک به ۷۰۰ درصد ذکر کرد و گفت: شکاف ۲۰۰ درصدی میان بازدهی این صندوق‌ها با شاخص کل یکی از مهم‌ترین دلایلی است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران خصوصا سرمایه‌گذاران تازه‌وارد بازار سرمایه بهتر است که از این ابزار استفاده کنند.

چرا برخی بانک‌ها هنوز پول سهام عدالت را واریز نکرده اند؟

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت با بیان اینکه ۷۰ درصد سفارش‌های ثبت شده در بانکها برای فروش سهام عدالت به انجام رسیده است، گفت: ۹۰۰ میلیاردتومان سفارش فروش سهام عدالت در بانکها ثبت شده است. فهیمی در پاسخ به این سوال که این پول‌ها چه زمانی به حساب سهامداران واریز می‌شود، گفت: بخشی از این سهام به این علت که کارگزار باید شرایط بازار را بسنجد، باعث ضرر و زیان عرضه کننده نشود، حواسش به ناظر باشد و با در نظر گرفتن تمام شرایط مانند یک خلبان هواپیما تصمیم بگیرد که به چه نحوی و چه زمانی سهام را بفروشد، هنوز به فروش نرفته است. در هر صورت این سهام باقیمانده نیز به فروش می‌رود و به تدریج به حساب سهامداران واریز می‌شود.

برگشت اضافه واریزهای خرید سهام ETF به حساب افراد تا پایان هفته

معمارنژاد در خصوص برگشت اضافه واریزهای خرید سهام صندوق واسطه‌گری مالی یکم به حساب خریداران اظهار داشت: تا پایان هفته گزارش‌های خرید یونیت‌های اولین صندوق واسطه گری مالی یا همان ETF  نهایی می‌شود و اضافه واریزها و پول‌های بلوکه شده به حساب افراد بر می‌گردد، بنابراین مردم نگران پول مازاد بلوکه شده نباشند. معاون وزیر اقتصاد افزود: تا پایان هفته گزارش‌های خرید یونیت‌های اولین صندوق واسطه‌گری مالی یا همان ETF نهایی می‌شود و اضافه واریزها و پول‌های بلوکه شده به حساب افراد بر می گردد؛ بنابراین مردم نگران پول مازاد بلوکه شده نباشند.

شرایط معاملات سهام عدالت در فرابورس اعلام شد

معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران در مورد نحوه انجام معاملات سهام عدالت در فرابورس، اعلام کرد: فرابورس از امروز هجدهم خردادماه، امکان انجام معاملات در شرکت‌های سرمایه‌پذیر موضوع سبد سهام عدالت را از سوی کارگزاری‌ها از ساعت ۱۲:۴۵ تا ۱۴ نیز فراهم کرده است. بهنام محسنی، شرکت‌های سرمایه‌پذیر موضوع سبد سهام عدالت را ۶ شرکت پالایش نفت لاوان، پالایش نفت شیراز، پتروشیمی مارون، پتروشیمی تندگویان، کارخانجات مخابراتی ایران و سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر معرفی کرد و گفت: معاملات این شرکت‌ها در بازار ۴ با اعمال یک مرحله پیش‌گشایش ۱۵ دقیقه‌ای و با محدودیت حجمی خرید نماد عادی قابل انجام است.

مجوز انتشار دومین مرحله از اوراق رهنی بانک مسکن صادر شد

عضو هیات مدیره بانک مسکن از آمادگی این بانک به منظور انتشار دومین مرحله از اوراق رهنی خبر داد و گفت: تیر ماه سال جاری شاهد انتشار این اوراق در بازار فرابورس ایران و با مشارکت همه جانبه نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه خواهیم بود. سیدمحسن فاضلیان با اشاره به اینکه بانک مسکن برای دومین بار اقدام به انتشار اوراق رهنی در بازار سرمایه می کند، اظهار داشت: این مهم در راستای نامگذاری سال ۹۹ به نام سال «جهش تولید» توسط مقام معظم رهبری و دستورات ایشان و عملگرایی به منظور تغییر محسوس در زندگی مردم و محورهای هفت گانه اولویت های وزارت راه و شهرسازی جهت اثرگذاری در بخش مسکن و تقویت بخش های مختلف اقتصاد کشور صورت گرفته است.

تقویت انگیزه های سرمایه گذاری در بازار سهام

به گفته مدیرعامل سابق تامین سرمایه نوین، در حال حاضر با توجه به سیاست بانک مرکزی مبنی بر نزدیک کردن قیمت نیمایی ارز به قیمت بازار و نیز زمزمه مطرح شدن اخذ مالیات از عایدی مسکن در مجلس یازدهم و موضع‌گیری حمایتی مجلس یازدهم از بازار سهام، می توان انتظار داشت که فعالان بازار سهام چشم‌انداز بازار را مثبت تلقی کنند. ولی نادی قمی با بیان اینکه رونق بازار سرمایه همواره به رونق بخش واقعی اقتصاد وابسته است، اظهار داشت:  البته با در نظر گرفتن این واقعیت، که مشارکت‌کنندگان در این بازار، چشم انداز آینده شرکت ها و اقتصاد را در قیمت اوراق بهادار لحاظ می کنند. همچنین برخی فعالان این بازار گرایش به بروز رفتارهای افراطی و اغراق آمیز دارند که موجب عدم تعادل می شود. یعنی هنگام رونق بازار سهام، بیش‌واکنشی به اخبار خوب و کم‌واکنشی به اخبار منفی وجود دارد و برعکس.

بازار در انتظار خریداران جدید

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه پس از چند روز اصلاح، روند صعودی خود را از سر گرفته است، گفت: به زودی خریداران جدید وارد بازار خواهند شد. محسن عباسی در پاسخ به این سوال که چرا در روزهای اخیر بعضی سرمایه گذاران تصمیم گرفته اند بخشی از سبد خود را تا فروکش کردن هیجانات، نقد کنند و  عرضه های اولیه آتی تا چه حد در شکل گیری این رفتار دخیلند، گفت: مبلغی که برای تامین وجه خرید عرضه های اولیه مورد نیاز است چندان بالا نیست و به نظر من این عامل تاثیر چندانی ندارد. عمده دلیل نقد شدن، نگرانی از ریزش قیمت ها و از دست رفتن بخشی از سود سرمایه گذاران است که با رفع علائم و نشانه های اصلاح و بازگشت اعتماد به بورس، این نقدینگی به سرعت به چرخه معاملات برگشت.

پرچمداران احراز هویت غیر حضوری در بازار سرمایه معرفی شدند

کارگزاری سهم آشنا و شرکت‌ دانش‌بنیان پارت، پروژه ملی “احراز هویت غیرحضوری “در بازار سرمایه کشور را کلید زدند. مدیرعامل گروه خدمات بازار سرمایه سهم آشنا گفت: سهم آشنا اولین کارگزاری است که توانسته سامانه احراز هویت غیر حضوری را با رعایت تمام الزامات فرآیندی و کارکردی راه اندازی کند و از این پس فعالین بازار سرمایه می‌توانند بعد از ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد پیگیری ۱۰ رقمی، برای احراز هویت وارد سامانه ashena.ir شوند.

آموزش؛ شرط اصلی سرمایه گذاری در بازار سهام/سهام عدالتتان را نفروشید

به گفته مدیر سرمایه‌گذاری تامین سرمایه سپهر، در چند ماه اخیر با اقبالی که از سوی عموم مردم به بازار سرمایه شد، شاهد حضور اقشار مختلف جامعه در بازار سرمایه بودیم.

این موضوع به ذات اتقاق مبارکی است زیراکه در اکثر کشورهای در حال توسعه نرخ مشارکت در بورس بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است و ما با توجه به این اقبال عمومی باز هم با جوامع در حال توسعه فاصله داریم، اما در کنار این اقبال باید گفت که بسیاری از این افراد تازه وارد شناخت درستی از ظرفیت‌های بازار سرمایه ندارند و بدون توجه و شناخت از شاخص‌های ابتدایی سرمایه گذاری اقدام به این امر می کنند. مجتبی افشاری در خصوص سهام عدالت نیز تصریح کرد: این سهام در قالب بسته‌ای حدودا ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی شامل ۳۶ شرکت بزرگ و فعال، وارد بازار سرمایه شده است که بنابر آخرین ابلاغیه های موجود در حدود ۳۰ درصد آن در طول یک سال قابلیت آزادسازی دارد.

انتقال نماد بورس انرژی ایران به تابلو معاملات بورس تهران

در پی موافقت هیات ‌پذیرش اوراق بهادار با پذیرش سهام شرکت بورس انرژی ایران (سهامی عام) در بورس اوراق بهادار تهران در جلسه مورخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹و با عنایت به احراز موارد تعیین‌ شده در مصوبه‌ اخیر این شرکت؛ از تاریخ ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹ شرکت بورس انرژی ایران به‌ عنوان پانصد و سی و نهمین شرکت پذیرفته ‌شده در ﺑﺨﺶ “فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط”، گروه “فعالیت‌های کمکی واسطه‌گری‌های مالی به جز تأمین وجوه بیمه و بازنشستگی” و ﻃﺒﻘﻪ “فعالیت های مرتبط با اوراق بهادار” با کد صنعت «۶۷۱۲» و نماد “انرژی”، در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

اقتصاد ایران و تصویر فعلی بازار سهام

در پایان فروردین ۱۳۹۹ ارزش بورس تهران به حدود ۲۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم رشدی ۳۸.۵ درصدی را نسبت به ابتدای سال نشان می‌دهد. رشد ارزش بورس تهران نسبت به ابتدای سال ۹۸ و ۹۷ نیز به ترتیب معادل ۲۷۹ درصد و ۵۷۸ درصد بوده است. به این ترتیب عملکرد بازار سهام پس از شوک ارزی اخیر، بسیار بیشتر از سایر دارایی‌های مالی بوده است. همچنین باید توجه داشت که رشد فعلی بورس در مقایسه با عملکرد تاریخی بازار سهام نیز بسیار بیشتر بوده به شکلی که در تجربه شوک ارزی ابتدای دهه ۱۳۹۰، بازار سهام کمتر از ۳۰۰ درصد رشد را تجربه کرد؛ این در حالی است که در آن زمان، قیمت نفت و کالاهای پایه در سطوحی بسیار بالاتر از امروز قرار داشت.

پایگاه خبری بازار سرمایه

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *