۱) پنجمین جلسه فولادی و سنگ آهنی ها برگزار شد. به نظر می رسد فولادی ها حاضر به پذیرش این نخواهند شد که قیمت سنگ آهن بر اساس ۹۰درصد فوب خلیج فارس تعیین شود چون اعتقاد دارند که تناسب دقیقی بین قیمت شمش ایران و سنگ آهن در خلیج فارس وجود ندارد. اینطور که مشخص است معادن بزرگ مخالفتی ندارند و احتمالا معادن کوچک که کلا ۵درصد سنگ آهن را تولید می کنند، محصول خود را به فولادسازان بزرگ پیش فروش خواهند کرد.

۲) قیمت شمش فولاد در CIS به ۳۷۰دلار هر تن رسید که مبنای بورس کالای ایران است.

۳) میانگین بازدهی اوراق خزانه به زیر ۱۴درصد سقوط کرد. روز گذشته بانک مرکزی اوراق بدهی خود را با نرخ ۱۵درصد عرضه کرد که چندین برابر عرضه، تقاضا وجود داشت.

۴) مرکزی پژوهش های مجلس در گزارشی گفته افزایش سرمایه از آورده، سلب حق تقدم و عرضه اولیه ها، راه حل تعادل و منطقی شدن بازار است. این نهاد می گوید باید مشوق هایی ارائه شود تا شرکت ها و سهامداران برای این منظور ترغیب شوند. احتمالا مالیات برای شرکت هایی که از محل سود محقق شده سالانه افزایش سرمایه می دهند از ۲۵درصد به ۱۰درصد کاهش یابد.

۵) روز گذشته روی خرید تنها ۲میلیون برگ سهام پتروشیمی مارون متعلق به سهام عدالت ۳۳درصد قیمت رقابت شد! این مساله می تواند در ذهن بازار با اهمیت جلوه کند.

۶) هفته آینده سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید به صورت بلوکی در بورس عرضه می‌شود.

۷) رئیس هیات مدیره فولاد کاوه جنوب کیش می گوید که طرح شرکت در هفته آینده به بهره برداری می رسد.

۸) رئیس جمهور با اعلام ۳۴ اولویت برای معاون جدید و رئیس بنیاد شهید ، خواهان پایان تصدی گری و فروش سهام شرکت های زیرمجموعه از طریق بورس شد.

۹) وزیر اقتصاد می گوید “برآورد ما درباره تحقق نیافتن درآمد‌ها طی امسال آن هم در بدبینانه‌ترین شرایط ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.”

۱۰) نکته مهم صحبت های حسن روحانی “باید مانع آن شویم عده‌ای که در کمین سهام مردم و تصرف صندلی‌های مدیریتی هستند بتوانند این سهام را با ارزش کمتر خریداری کنند.” شنیده هایی وجود دارد که برخی سرمایه ها تجمیع شده تا با خرید بلوکی سهام عدالت سیت هیات مدیره به دست آورد. دولت به دنبال فروش سهام عدالت و از دست نرفتن سیت هیات مدیره است!

۱۱) سعید جلیلی می گوید ” با استفاده از فضای نشاط در مجلس، دو قانون تجارت و بازار اوراق بهادار تصحیح و تکمیل می شود!

۱۲) وزیر اقتصاد می گوید “وزارت اقتصاد هیچ برنامه‌ای برای وضع مالیات بر عایدی در بازار سرمایه ندارد.”

۱۳) پروژه توسعه بخش بخار نیروگاه عسلویه به ظرفیت نامی ۴۸۰ مگاوات است و واحد نخست این پروژه با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات ابتدای هفته وارد مدار شده است.

۱۴) شنفت در شفاف سازی خود اعلام کرده که پالایشگاه پارسیان در پاییز سال جاری به بهره برداری می رسد.

۱۵) ایران خودرو دیزل ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس تا پاییز به شهرداری تحویل می دهد.

۱۶) سازمان حمایت با افزایش علی الحساب ۳۰ درصدی قیمت تایرهای تولید داخل موافقت کرد.

۱۷) دارا یکم از تیرماه قابل معامله می شود.

۱۸) قیمت ABS شرق آسیا ۱۲۷۰ دلار هر تن گزارش شده است.

۱۹) هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه حذف چهار صفر از پول ملی را مغایر سیاست‌های کلی نظام ندانست.

۲۰) اروپا می گوید آمریکا از برجام خارج شده و حالا نمی تواند روی تحریم تسلیحاتی ایران اعمال نظر کند. در روز دیگر سکه می گوید گفت‌وگو بین شرکای اروپایی برجام، ایران، چین و روسیه به طور دوجانبه و بین سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) برای بازگشت کامل ایران به تعهدات ذیل توافق هسته‌ای به طور جدی ادامه دارد! این نشان می دهد که اروپا از ایران می خواهد تا با برگشت به برجام، در بحث تحریم تسلیحاتی از ایران حمایت کند.

۲۱) شایعاتی مطرح شده که قیمت سیمان ۶۳درصد افزایش خواهد یافت!!

۲۲) هلدینگ برق و انرژی صبا تا پایان سال وارد بازار سرمایه می‌شود.

۲۳) گروه پالایش نفت، سیمان، محصولات فلزی بیشترین ورود پول حقیقی را روز سه شنبه تجربه کرد. مواد دارویی هم شاهد خروج پول حقیقی است.

۲۴) بر اساس گراف ورود و خروج پول حقیقی، در حال رسیدن به خط تعادل هستیم!

موفق باشید. ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

ولید هلالات

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *